Hej!
Vi har nyss flyttat in i ett Älvsbyhus - Tyr - och vill gärna kunna använda kallvinden till förvaring. Jag var inte medveten om hur den skulle se ut innan vi flyttade in och var kanske lite naiv... den ser mycket kallare och råare ut i verkligheten så jag vet inte om jag vill placera t ex resväskor, kartonger etc där uppe. Det kanske blir fuktigt? Vad hade ni gjort? Kan man förvara saker på kallvinden? Hur göra bäst för att kunna utnyttja den maximalt...
 
Jag har iofs ett mats special jag men jag har lagt 125X38 som glespanele på vinden och där står väskor, julgransprylar, fågelburar, gamla datorlådor. Någon resegardrob är upphängd med kläder i osv.

Det enda är att jag gärna matar ev möss med små gröna piller
 
mintgodis? :D :D
 
jepp musvarianten, de är döförtjusta i det ;D
 
Hej!
Tack för svaret och här kommer en ny fråga... jag är en nybörjare på allt med hus och definitivt på vindar... vad är det du har lagt och var? Är det på golvet eller täckt innerväggarna på taket med något? Kostnad?
Behöver verkligen få veta hur man kan förvara på en sådan kallvind!
 
Det jag har lagt är alltså grova plank/klena reglar beroende på hur man ser det.

Dessa har jag lagt som golv genom att helt enkelt spika dem ovanpå takstolarna med ungefär en cm:s glipa mellan. I övrigt så har jag bara satt upp ett lysrör i taket så att jag fick bra ljus däruppe
 
Hade en säng uppe på vinden som jag tog ner innan jul då vi väntade besök. Fy f..n va den taglet luktade. Tog säkert 1v innan det gick ur den. :-X
 
Hmmm.. vi får golv i vårat Tyr på vinden.. där lägger dom spånskiva över hela som golv..
 
Jag bor i ett Ä-hus och jag förvarar saker på kallvinden.julsaker,(övervintrande blommor trivs jättebra)resväskor.Har även haft kläder.Det är spånskivegolv.Ingen lukt
 
Tack för svaret som låter betryggande! Nu blir jag av med julsakerna och en del andra kartonger med mera som jag lyfter upp på kallvinden! Jag är inte van vid en sådan och blev lite orolig när jag såg hur den såg ut i verkligheten. Ser så kallt ut. Och vi har spånskivor på golvet med... men det är ju inte som ett riktigt golv ändå...

 
Vinden är i regel ett ganska välventilerat utrymme. Möjligen kan det bli lite fuktigt på sommaren. Dock bör man inte ha grejor som inte tål kyla däruppe...
 
Ä-hus säger även att om det är kraftig snöstorm där snön yr runt under tak-kanten kan det blåsa upp snö på vinden som man får med jämna mellanrum sopa bort.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.