Hej.
Vi har ett litet badrum (typ 200x180 cm) med toa, handfat och badkar. Vi har funderingar på att slänga ut badkaret och istället sätta in duschkabin och tvättmaskin. Dock funderar jag på om placeringen av tvättmaskin funkar med tanke på zoner o.s.v. Se bilderna nedan. Röd markering är en dosa (i "strömbrytarhöjd") med matning direkt till centralen. Antar att denna är tänkt för tvättmaskin. Gul markering är strömbrytare och belysning. Kan man ha tvättmaskinen där med tanke på handfat och dusch? Kan man dra kabel från dosan vid dörren, runt duschen och bort till hörnet där tvättmaskinen är tänkt att stå?
Centralen ska bytas ut, så det kommer finnas JFB innan detta är aktuellt.

Nu:
nu.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Sedan:
sedan.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • nu.png
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • sedan.png
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag ser inga praktiska problem, du har ju en duschkabin. Så det kommer inte att bli någon överspolning av vatten eller liknande över tvättmaskinen.

Rent formellt så kanske du bör se till att strömbrytaren för lampan är kapslad men det är enbart formellt.

Ett alternativ till att fimpa badkaret kan vara att byta tvättstället till ett som är anpassat för att ha tvättmaskin under.
1b6df903-1a89-4589-99ba-6bb4ee814fb1.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Det var ett smart handfat, det är ju också ett alternativ. Dock tror jag att det kan bli problem med anslutningen av avloppsröret till golvet.

Strömbrytaren är alltså till vänster om dörren. Den andra gula markeringen är en dosa högt uppe på väggen som badrumsskåpets lampa är ansluten till.

Vet inte vad som hände med bilderna, den verkar ha tagit med de felaktiga som jag först laddade upp, och jag kan inte ta bort dem...
 
Redigerat:
Tänkte lite fel, jag tog den röda rutan för strömbrytare.

Kan du inte byta plats på duschkabin och tvättmaskin i din skiss? Om du har utgången på hörnet borde det gå bra. Då borde du enkelt kunna ansluta tvättmaskinen till den röda dosan.

Du har alltid möjlighet att öppna tvättmaskinen och ersätta strömsladden med en lång RKK (finns på CO) som du ansluter fast i dosan. Jag hade lagt den i en kabelkanal som klistras på väggen av estetiska skäl.

Det finns tvättmaskiner med lite mindre djup. Candy har en som är 33 cm djup, och det finns en hyfsat billig cylinda som tar 5kg och som är 40 eller 45 cm djup. Då borde avloppet klara sig, och dessutom får du ett bra ställe att ställa upp toaborsten och extra dasspappersrullar på :).
 
Problemet med att ha duschen i det hörnet är att det är så smalt mellan handfat och vägg, och jag skulle helst vilja sätta in ett större handfat lite längre åt höger.
Men man kanske kan ta ström från belysningsdosan istället? Blir ju ingen egen säkring, men det sitter inget tungt på den gruppen. Dock tror jag bara det finns tändtråd, jord och nolla där nu, så det behöver kompletteras om man vill kunna tvätta med lampan släckt.
 
Det hade varit bra med lite måttuppgifter på ritningen, men jag tror inte det finns några problem här. Områdesindelning och vad som får finnas var kan du se här:
http://shop.elstandard.se/1/1.0.1.0/14/SS_4364000_Badodusch.pdf
http://shop.elstandard.se/1/1.0.1.0/14/Elbasen_skyddsmetod_omrade_bad_fri_nedladdning.pdf

En duschkabin gör att man i praktiken kan anse det vara torrt precis utanför denna, åtminstone på sidorna och bakom. Framför öppningen råder möjligen område 2, 60 cm ut från kanten på kabinen.

Så TM hamnar förmodligen i oklassat område, så den biten är lugn. Tvättställ räknas inte, dvs de anses "torra".

Anslutningspunkten för TM hamnar framför öppningen på kabinen? Det är inga problem med det eftersom det är en anslutningsdosa, inte ett uttag. Om det hamnar inom 60 cm från kanten på kabinen måste det dock hålla IP44.

Helst bör denna anslutningspunkt användas för TM, om det går att förlägga en kabel bakom kabinen. Att ta ström från belysningen kan också gå om det finns möjlighet (dosa) men är väl inte förstahandsvalet.
 
Återuppväcker min gamla tråd lite.
Har fortfarande inte riktigt kommit igång med badrummet, men tänkte kolla en sak.
Hur är det med zoner i badrum när man har en duschkabin? Är det fortfarande zon 2 inom 60 centimeter, eller räknas duschkabinen som en avskiljning så att det blir zon 3 istället? Anledningen till att jag undrar är att en anslutningsdosa kommer hamna väldigt nära duschkabinen med den planerade placeringen. Om den inte får vara där, så får jag låta ta bort trådarna till centralen.
 
Duschkabiner regleras inte längre i reglerna, vilket de egentligen aldrig har gjorts men äldre föreskrifter nämnde avståndet 60 cm till strömbrytare etc. Det är istället tillverkaren som ska konsulteras, men i princip kan man betrakta en duschkabin som torr utanför.

I vilket fall, en anslutningsdosa är tillåten i område 1, så det går bra oberoende av hur man tolkar duschkabinen. Vad matar dosan, en TM?

Det är främst uttag som är kinkiga. Dessa bör du hålla minst 60 cm från kabinen.

EDIT: Bläddrade upp lite, såg inte mitt svar i #6 först. Lyckligtvis är svaren ganska lika, fast det förra var bättre map "torra" duschkabiner. :)
 
Redigerat:
Tack. Det stod ju faktiskt i det gamla svaret ja. Missade visst det.
Dosan matar ingenting i nuläget, men den är till för tvättmaskin, och tanken är att koppla en tvättmaskin till den i framtiden. Dock vill jag gärna byta plats så att duschen står i det hörnet, eftersom det är så trångt i det andra hörnet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.