Kolla in Hjältevadhus SPIRA serie.
Vi har valt dem och än så länge känns det bra ;-)
Huset kommer vecka 38, så jag hoppas vi fortsätter så!

De fördelar vi ser är trots budgetserie så känns alla materialval exklusivare än tex älvsby.
Det är Ballingslövkök, Siemens vitvaror, boråstapeter, kärsch golv, dooriadörrar, osv.

Sen upplevde vi iallafall planlösningen väl genomtänkt och perfekt för oss
ÖP är oinredd och blir vårt eget projekt. MEN på 194:an som vi ska bygga är det färdigisolerat-golspån ligger-skivade ytterväggar. DVS innerväggar, ytskikt och lull-lull kvar att göra. Passar oss som handen i handsken.

Grundpriset i STHLM för 194:an är 1770000 + grund och tillval såklart ;-)

Hjältevadshus har priser på hemsidan btw
 
Att fråga vilket hus man ska bygga är ungefär som att fråga "hur långt är ett snöre"... du kommer få mängder med frågor men inga kommer att föra er närmre ett beslut.

Mitt tips är att först köra igenom den guiden som finns sist i Borohus katalog, svara på alla de frågorna, de kommer absolut att hjälpa er att fatta beslut. Guiden är "husneutral" och kommer att hjälpa er en hel del på traven. Jag har använt mig av den guiden själv och den ställer många av de "svåra" frågorna och fungerar om en jättebra guide in i husbyggandets värld. Om ni har utrymme i er budget, försök välja ett hus som passar bra in på den tomten ni har och dra nytta av tomtens alla fördelar, t.ex. med utsikt och ljusinsläpp etc. Fördelen med de lite dyrare husen är valfriheten, som givetvis kostar mer än ett kataloghus från t.ex SMV eller Älvsbyhus.

Gör guiden först, ett hett tips!

/S
 
Värmdöbo skrev:
Kolla in Hjältevadhus SPIRA serie.
Vi har valt dem och än så länge känns det bra ;-)
Huset kommer vecka 38, så jag hoppas vi fortsätter så!

De fördelar vi ser är trots budgetserie så känns alla materialval exklusivare än tex älvsby.
Det är Ballingslövkök, Siemens vitvaror, boråstapeter, kärsch golv, dooriadörrar, osv.

Sen upplevde vi iallafall planlösningen väl genomtänkt och perfekt för oss
ÖP är oinredd och blir vårt eget projekt. MEN på 194:an som vi ska bygga är det färdigisolerat-golspån ligger-skivade ytterväggar. DVS innerväggar, ytskikt och lull-lull kvar att göra. Passar oss som handen i handsken.

Grundpriset i STHLM för 194:an är 1770000 + grund och tillval såklart ;-)

Hjältevadshus har priser på hemsidan btw
OTP men vi ska boka möte med Hjältevadshus ang. offert på Spirahus, men jag är så nyfiken på hur utgångsstandarden är i huset. Vi har varit på Smålandsvillan och där är trapp och fönster på övervåning tex tillval. Hur är det i ett spirahus?
 
Nu har vi valt Spira 194 dvs två plan så jag kan bara prata för den modellen för de andra är jag dåligt påläst på :)
Trappan är tillval! (vi valde den "billigaste" 27880 kr om jag kommer ihåg rätt)
I övrigt kommer övervåningen färdig utvändigt inkl fönster.
Isolerat, golvspån på plats, ytterväggarna är skivade.
Lycka till :)
 
  • Gilla
therese75
  • Laddar…
Spiras 1.5 plan kommer utan fönster på ÖV och trappa
Fönster kostar runt 10-11000:- har jag för mig.
 
Hej Linda, när du beskriver husets väderstreck, cykelbana, väg framför så är det precis de förhållanden vi har! Vi byggde för ett par år sedan. Har er granne redan byggt? Fördel i så fall, så att ni kan lägga ert hus så att ni inte hamnar i ev. skugga för kvällssol. I vårt fall passade det bra lägga huset lång bak på tomten för att få stor solig tomt framför. Men, en baksida mot norr är inte fy skam heller, skönt att ha heta dagar, ha vedskjul eller annat. glöm inte bort norrsidan när ni planlägger tomten. Och, i början tyckte vi att det var halvlyckat med en cykelväg vid sidan av huset. Idag har vi upptäckt att det är jättebra. Den skapar space mot nästa hus, genom att det är litet liv på cykelvägen känns det tryggare ur inbrottssynpunkt. Hustyp...Ja det finns ju massor. Ni bör också fundera över var ni vill ha entrén, på framsidan mot söder, på gaveln, på baksidan mot norr.
 
