Är det några problem att slå på 45-isolering på en befintlig trävägg inomhus. Troligen är det ytterpanel, ev nån form av vindskydd, spån å trävägg. Ska jag köra med plast efter tilläggsisoleringen eller på med gips direkt? Det är 100 år gammalt...
 
Fråga dig förs om det behöver isoleras. Ett gammalt trähus håller värmen bra bara det är tätt.
Om det är kallt, försök att täta där det är otätt t.ex. vid golvet och omkring ytterdörrar och fönster. Sätt dit tätningslister mellan fönsterbågar och karm. Är väggarna fyllda med sågspån har det med största säkerhet sjunkit ihop och behöver fyllas på och då speciellt under fönsterna.
Plast behövs inte i ett gammalt trähus. Virket absorberar fukten på ett naturligt sätt.
 
Ska ändå regla upp för att få raka väggar, tänkte att det kan väl inte bli sämre om jag trycker i mer isolering? Tänkte göra samma sak på golvet då det är snett och jag har möjligheten att bygga på höjden men inte riva upp det befintliga eller möjlighet att komma under det. Nåt jag behöver tänka på? Det är bjälklag på torpargrund.
 
När man isolerar invändigt kommer fönsterrutan längre in i väggen. Det har till följd att på vintern det blir kondens på nederkanten av innerrutan och på det följer att färgen släpper på bottenstycket. Är det riktigt kallt ute får du en isskorpa på rutan.
Det där med att tilläggsisolera en gammal timmerkåk är inte så enkelt som man kan tro.
Vill du ha raka väggar så sätt skivan direkt mot väggen utan isolering.
 
En 45 mm isolering kommer INTE att innebära några problem utan du kommer att få ett tystare och energisnålare hus. Oftast är gamla hus rätt dåligt isolerade oavsett om det är spånfyllning eller timmerhus. Är det spånfyllda väggar kan du öppna upp väggen längst uppe vid taket och se om du har nån isolering kvar eller om den har sjunkit ner. I så fall är det kanske läge att fylla på lite.
 
elmont skrev:
En 45 mm isolering kommer INTE att innebära några problem utan du kommer att få ett tystare och energisnålare hus. Oftast är gamla hus rätt dåligt isolerade oavsett om det är spånfyllning eller timmerhus. Är det spånfyllda väggar kan du öppna upp väggen längst uppe vid taket och se om du har nån isolering kvar eller om den har sjunkit ner. I så fall är det kanske läge att fylla på lite.

Tack, det var svaret jag ville ha. Funkar det att göra likadant i tak och golv? Nu blir det fint med infälld el i lillestugan också :)
 
Ja (y)
 
  • Gilla
blazern
  • Laddar…
elmont skrev:
Ja (y)
Du som verkar haj på det där kanske kan svara på en annan fråga också, ska bygga ett träbjälklag ovanpå ett lutande och snett betonggolv. (är i lillstugan också). Tänker bygga bjälklaget med en luftspalt på 5-10 cm över betongen. Ska jag ventilera under bjälklaget eller inte? Plast under bjälklaget också?

Hoppas du kan hjälpa mig!
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.