Hej

Behöver få lite klarhet i mitt problem, och hoppas att någon med juridisk kunskap kan hjälpa mig....

Jag har byggt en altan utan lov, vilket kommunen ha uppmärksammat. Efter lite kommunicering så skickade vi in en ansökan om bygglov i efterhand men fick avslag med föreläggande om att riva altanen och ett vite om detta inte var utfört innan 15/4-2013.
Vi överklagade kommunens avslag till Länstyrelsen men har precis fått svar från LS att dom avslår vår överklagan, dvs vi måste fortsatt riva. I beslutet står bl.a:
"Det finns inget skäl att upphöva vitesföreläggandet, eftersom nämnden har möjlighet att besluta om sådant och föreläggandet är utformat på ett korrekt och tydligt sätt."

Vi planerar att överklaga LS beslut till M&M-domstolen, men då kommer jag till min fråga:
- Från när faller vitet ut?
- Är det från när vi fått avslag i senaste/sista instans? Tex om vi inte väljer att överklaga LS beslut, faller vitet ut from deras beslut vinner laga kraft? Det finns inte något nytt angivet datum för åtgärd i LS beslut. Eller....
- är det from BN:s angivna datum.

Vi vill ju inte hamna i en situation där vi överklagar till domstolen och ev får avslag och måste betala vite from 15/4-2013. Det blir ju snabbt mycket pengar.

/kommunförsörjare :confused:
 
Det borde stå i beslutet från länsstyrelsen. Det vanliga är att man skriver x månader från att beslutet vunnit laga kraft.
Kontakta länsstyrelsen skulle jag råda dig till.
Om kommunen har skrivit ett fast datum så vet jag inte hur det hanteras...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.