Hej,

Jag har en Nibe EL31-250 varmvattenberedare från 1992 där överhettningsskyddet har löst ett antal ggr inom loppet av en vecka. Jag antar att det är termostaten som håller på att ge med sig.

Mina funderingar kretsar kring om det är möjligt att byta termostaten själv. Går det att köpa en externa termostat från t.ex. Conrad (www.conrad.se) och montera dit denna?
Måste jag tappa hela beredaren på vatten innan jag kan jobba med själva termostaten/patronen eller går det att lösa på annat vis?

Tack på förhand.

/Michael Isberg
 
Sensorn till temostaten brukar sitta i ett rör i beredaren, så den kan vara svår att få till med en extern termostat.
Du kan prova att motionera termostaten genom att upprepat köra vredet, ev är det bara fjädern som fastnat lite.

Nibe brukar vara vettiga med reservdelar, så det går säkert att hitta termostaten som reservdel.
 
Tack för ett snabbt och behjälpligt svar.

Jag har ringt Nibe och dom råder en starkt att ta hem en rörmokare. Rörmokaren har jag också pratat med och han vill såklart också gärna komma ut.
Men jag vill lösa problemet själv. Kanske skall jag ringa runt till en del rörmokare och fråga om dom helt enkelt inte kan ta hem delen åt mig så löser jag bytet själv.

Dock var det du skrev intressant. Om sensorn sitter i ett separat rör så borde jag på något vis kunna dra ut denna och sticka in en ny sensor, utan att tappa ur vattnet. Eller har jag missförstått dig?

/Michael
 
Det går bra. Har för mig den är 6-7mm i diameter. Kapillärrörs sensor.
 
Vet du om det bara är att dra ut den eller måste jag skruva loss den på något vis? Jag har dock inte sett några kablar mellan denna och själva "kopplingspunkten". I dokumentationen för beredaren, dock för senare årgång då jag inte hittar någon äldre, så verkar denna funktion vara i den kombinerade termostat och temperaturbegränsaren.
I min beredare så sitter termostat och överhettningsskydd lite ner och till vänster om själva "kopplingspunkten".

Det ser ut som så att jag har plintar för inkommande matning. Därifrån går kablar vidare till det som jag kallar "kopplingspunkten". Därifrån går det sedan kablar vidare till själva elpatronen. Och så har jag då termostat och överhettningsskydd som sitter separat som en fjärde enhet. Och som jag skrev ovan så ser jag i dokumentationen enbart tre enheter.

Jag hoppas att du förstår vad jag menar.
 
Dom jag sett är antingen ett långt tunt rör till sensorn, som då är inskjuten i ett rör mitt i elpatronen.
Eller så är det en anläggningssensor mot mantlen på beredaren.

Du får helt enkelt riva och kolla vad som kan passa.
 
Nu löste den igen och jag motionerade då termostaten. Då fick jag mig en el-stöt. Skall det vara så att termostatvredet är strömförande?
 
Nix! Något är galet i termostaten då.
Har du Jordfelsbrytare i fastigheten?
 
Ja jag har jordfelsbrytare men jag undrar om inte beredaren är utanför denna.
Och det blixtrar rätt häftigt vid av- och påslag när jag motionerade termostaten.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.