Hej
Jag har en pool med 30kbm vatten i.
Bredvid poolen har jag en vinklad betongyta som jag tänkte dra ut en serpentin av PEMslang på.
Denna yta är 1100X5200, jag tänkte måla betongen svart.
Sargen tänkte jag bygga av tryckat och lägga glas ovanpå.
1. Vilken dimension på slang kan vara lämplig?Minst 25mm

2. Vad har slangen för rullad diameter, så jag kan räkna ut hur lång slang jag tänker köpa.Vet ej Saxat från Rinkabys hemsida "Du som planerar att hämta i vår butik - tänk på ytterdiametern på rullarna är:
40x32,6 cirka 1350 mm
50x40,8 cirka 1650 mm
63x51,4 cirka 2000 mm" ed dessa inbördes förhållanden får en 32X26 slang en ytterdiameter på 1066mm, passar mitt utrymme perfekt! En 100metersslang får då en kvm yta på 3.2 kvm.
Kan bli bra!


3. Vad finns det för lämpliga pumpar som kan drivas med solceller.Finns nog inga, låter orimligt att du skull hitta en pump som är kraftfull nog att driva runt vattnet.

4. Vad finns för lämpliga solceller?Finns ju på alla "vanliga" ställen typ biltema, jula, claes ohlsson mfl.
Men det ligger på låga effekter och är känsliga på vilken vinkel solen lyser på dem.


5. Tänkte att skiner solen så pumpar pumpen.Tror ju som sagt inte på din ide men ett alternativ som jag själv tänkte testa är att ta ett relä med en styrspänning på 12 v DC och kopplar en billig solcell till. (köpte en 6w på biltema för 300kr) Relät styr i sin tur en vanlig 230 v AC pump. Gillar din ide, man kan också ha en trevägsventil som man kopplar till befintlig cirkulation och lägger pengarna på ventilen istället.

6. Tillverkar anslutningar själv i rostfritt och monterar i sidan på glasfiberpoolen, 1 ingång 1 utgång.Ja mer behövs ju inte men filtrerat vatten är ju bättre så att det inte kommer in skit i pumpen. Vattnet är ju rent, men ett litet nät kan vara en begåvad ide.

7. Kostnaden är intressant, men enkelt att bygga och sköta skall det vara?Håller med!

8. Hur luftar man av ett sånt här system?Tror inte det behövs, pumpen sköter det.

9. Tål PEMslangen att vara vattenfylld på vintern?Ja, men antagligen inte slangkopplingarna. Får svarva feta kopplingar i rostfritt.

10. Vad mer skall jag tänka på?Tror du får svårt att lägga tillräckligt mycket slang i din rektangel, pemslang är svår att böja skarpt utan att den knäcks men det hjälper gott att värma den. Jag kommer lägga den som en serpentin, inte helt optimalt men enda sättet.
 
Redigerat:
Har testat en del själv med att värma en 15 kbm pool med pemslang så jag kan ju dela med mig av mina erfarenheter och min högst personliga åsikter. Har knappt hundra meter 25 mm slang liggandes på ett svart plåttak, slangen ligger i cirklar. Behöver nog utöka till 300 m för att få någon vettig effekt, fungerar så där just nu. Men har inte "glasat in slangen ännu vilket bör öka verkningsgraden hyfsat. Kyleffekten från vinden försvinner ju plus att man får växthuseffekten.
Använder i dag en 600w pool pump, den är kanske lite för stark men mycket mindre är jag tveksam till att ha (speciellt om jag utökar till 300 m), därav är jag väldigt skeptiskt till en solcellsdriven pump.


Workingclasshero skrev:
Hej
Jag har en pool med 30kbm vatten i.
Bredvid poolen har jag en vinklad betongyta som jag tänkte dra ut en serpentin av PEMslang på.
Denna yta är 1100X5200, jag tänkte måla betongen svart.
Sargen tänkte jag bygga av tryckat och lägga glas ovanpå.
1. Vilken dimension på slang kan vara lämplig?
Minst 25mm
2. Vad har slangen för rullad diameter, så jag kan räkna ut hur lång slang jag tänker köpa.
Vet ej
3. Vad finns det för lämpliga pumpar som kan drivas med solceller.
Finns nog inga, låter orimligt att du skull hitta en pump som är kraftfull nog att driva runt vattnet.
4. Vad finns för lämpliga solceller?
Finns ju på alla "vanliga" ställen typ biltema, jula, claes ohlsson mfl.
Men det ligger på låga effekter och är känsliga på vilken vinkel solen lyser på dem.

5. Tänkte att skiner solen så pumpar pumpen.
Tror ju som sagt inte på din ide men ett alternativ som jag själv tänkte testa är att ta ett relä med en styrspänning på 12 v DC och kopplar en billig solcell till. (köpte en 6w på biltema för 300kr) Relät styr i sin tur en vanlig 230 v AC pump.
6. Tillverkar anslutningar själv i rostfritt och monterar i sidan på glasfiberpoolen, 1 ingång 1 utgång.
Ja mer behövs ju inte men filtrerat vatten är ju bättre så att det inte kommer in skit i pumpen.
7. Kostnaden är intressant, men enkelt att bygga och sköta skall det vara?
Håller med!
8. Hur luftar man av ett sånt här system?
Tror inte det behövs, pumpen sköter det.
9. Tål PEMslangen att vara vattenfylld på vintern?
Ja, men antagligen inte slangkopplingarna.
10. Vad mer skall jag tänka på?
Tror du får svårt att lägga tillräckligt mycket slang i din rektangel, pemslang är svår att böja skarpt utan att den knäcks men det hjälper gott att värma den
 
Har redigerat huvudfrågorna.