Värmdöbo skrev:
Kolla in Hjältevadhus SPIRA serie.
Vi har valt dem och än så länge känns det bra ;-)
Huset kommer vecka 38, så jag hoppas vi fortsätter så!

De fördelar vi ser är trots budgetserie så känns alla materialval exklusivare än tex älvsby.
Det är Ballingslövkök, Siemens vitvaror, boråstapeter, kärsch golv, dooriadörrar, osv.

Sen upplevde vi iallafall planlösningen väl genomtänkt och perfekt för oss
ÖP är oinredd och blir vårt eget projekt. MEN på 194:an som vi ska bygga är det färdigisolerat-golspån ligger-skivade ytterväggar. DVS innerväggar, ytskikt och lull-lull kvar att göra. Passar oss som handen i handsken.

Grundpriset i STHLM för 194:an är 1770000 + grund och tillval såklart ;-)

Hjältevadshus har priser på hemsidan btw
Tack för tipset!
 
steve5432 skrev:
Att fråga vilket hus man ska bygga är ungefär som att fråga "hur långt är ett snöre"... du kommer få mängder med frågor men inga kommer att föra er närmre ett beslut.

Mitt tips är att först köra igenom den guiden som finns sist i Borohus katalog, svara på alla de frågorna, de kommer absolut att hjälpa er att fatta beslut. Guiden är "husneutral" och kommer att hjälpa er en hel del på traven. Jag har använt mig av den guiden själv och den ställer många av de "svåra" frågorna och fungerar om en jättebra guide in i husbyggandets värld. Om ni har utrymme i er budget, försök välja ett hus som passar bra in på den tomten ni har och dra nytta av tomtens alla fördelar, t.ex. med utsikt och ljusinsläpp etc. Fördelen med de lite dyrare husen är valfriheten, som givetvis kostar mer än ett kataloghus från t.ex SMV eller Älvsbyhus.

Gör guiden först, ett hett tips!

/S
Det låter ju kanon med guiden! Ska beställa deras katalog och kolla på den!
 
Gylleneknorren skrev:
Hej Linda, när du beskriver husets väderstreck, cykelbana, väg framför så är det precis de förhållanden vi har! Vi byggde för ett par år sedan. Har er granne redan byggt? Fördel i så fall, så att ni kan lägga ert hus så att ni inte hamnar i ev. skugga för kvällssol. I vårt fall passade det bra lägga huset lång bak på tomten för att få stor solig tomt framför. Men, en baksida mot norr är inte fy skam heller, skönt att ha heta dagar, ha vedskjul eller annat. glöm inte bort norrsidan när ni planlägger tomten. Och, i början tyckte vi att det var halvlyckat med en cykelväg vid sidan av huset. Idag har vi upptäckt att det är jättebra. Den skapar space mot nästa hus, genom att det är litet liv på cykelvägen känns det tryggare ur inbrottssynpunkt. Hustyp...Ja det finns ju massor. Ni bör också fundera över var ni vill ha entrén, på framsidan mot söder, på gaveln, på baksidan mot norr.
Så kul och intressant att höra hur ni har gjort! Jag och sambon är lite oense om hur vi ska placera huset men det lutar nog åt långt fram på tomten. Verkar inte som att det blir så mycket skugga på baksidan även om huset står i vägen! Tyvärr får man säga är vi först ut att bygga så vi har inget grannhus att placera efter... Hade ju annars gjort saken mycket lättare!

Ja, det är mycket att fundera över! Trodde inte att det skulle vara så svårt att bestämma sig!!
 
Har inget tips på hus. Mitt tips är istället att träffa säljare på olika husföretag. Man lär sig mycket på det och man kan snabbt sålla bort en del av dem, dels på pris och dels på magkänslan. Sedan har ni några kvar. Sätt er då och googla så mycket ni kan om tillverkaren och husmodellen. Sen har ni nog en ganska bra grund.
Kräv att få reda på vilka som ska bygga huset. Kolla referenser på dem. Byggarna är oftast viktigare än själva tillverkaren.
 
Det blir nog bra att lägga huset långt fram på tomten. Då får ni ju en härlig stor baksida med mycket sol och litet skön skugga närmast huset. Ni har en rolig tid framför er. Hoppas allt skall funka bra med husleverantör och byggare. Som sagts här, viktigt med vilken entreprenör som sätter ihop huset.
 
Vi har äntligen bestämt oss!! Det blir ett Smart 150 ifrån Myresjöhus!
Tack för alla tips och råd här i tråden! Vilken kanonsida detta är!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.