Vi har en hantverkare som satt microliten ( målarfilt )helt fel på vägg och tak i hela vår källare ( tak och vägg ). Han hade inte satt dem tätt ( helt in till varandra så en skarv uppstod) en del ställen var det till om med överlappade med någon mm. Detta såg jag först när han målat en gång. Påpekade detta och att jag inte var nöjd vi vill ha helt släta väggar det är just därför man tar microlit på nya gipsväggar.:)

Det han då gör är att fylla igen skarvarna med latex ( där det var överlappande skar han bort o fyllde igen med latex ) och inte lite utan typ spacklar dem latex så de är på sina ställen 3-4 cm brett. Detta kommer bli katastrof imorgon när han ska måla andra gången då latexen är helt slät vilket inte en microlit är. jag prova själv att måla över en skarv ikväll och det ser inte alls bra ut för jävligt helt enkelt. det blir liksom blankt där latexen är. så nu är det skåror på 3-4 cm som är helt släta mitt på väggar o tak.:(

Och imorgon kommer han igen för att måla andra gången..... vad gör vi nu??? Hur löser man detta?? säg inte vi måste sätta om allt igen? tips någon !! väldigt tacksam för svar...
 
Har ingen lösning på ditt problem men man sätter med överlapp och skär när man sätter så blir skarvarna perfekta.
 
mmm det vet till och med jag att man gör och jag sitter mest på kontor hela dagarna. Det är liksom därför jag tagit in en hantverkare för att fixa det. blir så trött :banghead:
 
Sätter dom alltid kant i kant. Finns en risk att man skär sönder pappen på gipsen om man sätter med överlapp.Ska man få det där snyggt får man göra en bredspackling.
 
mmm bra tips på vad man skulle gjort innan... tyvärr kvarstår mitt problem.. Har precis test målat en tredje gång i en skarv och väntar på resultatet. Ser lovande ut.... Om det blir bra betyder det att vi måste köpa en hel omgång färg till för en 3000 kr vem ska stå för den materialkostnaden. Samt tiden ...
 
Hm, måste man inte måla microlit tre gånger ändå eftersom det suger så otroligt?
 
där har du en poäng ... men hantverkaren sa det skulle vara nog med två ... och lekman som man är så litade jag på det. får se hur han ställer sig till att måla en 3dej gång för det offererade priset på två gånger....
ska ner och se hur skarven blivit om en timme då är det torrt... hoppas det blir bra .....
 
det brukar nog inte vara nått problem men spackel hade väl varit att föredra... Om det är den förgrundade duken räcker det ju med 2ggr men annars är nog 3 ett måste det är i princip omöjligt att inte få det flammigt på 2ggr! man kan köra lim första dock och 2 färg men 3ggr krävs
mvh "lekman"
 
Jag fick måla min Microlit 3 varv med silikatfärgen - Tänkte att det skulle räcka med 2 men klandrade det hela på att det var billigaste färgen jag hittade = Hornbach. 3 varv behövdes för att få det fint.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.