Vad kan man använda för ventil att ändra befintlig cirkulations vät och leda den till solvärmaren när det är varmt, och hur styr jag den?
 
Ludde76 skrev:
Har testat en del själv med att värma en 15 kbm pool med pemslang så jag kan ju dela med mig av mina erfarenheter och min högst personliga åsikter. Har knappt hundra meter 25 mm slang liggandes på ett svart plåttak, slangen ligger i cirklar. Behöver nog utöka till 300 m för att få någon vettig effekt, fungerar så där just nu. Men har inte "glasat in slangen ännu vilket bör öka verkningsgraden hyfsat. Kyleffekten från vinden försvinner ju plus att man får växthuseffekten.
Använder i dag en 600w pool pump, den är kanske lite för stark men mycket mindre är jag tveksam till att ha (speciellt om jag utökar till 300 m), därav är jag väldigt skeptiskt till en solcellsdriven pump.




Tror du får svårt att lägga tillräckligt mycket slang i din rektangel, pemslang är svår att böja skarpt utan att den knäcks men det hjälper gott att värma den
100 meter slang blir 2.5 kvm, och med 1000W per kvadratmeter solsken så blir det i bästa fall 2500W. Så det får nog bli en 300meters slang, jag köper en sådan eller en 50mm slang och tar en 100meters. Jag får undersöka hur mycket plats det tar.
 
Workingclasshero skrev:
100 meter slang blir 2.5 kvm, och med 1000W per kvadratmeter solsken så blir det i bästa fall 2500W. Så det får nog bli en 300meters slang, jag köper en sådan eller en 50mm slang och tar en 100meters. Jag får undersöka hur mycket plats det tar.
2500W om du skulle lyckas överföra all solvärme till ditt vatten. Lyckas du med det så kommer du nog att vara ekonomiskt oberoende i framtiden.

Har för mig att rekommendationen är halva poolytan i solfångaryta, så dina 30m3 borde väl ge ca 20m2 dvs 10m2 eller mer solfångare.

Visst är det kul att designa själv men jag tror att du skulle få bättre effekt per krona med en lösning som denna från Primastar för 3500:-, http://primastar.nu/Solfangare val.htm

Skall du sedan börja styra det automatiskt, drar det på ännu mera, 2500 - 6000:-
http://primastar.nu/Solfangare val.htm#Automatik,
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
TeroM, du har helt rätt!
Har dissat dessa förut för att dom är så nedrans fula, och precis som det skulle bli snyggare med slang...........
Slangen hade jag ändå tänkt byggt en låda till, och att bygga en låda till dessa fula prylar måste ju bli perfekt.

Så, lägga dessa på en formplyfekonstruktion med folie (under slingorna?) och på sidorna.
Sen borde man ha härdat glas ovanpå.
Det blir samma pris på slingorna som slang, möjligtvis att slingorna har kortare hållbarhet?
 
Jag undrar vad dem där poolsolfångarna klarar för stagnationstemperatur. Det är nog oklokt att bygga in dem tror jag.
 
HansR skrev:
Jag undrar vad dem där poolsolfångarna klarar för stagnationstemperatur. Det är nog oklokt att bygga in dem tror jag.
Berätta mer hur du tänker!
 
Om cirkulationspumpen stannar kan det säkert bli väl över 100 grader i en inglasning. Jag undrar om poolsolfångaren verkligen klarar det.
 
HansR skrev:
Om cirkulationspumpen stannar kan det säkert bli väl över 100 grader i en inglasning. Jag undrar om poolsolfångaren verkligen klarar det.
Dom säljer ju såna också, så det borde fungera.
Men jag förstår vad du menar, ska undersöka det.
 
HansR skrev:
Om cirkulationspumpen stannar kan det säkert bli väl över 100 grader i en inglasning. Jag undrar om poolsolfångaren verkligen klarar det.
Läser man på Primastars web, gummimattorna klarar 180 grader, PVC spridarna skall man ha utanför det inglasade.

Har så, funkar bra.

En tråd som handlade om dessa solfångare
http://www.byggahus.se/forum/pool/194641-montera-solfangare-pa-plattak.html
 
Redigerat:
TeroM skrev:
Läser man på Primastars web, gummimattorna klarar 180 grader, PVC spridarna skall man ha utanför det inglasade.

Har så, funkar bra.

En tråd som handlade om dessa solfångare
[länk]
Då är det inga problem med stagnation i allafall.
 
Nu har jag köpt 10kvm Suncore 14 platta solfångare.
Skall starta till våren. Jag startar en y tråd om detta.
 
Uppdatering av detta?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.