Usch säger jag bara.
Vi är i full fart med att bygga ett hus på Värmdö i Stockholm.
För att slippa onödiga oräknade kostnader har vi varit väldigt noga med att kolla upp med kommunen vad kostnaderna till dem blir. det svaret vi har fått vid ca tre tillfällen var att vi ska betala för
1, anslutning kommunalt va och avlopp
2, nybyggnadskarta
3, bygglovsavgift
4, startavgift
5, slutbesked

Dessa kostnader är också det vi har räknat med, MEN som vanligt när man har med kommuner att gör stämmer det väldigt sällan med verkligheten.
De har snällt glömt att informera om Planavgiften som de fakturerar alla som bygger nytt hus i kommunen. "Oj Då! den glömde vi visst att informera om":confused:
tur att vi hade en oförutsedd post i kalkylen!

Kostnaden för oss blir alltså
  • Anslutning kommunalt Va och avlopp 240 000 kr
  • Nybyggnadskarta 9200 kr
  • Bygglovsavgift 16 888 kr
  • Startavgift ca 9000 kr
  • slutbesked ca 9000 kr
  • PLANAVGIFT 53400 kr
Totalt kommer vi att fylla ut kommunens kassa med 337 488 kronor när vi byggt klart.
Om man då gångrar det med alla som bygger i kommunen blir det en rejäl slant!

Tycker ni att detta känns rimligt?
Vad betalar ni?
 
D09
Glömde att informera om 53000kr?

Jösses
 
Eller hur. Det värsta är när tjänstemannen vi ringde nu sist svarar att
-ja jag förstår inte varför vi måste fakturera den där avgiften. Vi byter ju bara plats på akten!

Väldigt hög minutpenning :(
 
Rent ocker, de utnyttjar sin monopolställning.
 
Värmdöbo skrev:
Eller hur. Det värsta är när tjänstemannen vi ringde nu sist svarar att
-ja jag förstår inte varför vi måste fakturera den där avgiften. Vi byter ju bara plats på akten!

Väldigt hög minutpenning :(
Inte hela sanningen. När kommunen tar fram en ny detaljplan kostar det rätt mycket pengar för kommunen, i utredningar, planarbete, inventeringar osv. Pengar som kommunen ligger ute med, om inte planen beställts av någon extern uppdragsgivare. Nu gynnar som regel en ny plan fastighetsägarna, det dras kanske nya vägar, man får utökad byggrätt osv. Men man tycker det vore lite väl taskigt att tvinga alla berörda att vara med och betala, därför är det först när man vill utnyttja de nya planbestämmelserna som man som fastighetsägare får punga ut med "sin" andel i planavgift.
I korthet; Kommunen ligger ute med pengar, och bara de som vill nyttja planen behöver vara med och betala, snarare än alla kommuninvånare. Det anses mer rättvist så.
 
Det är bla sånt här som har fått mig att inte bygga fler hus....för att inte tala om alla turer kring bygglov....
 
Råkade ut för samma miss vid en tillbyggnad för några år sedan. Frågade innan vad bygglovet skulle gå på. 6-7000 blev svaret och sen var fakturan runt 50 tusen. Typ 7 i bygglovsavgift och 43 i planavgift....
 
En av andledningarna till att det byggs för lite bostäder är nog denna dyra byråkrati. Jag sitter i en byggnadsnämnd och man får inte känslan att tjänstemännen vill kasta sig i leran för att snabba på byggandet, snarare tvärt om.
Vi hade ett ärende där en fastighetsägare hade ansökt om detaljplaneändring för att bygga en carport på prickmark, efter ett år och 4 månader tog han tillbaka ansökan och behövde inte betala någonting, för absolut ingenting hade gjorts, och det är ändå en tjänst som man betalar fullt ut för.
 
D09
På tok för stora summor innan ens entreprenörerna börjat äta av kakan ;)
 
Redigerat:
Plutus skrev:
En av andledningarna till att det byggs för lite bostäder är nog denna dyra byråkrati. Jag sitter i en byggnadsnämnd och man får inte känslan att tjänstemännen vill kasta sig i leran för att snabba på byggandet, snarare tvärt om.
Vi hade ett ärende där en fastighetsägare hade ansökt om detaljplaneändring för att bygga en carport på prickmark, efter ett år och 4 månader tog han tillbaka ansökan och behövde inte betala någonting, för absolut ingenting hade gjorts, och det är ändå en tjänst som man betalar fullt ut för.
Nu spekulerar jag bara, men tjänstemännen kanske hade andra viktigare planer att jobba med, såna som kanske skulle ge 100 nya tomter och inte bara en carport? Det borde isåfall ni i byggnadsnämnden veta, för det är ju politikerna som bestämmer vilka planer som tjänstemännen ska arbeta med.
 
Alla som försökt ringa till en kommunal tjänstemän vet att det är inte helt enkelt, det är möte, ledighet, semester, återkommer vid 15.00, gått för dagen o.s.v. När jag gick in i nämnden trodde jag att vi chefade över tjänstemännen, men i princip beslutar vi bara över budgeten. Självklart kan vi besluta i en sakfråga, men verksamheten består av miljoner småfrågor som inte kommer upp på nämnden. Jag är fritidspolitiker i ett Alliansparti i majoritet och tycker att det är självklart att kommunen ska välkomna byggande med snabbhet och serviceanda. men det är uppförsbacke.
 
Värmdöbo skrev:
Kostnaden för oss blir alltså
  • Anslutning kommunalt Va och avlopp 240 000 kr
    Totalt kommer vi att fylla ut kommunens kassa med 337 488 kronor när vi byggt klart.

  • Jag tycker inte du kan ta med VA-anslutningen. Det är trots allt nåt du har nytta av på ett fysiskt sätt.
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Plutus skrev:
En av andledningarna till att det byggs för lite bostäder är nog denna dyra byråkrati. Jag sitter i en byggnadsnämnd och man får inte känslan att tjänstemännen vill kasta sig i leran för att snabba på byggandet, snarare tvärt om.
Vi hade ett ärende där en fastighetsägare hade ansökt om detaljplaneändring för att bygga en carport på prickmark, efter ett år och 4 månader tog han tillbaka ansökan och behövde inte betala någonting, för absolut ingenting hade gjorts, och det är ändå en tjänst som man betalar fullt ut för.
I kommunen jag bor i verkar det mer som om tjänstemännen gör allt för att motarbeta all form av byggnation....nästan så man tror att dom inte kan sitt jobb och pga det inte vill hjälpa till....ett alt kan vara att dom hatar sitt jobb.....
 
  • Gilla
Workingclasshero och 1 till
  • Laddar…
Bor också i värmdö och kommer att behöva punga ut den planavgiften när vi bygger nytt. Ibland får jag känslan att tjänstemännen i kommunhuset inte fattar varför dem är där. Deras enda uppgift är att serva kommuninvånarna och verka för att folk ska vilja bosätta sig där.
En ny detaljplan som gör att folk flyttar till en kommun och bosätter sig permanent gynnar kommunens samtliga invånare i form av ökade skatteintäkter. Varför ska man skrämma bort folk med hutlösa avgifter för VA och detaljplanering?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.