Vårt husbygge har precis blivit slutfört (på totalentreprenad) och vi har en U-trappa upp till ovenvåningen. På planritningen, som är i skala 1:100, är bredden på trappan 10mm dvs 100cm, men trappans bredd har vi upptäckt är endast 90cm. Det finns inget övrigt i kontraktshandlingarna som anger vilken bredd trappan ska ha. Vi tycker att trappan känns smal och inte minst känns det snopet då ritningen visar att den ska vara 100cm. Det finns inget mått inskrivet på själva trappan i planritningen. Det jag har att gå på är att ritningen är i skala och det råder inget tvivel om att bredden är 10mm och inte 9.

Vad anser ni? Har jag några chanser att få dit en bredare trappa? (utrymme finns). Känns också dåligt att vi inte blev tillfrågade om vi ville ha 90 eller 100cm trappa. Borde kanske tänkt på det själv men det är mycket som pockar på uppmärksamhet när man bygger.
 
  • Gilla
Tyrström
  • Laddar…
Kan det vara så att ritningen egentligen inte ÄR 1:100? Alltså att det står exempelvis A3 = 1:100 någonstans på ritningen men att utskriften inte är skalenlig? Eller kan det vara så att när du mäter på ritning så får du med trappan inklusive dess stomme och när du mäter i verkligheten mäter du bara bredden på stegen? Hoppas du förstår vad jag menar....? ;)
 
Hej

Jag förstår precis hur du menar men det är just yttermåttet på trappan som är 90cm dvs yttre kant på vagnstycke så inget mätfel där. När det kommer till ritningen så finns andra mått på ritningen utskrivna såsom yttermåtten på huset så jag har kunnat kontrollera att skalan stämmer. Det är alltså inga mätfel inblandade, men tack för omtanken =)
 
  • Gilla
ToRy
  • Laddar…
Hej Anders Petter, välkommen till Bygga Hus-forumet!

Tråkigt att höra att du inte är nöjd med ditt nya hus.

Men jag tror att möjligheten att få en bredare trappa är rätt liten.
Om trappbredden inte är specad i leveransbeskrivningen och inte måttsatt på ritningen faller nog eventuella avvikelser på ± 0,5 mm inom någon slags feltolerans.
Det finns kanske utskrivet också att "mindre avvikelser" i ritningsunderlaget kan förekomma, och en friskrivning från sådana fel.

Kostnaden att byta trappa kan nog inte heller motiveras utifrån det mervärde det skulle ge.
Kanske kan du i stället få något litet som goodwill "plåster på såren" om du är påstridig.

Sedan tycker jag nog att en 900 mm bred trappa är helt ok i ett enfamiljshus, och det borde inte påverka din hemkänsla negativt. Man uppehåller sig ju inte så långa perioder i trappan.

Gläd di istället att du har fått 100 mm extra i rummen/hallen bredvid trappan :)
 
Tack Knock On Wood. Det är 99% glädje just nu så livet är bra.
Nu är detta en u-trappa vilket gör att stegen är ju fasade. Hade det varit en rak trappa hade jag nog tyckt att 90cm varit helt ok. Du har kanske rätt i ditt resonemang om kostnad vs mervärde men vad gäller friskrivningar så finns det inga och 1mm ligger ju hur som helts utanför din föreslagna felmarginal ;-)
1mm låter ju lite men det är rätt enkelt att mäta om det är 9 eller 10mm när strecken på ritningen är skarpa.
 
Så det finns ingen beskrivning av trappan i de kontraktsbilagor som är kopplade till ert projekt?
 
Är det en handritad ritning? Annars kan du ju be entreprenören om digitalfilen och då lär det ju inte vara nån tvekan om vilken bredd som är inritad. Borde vara mm nogranhet.
 
Ritningen är gjord i ritprogram. Det som är den egentliga frågan är väl snarare om det kan anses vara ett kontraktsbrott eller ej när trappan är 90cm istället för de utritade 100cm? Att det är 10mm på ritningen och att ritningen är skalenlig står utom allt tvivel.
Frågan är ju också, som KnockOnWood påpekade, hur kostnaden för åtgärdande står mot felets storlek. Nu anser ju jag att det är ett rätt stort fel men jag är ju inte objektiv och kanske inte heller representativ för gemene man heller, vad vet jag.....
 
Det tycks som det är ett fel i varje fall. Kostnaden för att rätta till detta borde vara ansenlig. Vad säger entreprenören och kvalitetsansvarige?
Jag tycker helt klart att det är skillnad på en 90 cm och en 100 cm trappa i komfort.
 
Det är nog sällan man kan hävda mått som man mäter på ritningar. Det borde finnas en måttsatt ritning där bredden står utsatt (typ i bygghandlingarna)

Praxis är att det bara är utskrivna mått som gäller då risken för mätfel är för stor...
 
Hej Bergenudd
Tack for ditt inlägg. Har du någon hänvisning till att det är praxis att endast utskrivna mått som är giltiga? Om du har det så vet jag ju med säkerhet att det blir svårt att driva detta. Jag har ännu inte tagit upp det med entreprenören. Vill först få så mycket klarhet som möjligt om rättsläget.
Det är möjligt att det finns någon bygghandling med måtten utsatta (snickaren borde ha det) men i kontraktshandligen ingår endast en ritning där mått på trappan saknas. Andra mått finns däremot utsatta på denna ritning såsom fönsterbredd, dörrbredder osv. Det är alltså inte en ritning utan mått men på trappan är mått ej utsatt. Kan tillägga att de mått som är utsatta stämmer exakt med skalan.
 
I min utbildning så ingick att står inte måttet på ritningen så får man INTE mäta på ritningen, ritningen ska tillbaka till konstruktören/ritare för komplettering.

Protte
 
Anders Petter skrev:
Hej Bergenudd
Tack for ditt inlägg. Har du någon hänvisning till att det är praxis att endast utskrivna mått som är giltiga? Om du har det så vet jag ju med säkerhet att det blir svårt att driva detta.
Nä jag har inte någon sådan hänvisning, det är så jag har lärt mig att hantera ritningar...
 
De kan ju ha behövt flytta en vägg 100 mm för att få plats med något annat...

Eftersom en 900 trappa förmodligen är standardbred och det inte finns några mått på trappan i kontraktshandlingen så har du nog inget starkt case.

Men försök få tag på 50-delarna från bygget som definitivt måste vara måttsatta. Där finns kanske tom en uppställningsritning på trappan...
Ritningarna som användes i samrådet kan också varit tillräckligt detaljerade.
 
Stort tack allesammans. Det verkar ju dock som att jag får bita i det sura :(
Men som jag sa tidigare. I stort är jag nöjd.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.