Det börjar bli dags att måla lite på huset.
Allt trä ska få sig en översyn och ny färg men vi har ett litet problem.

På sydsidan har vi ett uterum som gör att vi har svårt (omöjligt) att nå vindskivor och en del av det infällda korsvirket.
Den enkla lösningen är ju att hyra lift men eftersom jag inte riktigt vet när det ska målas (väder o vind), hur lång tid det tar och om det är något som behöver bytas så kan det bli många dagar med lift = dyrt.

Någon som har förslag på hur man hade kunnat göra?
Att stå på uterumstaket tror jag inte är en bra idé men det finns kanske någon som haft samma problem som löste det på något smart sätt.
Bifogar bild på problematiken.
Fasad.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
tro mig du tjänar in den där dagen extra med liften än om du ska plocka upp nått ställnings arangemang, du målar ju det där ledigt på en dag! Så hyr lift!
 
Har ett liknande problem med ett uterum i "vägen".
Men i mitt fall hade jag sadeltak och kunde lägga en spång
från ställningen till nocken på uterummet.
Det går väldigt fort att måla från en lift, men underskatta
inte att få den på plats.
Vi hade jätteproblem att förflytta den, trots att vi var tre man.
Hur ser tomten ut.Går det att köra fram liften?
Är det torrt o plant funkar det..men med en regnblöt gräsmatta är
det väldigt tungt med en lift utan hjälpmotor.
 
Uppfarten ligger till vänster i bilden så går att backa in den om inte gräsmattan är dyngsur.
Får nog bli lift så mycket man hinner under en eller två dagar och resten från stege.
 
Jag gränslade nocken och målade gavelspetsen därifrån. Resten via stege. Ser dock ut som en lift kan vara på sin plats!
 
När vi målade svärfars kåk lade vi skivor på uterumstaket för att fördela vikten - då når du väl det mesta?
 
En alternativ lösning vore att demontera taket- om det över huvud taget är möjligt - och sen antingen stå med herrejösseslång stege från marknivå mellan takreglarna, eller som Gallianoman föreslår, lägga skivor på takreglarna och stå därifrån. Väl fastskruvade skivor och väl fastskruvade stegstopp rekommenderas dock. Kanske omständigare än att släpa dit en lift men du har då ingen tidspress och kommer inte vara lika beroende av vädret.
 
Hur gamla är vindskivorna? Om de varit med några år så kanske det är bättre att köpa nya, impregnera och måla dem på marken och sedan hyra en lift för att sätta upp dem.

Räknar du med några dagars lifthyra så kanske det till och med är billigare att byta skivorna.

Alternativt så kanske du kan måla den branta vänstersidan stående på stege på marken, de flacka skivorna liggandes på mage på taket med säkerhetslina och den branta högersidan ståendes på en osb-skiva på uterumstaket.
 
man hyr inte en lift utan egen drivning, så är det bara förstår faktiskt inte ens varför det görs sådan... nä hyr du en 15 eller 18m så fixar du det där lätt på en helg! helst en med sax första biten typ Dino XT eller liknande
 
Om du är smidig kan du ju alltid lyfta bort de yttersta takpannorna och använda läkten som stege...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.