Tänkte dela med mig av en intressant erfarenhet.

Vi har ett äldre hus som skall byggas till och byggas om. Vi träffade åtta olika arkitekter i slutet av 2012 och valde till sist den som verkade mest kunnig och entusiastisk.

Nu, drygt fyra månader senare har vi knappt kommit någonstans alls. Arkitekten har visat sig mycket dålig på att kommunicera (man kan få vänta veckor på ett svar på en enkel fråga) och trots att vi gav en mycket klar uppdragsbeskrivning och exempel på den stil vi gillar så har vi inte fått mycket mer konkret än ett par exteriör skisser - och en faktura på ca 30.000:- avseende ca 35 timmars arbete.

Därtill lyckades arkitekten strula till relationen med stadsbyggnadskontoret genom att presentera fel skiss vid ett möte. Det resulterade i att de 'sparkade bakut' och förordade en tillbyggnadslösning som var betydligt mer konservativ än vad vi hoppades på.

Kanske vi skulle ha varit mer grundliga när det gäller att kolla upp arkitekterna innan vi valde.

Trist, men nu lutar det starki åt att byta arkitekt. Förvisso kan nog arkitekt #1 utföra ett bra jobb men relationen med denne är nu så pass dålig att vi inte har lust att fortsätta. Kanske det handlar om fel personkemi, kanske vi är för besvärliga uppdragsgivare.

Kanske vi snarare behöver en duktigt byggnadsingenjör eftersom vi har väldigt klart för oss hur det skall se ut och mycket är redan styrt av det befintliga huset och läget?

Kanske det finns fler här på forumet som har liknande erfarenheter?
 
Jag skulle fråga stadsbyggnadskontoret om arkitekter de själva har god erfarenhet av, frågar du lite informellt så kan du nog få ett svar från handläggaren...
 
Tack för tipset!
 
Låter som det är min chef du har att göra med.
 
  • Gilla
jkarlberg
  • Laddar…
Vi anlitade dem iofs i andra ordningen, vi började med en bygginjengör (som vi sparkade) och sen en arkitekt. Det är ju såklart väldigt mycket upp till person, men vår ingenjör var enormt fyrkantig och ritade bara rum som klossar och pratade mer om tilläggsisolering och avloppsplaner än ljusinsläpp och rum. Han hade nog varit bra om vi visste exakt hur vi ville bygga och med fönster och allt. Vi hade anlitat honom på referenser av en bekant. Efter 2 skisser sa han att han inte kunde se fler alternativ för vårt hus och då sa vi att eftersom vi inte var nöjda med någon var vi tvungna att fundera lite till innan vi var redo att gå vidare.

Arkitekten som vi då kontaktade var väldigt öppen och vi gick igenom 6 förslag innan vi tog det fjärde ;) Vi är supernöjda och allt är genomtänkt med fönsterplacering och "känslan". Nu ska vi tillbaka till en annan byggingenjör som ska hjälpa oss med konstruktionen.

Lång historia kort: vet ni precis och känner er klara med fönster, form och rumsplacering kan en byggingenjör vara rätt. Men troligtvis är det väldigt personligt precis som med allt annat där man har med personer att göra ;)

Men för oss som ville kasta upp alla ideer i luften och få nån som fogade ihop det som funkade till ett hus var en byggnadsingenjör inte rätt.
 
Redigerat:
En liten uppdatering: arkitekt #1 är nu avskriven, för ca 3 veckor sedan tog vi en första diskussion med en ny arkitekt som vi upplevde som lyhörd och som har erfarenhet och många referensobjekt. Igår fick vi ett mail från arkitekt #2 där dennes idéer lades fram. Tyvärr hade även denna arkitekt valt att ignorera två principiellt viktiga krav som vi var noga med all lägga fram vid vårt första möte.

Känns som om det är hopplöst att hitta en arkitekt som även lyssnar på kunden och inte bara är intresserad att förverkliga sina egna idéer och koncept.

Nu vi totalt lagt ut ca 40.000:- utan att ha kommit ett steg närmare en bygglovsritning. Suck...

Det lutar nu åt att rita själva och låta en duktigt byggnadsingenjör ta över sedan.
 
men herregud. vad har arkitekten för svar på att denne har negligerat, för er, viktiga krav? Vilka sugrör!
 
Skall träffa arkitekten senare i veckan, blir intressant att höra dennes förklaringar.
 
Jag skulle lägga fram grundkraven väldigt tydligt, bestämma en skissomgång till fastpris och sedan stämma av flera gånger för att se till att specen följdes. Kan inte arkitekten följa specen verkar det inte rimligt att betala förrän skissomgången med tillgodosett grundkrav är klar. Men man måste vara förberedd och påläst. En viktig sak som arkitekter ofta missar är sollägen och om man vill ha morgonplats, kvällsplats i solen tex. Men betala inte om du inte är nöjd, anser jag
 
MRK skrev:
Tänkte dela med mig av en intressant erfarenhet...
Kanske det finns fler här på forumet som har liknande erfarenheter?
Mina arkitekterfarenheter är nog lite annorlunda, milt sagt...

När tomten var införskaffad började vi, min fru och jag, att kolla huskataloger.
Vi visste ju i stort sett vad vi ville ha: Ett enkelt enplanshus med tre sovrum och i övrigt öppen planlösning.
Två toaletter. Helst en vind användbar som förråd.
Inget "öppet till nock", vinklar, takkupor, burspråk och sådant lull-lull.
Och så skulle vi ha garage med snickarbod och ett litet stall också.

Efter att ha plöjt igenom ett antal kataloger, och varit och tittat på visningshus på Husknuten i Göteborg fastnade vi för en planlösning som var nära idealet. Inget märkvärdigt, men allt var vänt åt rätt håll (fast vi spegelvände planen), och bildade en harmonisk helhet.

Så ritade vi om med de modifieringar vi önskade: Extratoaletten, tre jämnstora sovrum (vi har var sitt), möjlighet att senare installera trappa till vindsvåningen och lite annat.

Skissen lämnades till en arkitekt som putsade och förbättrade lite.
Och vi ändrade tillbaka en del.
Bland annat tog vi bort en indragning av väggen vid vardagsrummet, som arkitekten tyckte skulle vara snyggt och praktiskt, men som vi tyckte bara skulle fördyra bygget.
Efter ett par vändor var ritningarna klara för bygglovsansökan.
Någon byggnadsingenjör har inte behövts. Ett enkelt hus med sadeltak är överstarkt som det är,
och takstolsfabriken beräknade takstolarna.

Nu bor vi i det nästan egendesignade huset och stormtrivs (y)


Så ett stort tack till arkitekten som förstod hur vi ville ha det!
Att han sedan är en släkting också och gjorde jobbet gratis gör ju inte det hela sämre!
Jag har faktiskt inte frågat hur många timmar han fick lägga ner, men tror inte det var så gräsligt många.
Skall fråga vid tillfälle.

Kanske ovidkommande men arkitekten arbetade i ArchiCad.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.