Hej

Har snubblat över ett för mig helt okänt hemautomationssystem. www.fibaro.com Har ännu inte hunnit sätta mig in i det så mycket. Men efter en första snabb titt verkar det ganska intressant. I Sverige kan man beställa grejer hos http://www.gronahus.se/.

  • Utan att ha räknat särskilt nog verkar det vara billigare
  • Anpassat mer för ptivatpersoner och deras bostäder
  • Mindre komplicerat att installera och programera. Inga dyra licenser
  • Finns t ex bilmodul som öppnar för vissa fräcka möjligheter
  • Enkelt att installera i efterhand. I ett hus med "konventionell rördragning"

Finns nackdelar också såklart. Nytt oprövat system från okänd leverantör. Många flummiga marknadsförings fraser t ex: detta kommer att bli världens vanligaste system.

Är det någon som har tittat närmare på dessa prylar? Någon som använder dessa prylar? Vet någon om dom ens är Smärkta? Någon som varit i demohuset vid Arlandastad?

Vi hörs
;J
 
Jag ska till Arlandastad näst helg när de åter öppnar efter sommaruppehållet. Då ska jag absolut ta en närmare titt på Fibaro.

Vad jag kan se bygger Fibaro på z-wave-teknologin som är en separat standard. Många av komponenterna verkar kommunicera över z-wave, vilket är bra då de sannolikt kan fungera med andra lösningar än Fibaros Home Center också om man så vill.

Helt klart enklare att installera i befintligt hus än t.ex. KNX. Jag tror dock att jag fortfarande kommer köra på KNX i vårat nybygge. Lite dyrare kanske, men känns mer beprövat. KNX är ju dessutom en standard som tillverkare ansluter sig till till skillnad från Fibaro som verkar vara en komplett lösning från ett och samma företag.
 
Ett i mängden av alla trådlösa system.
En centralenhet för att sköta senarios osv antar jag?

Kommer även att kunna beställa VVS tjänster samt handla mat åt dig i framtiden.
 
Som vanligt är jag extremt skeptisk om det bara finns en svensk ÅF/garantiansvarig.
Minsta lilla ekonomiska problem med en ÅF:en och man sitter lite illa till som kund
 
Kör med en del Fibaropryttlar i mitt Z-wave system, men kör som så många andra med en Vera kontroller. Fibaros kontroller är ju lite yngre och kanske får man därmed funktionalitet successivt. Iom att det är zwave så är det ju inte en återvändsgränd.
 
Fibaro använder ju Z-Wave så man behöver ju inte direkt vara orolig för att det är nytt, och det kan ju användas med alla andra Z-Wave enheter. VI planerar att använda det när vi bygger hus.
 
Kan konstatera att jag inte hittade något Fibaro/Gröna hus i Arlandastads Nybygget.
 
funderar på detta nu, är det någon som har erfarenhet av en
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.