Hej,
Har tänkt installera markvärmepump Nibe 1130 med extra vvb 200L samt gräva ner markvärmeslinga på ca 350m. Har ett hus med direktel och håller på alla göra om hela värmesystemet till vattenburen golvvärme och tänkte koppla på en markvärmepump till hösten.

Tänkte göra det mesta själv för att få ner priset och vill då hitta de bästa "billigaste" leverantörerna.

Nibe 1130 - Verkar billigast hos Rinkaby rör
vvb - även där Rinkaby
rörkopplingar mm - ...Rinkaby
Golvvärme Wirsbo - ...Rinkaby
Markvärmesling - tyvärr kan inte Rinkaby skicka denna så där behöver jag andra alternativ
Grävning - svärfar :) billigt och förhoppningsvis bra
VVS installatör i Göteborgstrakten - ? ... någon att rekommendera?

Har ni några bra leverantörer eller annat som kan rekommenderas?
 
Har du plats så lägg så mycke slang du kan = 400m / slinga

har du badkar som är stort, så ta en VPA 300/200, den kommer att arbeta lite jämnare, så yttermanten är större än den 200/70 som du tänkt dig.

Jag har köpt en del härifrån, allt finns inte på deras sida, men du kan köpa mycke saker biligt om du köper det isamband med ett värmepummps köp
http://www.hallberga.se/
 
Tack för informationen.

Glömde upplysa om att jag endast har takhöjd 1.75m så det ger lite begränsningar på höjden på vvb.
 
VVS installatör i Göteborgstrakten - ? ... någon att rekommendera?
Det finns förhoppningsvis ingen som vill koppla in den åt dig när du köpt allt material själv. När du gör på detta vis så får du själv koppla in den och stå för garantin etc..
God luck!
rogge
 
rogge_vvs skrev:
VVS installatör i Göteborgstrakten - ? ... någon att rekommendera?
Det finns förhoppningsvis ingen som vill koppla in den åt dig när du köpt allt material själv. När du gör på detta vis så får du själv koppla in den och stå för garantin etc..
God luck!
rogge
Tur man bor i norrland så man kan få en rörkrökare fast man köpt grejorna där de är billigast.. ;D
 
rogge_vvs skrev:
VVS installatör i Göteborgstrakten - ? ... någon att rekommendera?
Det finns förhoppningsvis ingen som vill koppla in den åt dig när du köpt allt material själv. När du gör på detta vis så får du själv koppla in den och stå för garantin etc..
God luck!
rogge
Tänk om bilverkstad hade samma anda.
 
Den kommentaren från en yrkesman inom VVS bekräftar ganska bra hur den yrkeskåren fungerar, inte minst utvisar den en total avsaknad av konkurrens och en fungerande marknad.
 
Har man inte tummen mitt i hand så är det inga större konstigheter att koppla in grejorna själv.
 
rogge_vvs skrev:
VVS installatör i Göteborgstrakten - ? ... någon att rekommendera?
Det finns förhoppningsvis ingen som vill koppla in den åt dig när du köpt allt material själv. När du gör på detta vis så får du själv koppla in den och stå för garantin etc..
God luck!
rogge

Va !!!! Skojar du eller, man kan väll köpa vad man vill och få hjälp med det man vill
Det var det dummaste jag någonsin hört. Jobbar själv som snickare och jag hjälper till med det kunden önskar såväl arbete som material.
 
Va !!!!  Skojar du eller, man kan väll köpa vad man vill och få hjälp med det man vill  Det var det dummaste jag någonsin hört. Jobbar själv som snickare och jag hjälper till med det kunden önskar såväl arbete som material.
Efter som jag varit i branschen ett tag vet jag vad som väntar den "firma" som kopplar in pumpen åt en kund som köpt alla grejor själv. "Firman" förväntas ställa upp gratis om det är minsta strul med pumpen, går cirkulationspumpen eller något annat sönder i huset måste de dit och kontrollera vad det är för fel för kunden är "säker" på att det beror på värmepumpsinstallationen, tycker kunden att det är för lite varmvatten så ska "firman" dit och kontrollera. Har kunden köpt fel pump och "firman" kopplar in den så ska de ha sagt till innan att pumpen var feldimensionerad (fast kunden fått den dimensionerad från den som sålt den) det kan sluta med att "firman" får sätta dit en ny pump gratis.

Jag kan hålla på hur länge som helst och har varit ute för alla problem som kan och kommer att uppkomma. Och tro inte den som sålt pumpen tar någon som helst ansvar i detta läge, första frågan från dom är: Vem har installerat pumpen? och sedan lägger de allt ansvar och felsökning på den som gjort installationen. Har man då inte en krona över på materialet eller handlar med de leverantörer man har förtroende för så blir det en förlustaffär utan dess like. "Firman" får allt ansvar och garantiåtagande för installationen av pumpen och allt som berör denna i 2 år utan att haft en krona för sitt arbete under tiden.

Jämförelsen med en snickare och gipsskivor, träreglar och fönster är som att jämföra en bil med en stol.

