Kommer man märka någon skillnad på 2 och 3 glas pvc om man inte bor på någon hårt trafikerad gata och bor i örnsköldsvik, norr om sundsvall? Penga besparingen lär väll inte vara stor. Vänerfönster har 1.05 u värde på 2 och 0.7 på 3. Blir det någon märkbar skillnad på inomhus klimatet då? Skiljer bara 8000 på 2 och 3 glas. Så kanske dumt att snåla?
 
Ska de befintliga fönstren ändå bytas så upplever jag treglas som självklart. Nya tvåglasfönster istället för treglas sänker nog värdet på fastigheten betydligt mer än 8000 när det någon gång blir dags att sälja, så det blir troligen ren förlust energibesparingen oräknat.

Om de befintliga fönstren är OK så är det knappast ekonomiskt motiverat att byta.
 
  • Gilla
Nyfniken och 1 till
  • Laddar…
Vid 20 graders inomhustemperatur så spar ni cirka 45 kWh per kvadratmeter fönster och år på att ta 3-glas fönster.
 
qvirre skrev:
Vid 20 graders inomhustemperatur så spar ni cirka 45 kWh per kvadratmeter fönster och år på att ta 3-glas fönster.
Är inte det lite glädjekalkyl?
 
Jugend skrev:
Är inte det lite glädjekalkyl?
Inte medvetet iaf. Beräkning är gjord enligt följande: 'Gradtimmar för zonen och vald inomhustemp' * 'Skillnad i U-värde' = 45kWh/kvm.

Själv tyckte jag att det var en så liten skillnad att det kan kvitta för pengarnas skull. Har man tillexempel en värmepump med COP 3 och 15kvm fönsteryta på huset så spar man ca 300kr / år (Enrgibespariing * Fönsteryta* Elpris / COP = 45*15*1,25 / 3 ~300kr), det lär ju knappt märkas.

Som referens för beräkningen använde jag: http://www.decatak.se/energibesparing.html

Efter som de säljer fönster så kanske de har boostat upp gradtimmarna till deras fördel men det stämmer hyffsat med de siffror jag minns från skolan även om det var ett antal år sen sist jag tittade i kurslitteraturen.
 
Jag är med på biten att besparingen inte blir särskilt stor, men som pelpet skriver lär husets värde stiga mer än 8000 mot 2 glas då man väl säljer. Så nog värt de ändå
 
Pelpets resonemang är klockrent.

Du menade per fönsterkvadrat jag trodde du menade per boendekvm. :wow: Tyckte det verkade lite konstigt.
 
En mäklare jag pratade med för någon vecka sedan sa rakt ut att det inte hade någon som helst betydelse för priset på huset om man hade 2 eller 3glas. Om detta stämmer det vet jag inte dock.
 
Jag skulle snarare säga att om man tänker på framtida försäljning så ska man välja fönster som passar huset!
Har du tex ett gammalt hus med 2glas och sätter in 3glas pvc som förstör helhetsintrycket så kanske värdet sjunker till och med!
 
  • Gilla
roland53 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.