Hur gör jag här med golvspån skivan, runt skorstens foten eller rätt över till nästa golvregel? ImageUploadedByByggahus.se1372857157.548540.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Skorstensfoten ligger några millimeter under bef. ny golvregel.
 
Skorstensfot?
Är det alltså skorstenens fundament på nedersta våningen, och inga rökrör som kommer nedifrån?

Då tycker jag att du skall lägga golvspånet så nära skorstenen det går.
Det blir ju snyggast så!
 
Hejsan.
Nej detta är på vindens nya golv så 3m upp till tak.
Vet ej varför de lagt betong å tegelsten runt hela skorstenen...
 
Du får inte lägga spånskivan eller annat trä helt intill skorstenen,delvis för brandrisken och så skall sotaren kunna kolla ner i bjälklaget,inte ändträ mot muren , det är väl frågan om det får finnas gjutning dikt mot muren för inspektionens skull,men kolla med sotaren
 
Redigerat:
Låg ett golv innan som jag bytte ut å då fanns ingen syn möjligheter. Det var gjutet som en kant runt skorstenen.
 
Elkludde skrev:
Du får inte lägga spånskivan eller annat trä helt intill skorstenen,delvis för brandrisken och så skall sotaren kunna kolla ner i bjälklaget,inte ändträ mot muren , det är väl frågan om det får finnas gjutning dikt mot muren för inspektionens skull,men kolla med sotaren
Nja, är det där verkligen korrekt.

Visst är det väl så att takpanel och golvbräder, dvs ytskikten, får läggas intill skorstenen, medan bärande element och till exempel väggskivor måste ha ett "säkerhetsavstånd" om 25 eller 100 mm beroende på skorstenstyp.
 
Varför inte gjuta upp muren i höjd med golvspånet? Då ändras inget avseende brandrisk. Men om du inte tänker elda i skorstenen så spelar det ingen roll hur nära du har trämaterial. Det ska ju vara visst avstånd från rökkanal till brännbart därför är det som det ser ut på bilden.
 
KnockOnWood skrev:
Nja, är det där verkligen korrekt.

Visst är det väl så att takpanel och golvbräder, dvs ytskikten, får läggas intill skorstenen, medan bärande element och till exempel väggskivor måste ha ett "säkerhetsavstånd" om 25 eller 100 mm beroende på skorstenstyp.
Min sotare godkände inte utan det avstånd mellan golvet o skorsten så han kunde kolla om skorsten en var hel sen må det vara att sotare har egna bestämmelser i olika kommuner
 
Du får inte ha bärande brännbara delar ända in emot skorstenen.
Det du har där är nog en så kallad utkragning, just för att man inte ska ha bärande delar in emot skorstenen. Det gillar sotaren :) Spara dina fotografier eftersom de visar att du inte har bärande brännbart ända in emot skorstenen.

Jag tror som nämnts att ytskikt är ok. Golvspån är jag lite osäker på om du täcker med annat sedan, men du kan ju ersätta med golvgips just runt skorsten om du vill.

Det behöver inte öppnas upp för att sotaren ska kunna se om skorstenen är hel, det kan han ändå aldrig avgöra enbart okulärt, det gör han med en provtryckning, är det inte helt kommer det rök ut lite här och var. Det är en konstigt känsla i magen när man ser rök stiga upp ur sågspånet på vinden kan jag meddela..... ;)
 
wrang skrev:
...Vet ej varför de lagt betong å tegelsten runt hela skorstenen...
En vild gissning: kan det ha stått en kanin där?
 
Lostmoose skrev:
En vild gissning: kan det ha stått en kanin där?
Det skulle ju vara om kaninen tagit sig in där under vintertid för att värma sig mot skorstenen då ;)
 
  • Gilla
cecar33 och 3 till
  • Laddar…
Det är inte roligt att vara kanin om man hare kallt :surprised:
 
  • Gilla
McArvid och 1 till
  • Laddar…
Haha kul med humor :) hopp hopp

Nja vinden har vart obebodd innan så efter de taklyfte huset var det kallvind. Visserligen ett rum med radiator men inget mer.
Om man fortsätter med golvspånskivan rätt fram som frågan var så är det ändå ca 20cm mellan skivan och skorstenens sida.
Detta är ändå lägre än skivanshöjd så fylla ut med flytspackel etc är nödvändigt.
 
Redigerat:
  • Gilla
KnockOnWood
  • Laddar…
I mitt förra hus låg det vindsgolv ända emot skorstenen , sotaren anmärkte aldrig på det.
Har aldrig hört att det ska vara ett visst avstånd på just sådana saker.
På nedervåningen var murstocken inklädd med masonite (dikt an ) murstocken på 2sidor.
Troligtvis gjorde någon snickare det på 60talet då SJ ägde huset.
 
Huset är från -58 å vind var isolerad med ren kutterspån så brännbart 15cm på skorstenens långsida. Å sedan 20mm spontat golv.

Man kanske inte ska kolla s mycket å bara lägga igen allt ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.