Tänk om bilverkstad hade samma anda.
Går du och köper delarna till din bil och vill att bilverkstaden ska sätta dit dom?
rogge
 
rogge_vvs skrev:
Va !!!!  Skojar du eller, man kan väll köpa vad man vill och få hjälp med det man vill  Det var det dummaste jag någonsin hört. Jobbar själv som snickare och jag hjälper till med det kunden önskar såväl arbete som material.
Efter som jag varit i branschen ett tag vet jag vad som väntar den "firma" som kopplar in pumpen åt en kund som köpt alla grejor själv. "Firman" förväntas ställa upp gratis om det är minsta strul med pumpen, går cirkulationspumpen eller något annat sönder i huset måste de dit och kontrollera vad det är för fel för kunden är "säker" på att det beror på värmepumpsinstallationen, tycker kunden att det är för lite varmvatten så ska "firman" dit och kontrollera. Har kunden köpt fel pump och "firman" kopplar in den så ska de ha sagt till innan att pumpen var feldimensionerad (fast kunden fått den dimensionerad från den som sålt den) det kan sluta med att "firman" får sätta dit en ny pump gratis.

Jag kan hålla på hur länge som helst och har varit ute för alla problem som kan och kommer att uppkomma. Och tro inte den som sålt pumpen tar någon som helst ansvar i detta läge, första frågan från dom är: Vem har installerat pumpen? och sedan lägger de allt ansvar och felsökning på den som gjort installationen. Har man då inte en krona över på materialet eller handlar med de leverantörer man har förtroende för så blir det en förlustaffär utan dess like. "Firman" får allt ansvar och garantiåtagande för installationen av pumpen och allt som berör denna i 2 år utan att haft en krona för sitt arbete under tiden.

Jämförelsen med en snickare och gipsskivor, träreglar och fönster är som att jämföra en bil med en stol.

Tänk om bilverkstad hade samma anda.
Går du och köper delarna till din bil och vill att bilverkstaden ska sätta dit dom?
rogge

Det förekommer faktiskt att folk köper egna delar & vill ha dom monterade...
Jävla....xxxx  delarna som inte är orginal passar som skit & ofta är inte alla ditaljer med, blir massa tid i onöden & annat strul, för att få det halv bra.

(men här prater vi ju exakt samma fabrikat? eller)
Man kan ju alltid skriva ett kontrakt sär husägaren får grejorna instalerade o inget mer, men då ska priset vara där efter också!
Är båda medvetna om at en felsökning kan kosta penger för villa ägaren om det inte är ett uppenbart fel från rörfirman, så är det ju lugnt. Bara man vet alla "regler" iförväg
 
Man kan ju alltid skriva ett kontrakt sär husägaren får grejorna instalerade o inget mer, men då ska priset vara där efter också!
Är båda medvetna om at en felsökning kan kosta penger för villa ägaren om det inte är ett uppenbart fel från rörfirman, så är det ju lugnt. Bara man vet alla "regler" iförväg
När vi gör sådana här installationer, det förekommer faktiskt  :surprised: så skriver vi nästan alltid kontrakt med kunden. Men vi får ändå en massa merarbeten, det där med uppenbara fel är inte alltid så lätt för en privatperson att veta. Sedan har han köpt pumpen per postorder och de är inte så lätt att skicka en värmepump för felsökning >:(
Men vi får väl vänja oss vid nya tider vi också, vi måste bara börja ta betalt för extraservicen vi utför idag.
rogge
 
Mycket intressant läsning!

Det vore mycket intressant att veta vad en "installatör tar för installation av Nibe 1130 samt en VPA 200 med inkoppling av 2st markvärmeslingor samt givetvis inkoppling av följade rör som finns framme vid pannan (varm & kallvatten, golvvärmecental).

När man jämför offerter från "installatörer i branchen" så känns det som de tar hutlöst betalt för denna installation eller så tar de oförskämt mycket betalt för materialet eller så är jag bara en novis husägare.

Det vore mycket intressant att veta vad en installation borde kosta av en "seriös installatör".
 
Den kostar så mycket som marknaden tillåter. Det är inte frågan om vad den rent faktiskt borde kosta i nån objektiv mening. Eftersom VVS- och värmepumpsmarknaden är i total obalans så kan VVS-firmorna ta ut rejäla marginaler. Så länge som efterfrågan är större än utbudet så kan installatörerna välja och vraka bland kunderna och ta rejält betalt.

Jag ser tre alternativ:
1. Strunta i att kolla själv vad delarna kostar och ta in offerter på allt (arbete + mtrl)istället.
2. Köp alla delar själv och skaffa en röris som kan göra installationen som ett kvällsjobb.
3. Köp alla delarna själv och montera det själv.

I en drömvärld skulle det finnas ett alternativ till:

4. Anlita en hantverkare som tar betalt för sin arbetstid och be honom göra de installationer som du önskar. Vad gäller ansvarsfrågan så är det inte svårare än att den som gjort ett arbete eller köpt en del material tar ansvar för sin del. I den verkliga världen kan ingen hantverkare kräva att få göra allt för att ta ansvar för sin del.

Sen är det kul att läsa VVS-mannens inlägg. Det känns som en ynnest att det finns folk med superexpertkompetens (2 år på gymnasiet?) som ställer upp - helt gratis - här på sidan och besvarar vetenskapligt mycket komplexa frågor från oss dödliga. Jag är evinnerligt tacksam för detta.
 
Det får bli alternativ 2 eller 3 så blir det dessutom pengar över till en trevlig semester för familjen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.