Toppenbra! Jag har haft lite funderingar kring diamantslipning av betonggolv.
Kan man färga en vanlig betongplatta under/efter slipningen eller måste betongen gjutas med färgen redan inblandad?
Om det går att färga, kan man då välja vilken färg som helst?
HTC Cure, är det bara vanligt vattenglas eller fyller det någon annan funktion?
Hur görs lämpligen dekorationen på följande bild? Är det någon form av vinyldekal eller målat/infärgat? Måste ett golv med sådana dekorationer sedan lackas?
concrete_floor-flowers-e1290474123725.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Självklart kan man färga in betongen och det är bäst att göra detta i själva gjutningen, efterfärgning är inte lika beständigt, men även detta kan göras mer beständigt med olika ytlager. Du kan använda vilka kulörer du vill, men betongkulören kan du inte göra något åt, så om du vill ha en ljusare kulör så rekommenderar jag att du använder ljus barlast tex vit kalciumkross i den mängd du önskar. Jag är som sagt slipade och inte gjutare men svarar med den kunskap jag anskaffat via mitt arbete. Ett tips inför gjutningen i allmänhet om du ska slipa den, se till att betongen vibreras i minimum eftersom barlasten sjunker då och du får ett svårslipat och flammigt golv (fläckvist med barlast).
htc Cure är EN typ av vattenglas som är anpassad för golvslipare, men det finns ett 50tal olika varianter på marknaden, med olika natrium innehåll.vissa är mer penetrerande och andra gör betongen hårdare, den hjälper också mot flammiga golv och tillsammans med slipningen blir ett finare resultat.
dekoren du visar kan ligga I betongen men det är svårt att bedöma via en bild.
 
Tack så mycket för de utförliga svaren! Kom på ett par till frågor.
Är det möjligt att ha rum utan golvlister? Hur går i så fall innerhörnsslipningen till, är det någon form av deltaslip som används då?

I USA verkar det vanligt att man kapar fula sprickanvisningar i golven, något man sällan ser på bilder från svenska/europeiska golv, beror detta på att vi har bättre betongkvalitet/gjutningsteknik?

Vad anser du vara den absolut bästa ytbehandlingen för ett slipat betonggolv? Vad skulle du välja i ditt eget hem?
 
Utan lister går bra, även om jag personligen skulle demontera listen och montera ny efter slipning, en deltaslip gör inte mycket nytta eftersom den en vibrerar och eventuellt oscillerar . Nej en stiftslip modell större typ (dremel) är enda lösningen i hörn , titta i rummet där du sitter nu, ser du alla 4 hörnen ? Jag tror det är en onödig utgift eftersom du knappt ser hörnen när allt är på plats.
sprickhämmare görs ofta på större golv, ett vanligt vardagsrum är inte tillräckligt stort för sprickhämmare. Och detta görs även i Sverige.
det finns otaliga ytbehanlingar och dom har olika syften, tex Hardtop för högglansiga golv (finrummet)
såpa passar i entréer och passager och bör såpas varje vecka i samband med städning I samma moment.
StainProtection passar i garage och verkstäder eftersom den repellerar kem och oljor.
jag har bara betong i källare och garage och det blir StainProtection i garaget och Hardtop i källare, (onödigt kanske) med jag gör det själv och kostnaderna är ju inte detsamma som till kund. Hardtopen poleras efteråt med en twister på en singelskur.
 
ullberg
Kul, även jag har funderingar på betonggolv, men jag vill inte se ballasten, jag vill bara ha en jämngrå yta utan den spräckliga ytan.

Är det möjligt? Hur gör man då? (Och finns det nackdelar jämfört med att slipa lite djupare?)

/U
 
ullberg
ja det låter precis som jag trodde, men någon sa till mig att man nästan ofelbart fick (många) sprickor om man gjorde så, även om jag aldrig fattade varför det skulle vara skillnad mot att ta sig ner i ballasten.

Efterbehandling, kör man enligt vad du skrev ovan eller är det något speciellt i detta fall?

Låter som att jag ska se till att hitta någon som gjuter en platta av hög kvalitet, min granne är turligt nog betongare, och jag har förstått på omvägar att han är riktigt bra på sitt jobb (och så är han ju riktigt trevlig också). Jag har bara inte velat ta upp det med honom ännu, för han är så pang på att han väl står där men en pumpbil dagen efter att jag nämnt något... ;)

/U
 
Efterbehanlingen är den samma, det låter som du vill ha ett vacuumsuget betong eller hårdbetong, du kan inte heller få den släta ytan som ett superfloor, men det hoppas jag att du inser, säg att du vill ha som salt och peppar så förstår nog betongaren vad du vill ha.
 
Jag vill ha en matt yta, ett ljusare golv, och mättat så man kan tappa en öl utan katastrof.. Färgen har du svarat på, finns denna lösning på ee flesta beongstationer tror du? Kan man se hur det ser ut eller blir det en överraskning?

Matt yta och ändå tåligt... Lösbart?

Hade tänkt att slipa själv, har byggt ett par hus och jobbat som snickare men aldrig gjort detta dock. Har jag Vattenskalle eller löser jag det..?

Galet tacksam för svar
 
Och en sak till.. Vill helst slippa se ballasten, vilken typ av betong beställer man då?
 
Ingen...?
 
Slipa färre steg så får du en mattare yta, sen kan du applicera den typ av kem du önskar!
Huruvida en betongare klarar färga vet jag inte, men det går ju att färga i efterhand.
även jag kan få problem med olika golv, och då har jag min erfarenhet att vila mig på, men om du skulle klara att slipa?
Kanske! Med lite handledning skulle du säkert klara det. Men det kan bli dyrt om du väljer fel verktyg, diamanterna är inte gratis på något vis!
 
Men vad kör kem skyddar, och ger matt yta? Rödvin på golvet...?

Sugen på att testa..
 
Hardtop enligt min mening, den är mest allround, jag lägger 50% Hardtop 45% såpa och 5% stain protektion i mitt arbete.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.