Mikael_L
fgo skrev:
Det känns lite som det, men ville bara ha "någon" att reflektera med.
Ja det är inte helt lätt att ge råd heller. :)
Jag/vi vet inte alla omständigheter osv.

Men om jag inte missuppfattat så har ni redan startat en del grävjobb av andra orsaker, så er faktiska olägenhet blir nu ganska liten? (vad gäller kostnad och besvär).

Det förringar ju förstås inte felet som sådant, men däremot blir ni i praktiken inte så hårt drabbade och då är det nog allra enklast att bara fixa det hela, och det är definitivt bra för sinnesfriden.

Om man ska ta upp det med säljaren eller även strunta i detta är ju också knivigt att svara på.
Kanske försöka få en liten "frivillig" ersättning, eller ge dom lite dåligt samvete inför något annat man vill ta upp. ...tja ...

En strategi är ju också att tänka på hur du tycker "din" framtida köpare borde agera när du själv är säljare, och en liknande sak har uppstått. ;)
 
  • Gilla
Knaskalas och 2 till
  • Laddar…
Vi tog ett beslut, innan upplösningen skall tilläggas.

Vi tycker att säljarna är väldigt trevliga att ha att göra med på det privata planet och summan blev så liten, så vi bestämde att lägga det bakom oss och ordna det när vi ändå höll på.
Dock fick allt en väldigt intressant vändning idag:
Kommunen var här igår och mätte dagvattenbrunn iförhållande till dräneringshöjden. Fick höra att det inte skulle vara några som helst problem att koppla in oss på dagvattenledningen.
Grävaren har grävt upp så långt han kan innan kommunen skall komma hit och göra sitt.
Då ringer en "chef" på VA-avdelningen och meddelar att vi absolut inte får koppla in oss än, för vi måste ha något tillstånd för att gräva den sista halvmetern i gatan. Det kan väl låta sunt. Men vi kan få tillstånd tidigast augusti.
Så det slutade med att grävaren fick koppla ihop allt som förut, lägga igen hålet, missar en dag byggtid på projektet, och skickar fakturan till VA-avdelningen pga felaktig info.

Och som grädden på moset så blev entreprenören felaktig informerad om var kablarna gick i gatan, dvs inget ADSL för oss nu och säkerligen hela helgen.

Måste tacka alla som engagerat er, och jag hoppas att andra kan få nytta av informationen som kommit upp i tråden.
 
  • Gilla
Barnrikehuset
  • Laddar…
Det var ju en "bra och effektiv" kommun. Undrar om den handläggningstiden gäller för tillstånd att laga en läckande servisledning under "storgatan" också, typ fontän mitt i staden?
 
Det skulle vara intressant att höra om du fick den fakturan betald också. Jag har förstått det som att "det är inte vårt problem" brukar vara det vanligaste svaret i situationer som dessa.
 
jonmo skrev:
Det skulle vara intressant att höra om du fick den fakturan betald också. Jag har förstått det som att "det är inte vårt problem" brukar vara det vanligaste svaret i situationer som dessa.
Entreprenören kommer att skicka fakturan direkt till de som ställde till det. Så ja den kommer att bli betald.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.