Ska bygga mitt första "större" projekt - en verktygsbod och hade tänkt använda gjutrör till grunden. Lite orolig att inte få bjälkarna i rätt nivå dock. Måste bjälkarna ligga PÅ gjutningen eller ska/kan det vara luft mellan?

Bra tips mottages tacksamt.

Redigerad:
Förstår nu att bjälkarna inte kan hänga i plintjärnet. Hur får man gjutningen i samma höjd?
Kanske så här?: Mäta med laser - markera med penna - borra små hål - fylla gjutning upp till hålen - kapa av pappret när det torkat. Funkar?
 
Redigerat:
Tjena!
Jag gjorde så att jag pallade under min ihopskruvade syll och skrivade fast alla plintjärnen över hålen, sen gjöt jag ner i hålen med allt på plats, då får du garanterat allt rätt! :)

Mvh Kim
 
ok Kim, du fixerar alla plintjärnen i samma lod och fyller rören upp till samma ställe på plintjärnen. Rätt?

mvh
/Michael
 
Ja det stämmer, jag vägde in rasket med långpasset och skruvade fast mina L-formade plintjärn i sylen och gjöt upp till kanten på rören! :)

Mvh Kim
 
Jag slog ner käppar vid hörnen på min bod, var sedan ute i skymningen och ställde in lasern på önskad plinthöjd, markerade laserstrecket med tuschpenna på varje nedslagen käpp (lasern syns inte i dagsljus). Sedan spände jag linor i exakt höjd och grävde därefter hål och gjöt plintar till rätt höjd, ställde gjutrören så att änden blev på rätt höjd, inga större problem att få det på samma höjd. Ett gjutrör sjunk tyvärr några centimetrar men det åtgärdade jag genom att säga till en bit papprör och tejpa fast ovanpå och därefter i med lite mera bruk.

Nu är alla mina 9 plintar inom 5mm. Några mm fel går att lägga under lite extra syllpapp för att årgärda sedan. Jag kör dock med justerbara stolpskor (av andra anledningar).
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.