Vad tror ni om denna från Jula (Artikelnr: 906032) med ett P3 filter ( 906033) för fint damm. Jag ska fräsa in spår för VP rör i lättbetongväggar.

906032_c.jpg

Nån annan mask som ni kan rekommendera för ändamålet?
 
Den där är utmärkt. P3-filtret medföljer inte. Det kan vara knepigt med glasögon eller skyddsglasögon.
 
Har exakt den masken, användt den i snart 2 års tid. Inte bytt filte ri den ännu utan blåser rent dem med tryckluften efter varje arbetspass. Kan dock hålla med om att den är lite obekväm när man har vanliga glasögon och skall få på ett par skyddsglasögon så köpte en skärm istället och sitter det bekvämare.

// Snozzi
 
Både Jula och "Clas i Sjön" säljer den masken, köpte min egen från Clas Ohlson. Dock ingen garanti för att den finns kvar längre för det.

// Snozzi
 
Om du kopplar en riktig dammsugare (typ Dustcontrol eller Ermator) till din spårfräs är det helt onödigt med mask. Blir inget stoft i luften överhuvudtaget. Har precis fräst ett helt hus....
 
Köp en Sundströms så får du aldrig problem med att det inte finns filter!!!!!

MVH Tobbe
 
MSA är ett välkänt märke vad det gäller andningsskydd och övriga personliga skydd. Masken är alltså ingen billig Kina-import som Jula och Clas har tagit hem. Enligt länken nedan så grundades företaget 1914, så det är nog inga problem med att få tag på filter i framtiden.

http://www.msanordic.se/

Jag jobbar själv inom kärnkraftsindustrin, och vi använder just sådana masker som är på bilden. Arbetar med uran och är maskerna godkända för det så borde det inte vara något problem att använda dem vid betongarbeten.
 
Jag tror jag prövar den masken. Jag tror min Festool CTL 22 E ska klara dammet från betongspårfräsen men om det visar sig bli för jäv**** när jag spårar i taket så kanske jag hyr en stoftavskiljare.
 
Den såg smidig ut, dock så måste man väl använda den relativt ofta för den kostad en slant enligt deras hemsida, nästan 3.800:- om det stämmer


// Snozzi
 
3800kr??? Jag skulle knappt kunna tänka mig att betala 1/10 del av det beloppet för det jag ska använda den till.
 
Jag tror inte din Festo gillar behandlingen. Stendamm är inte att leka med... dessutom är jag rädd att den är lite klen för att få ett dammfritt resultat. Har själv en Alto, men lånade en riktig 3-fas stoftavskiljare med cyklon. Även den måste man skaka de 7(!) filterna i ibland för att det ska fungera riktigt bra. Det kostar inte många kronor att hyra, transporten är jobbigast.......... Vore ju synd om du skulle förstöra din dyrgrip.
 
Tanken har faktiskt slagit mig. Har tidigare kollat upp priser och som du säger så kostar det inte mycket att hyra. Däremot så tror jag knappast att CT22an skulle gå sönder av det.

Vi har precis haft en ventilationsfirma hos oss hela denna vecka som har installerat FTX ventilation och då var det ca 7st 200mm hål och ca 15st 100-160mm hål som borrades i vanlig betong och lättbetong och dom använda just CT22an :)

Jag är dock medveten om att spårning i betong kan generera mer damm än borrning.

MrMagic skrev:
Jag tror inte din Festo gillar behandlingen. Stendamm är inte att leka med...  dessutom är jag rädd att den är lite klen för att få ett dammfritt resultat. Har själv en Alto, men lånade en riktig 3-fas stoftavskiljare med cyklon. Även den måste man skaka de 7(!) filterna i ibland för att det ska fungera riktigt bra. Det kostar inte många kronor att hyra, transporten är jobbigast..........  Vore ju synd om du skulle förstöra din dyrgrip.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.