Hej!

Håller på att göra sovloft på vinden i ett gammalt timmerhus från 1800 talet. Det låg timmerbalkar med ett cc mått på ca 70. balkarna är 120-150 mm höga och kanske mellan 80-150 mm breda.och 440 cm långa. någon sorts råspont är spikad under balkarna(innertaket under vinden dårå). Isoleringen är spån, flis, sten och "annat". Först hade jag tänkt att bara lägga ett 27mm furugolv direkt på gamla reglarna, men golvet var väldigt svajigt när man gunghoppade lite.

Så...Nu har jag grävt upp isoleringen och lagt ned en 45x145 c24 balk med balksko mellan alla orginalreglar så man får ett cc mått på 35 eller så. Sen har jag lagt ned 1 kortling per mellanrum mellan alla reglar. Men det blev fan ingen skillnad. Blir det bättre när jag lägger golvet? Beror det på den tunga isoleringen?
 
145mm höga balkar med 440cm spännvidd? Inte konstigt att det blir svajigt. Alldeles för låga!
 
Ola78
Ja alltså 145mm är det som får plats. Eller visst, jag kan ju lägga ned 220mm också, men då förlorar jag 75mm i takhöjd. Och med 145mm så blir högsta takhöjden 160cm. Så jag antar att det blir en avvägning mellan svajjigt golv och takhöjd. Jag valde 145mm eftersom originalbalkarna låg kring den grovleken.

Jag fick tag på en hantverkare som var kunnig på gamla hus och han sa att det antagligen var för att det var tung "isolering". Jag hade funderingar på att byta ut det mot ett lättare material, men han sa att man skall försöka behålla originalisoleringen då den har bra värme/köldlagrande egenskaper och ljudisolerar bra.

Så jag har bestämt mig för att det får vara svajigt, utrymmet kommer vara sovloft i ett gammalt fritidshus så det är inte direkt så att det kommer vara dansfest där uppe hehe. Plus att svajigt golv är periodenligt med ett 1800 tals hus ;)
 
Ola78 skrev:
Ta och gör en beräkning på [länk] där finns ett dimensioneringsprogram.
Bra sida, tack för tipset!
 
  • Gilla
Ola78
  • Laddar…
Limträ/Kerto eller HEA/HEB kan vara ett alt....
 
Du kan inte få in en låg stålprofil som stödbärning på tvären under på lämpligt ställe? T ex en HEB 100 el likv? EN sådan skulle avlasta bra.
 
Har en murad skorssten i mitten tyvärr. I morgon skall jag gräva bort en del av isoleringen för och se om det blir bätttre.
 
Ola78
seniorkonsult skrev:
Du kan inte få in en låg stålprofil som stödbärning på tvären under på lämpligt ställe? T ex en HEB 100 el likv? EN sådan skulle avlasta bra.

Bullebupp skrev:
Har en murad skorssten i mitten tyvärr. I morgon skall jag gräva bort en del av isoleringen för och se om det blir bätttre.
Gjorde en beräkning på sidan jag länkade till, om du skulle kunna lägga balken förskjuten så den ligger 1800 mm från ena kanten så skulle bjälklaget kunna klara sig med 45*145 mm utan att bli för svajigt. Men det är klart, det dra med sig en del arbete att lägga in en extra balk som stöd så du kanske inte är så sugen på den lösningen i ett utrymme där folk mest ska sova.
 
Ola78 skrev:
Gjorde en beräkning på sidan jag länkade till, om du skulle kunna lägga balken förskjuten så den ligger 1800 mm från ena kanten så skulle bjälklaget kunna klara sig med 45*145 mm utan att bli för svajigt. Men det är klart, det dra med sig en del arbete att lägga in en extra balk som stöd så du kanske inte är så sugen på den lösningen i ett utrymme där folk mest ska sova.
Det var inte speciellt lätt att hitta en sån där stålprofil här hehe. Nu har jag avlägsnat säkert 700kg sten och sand från ena delen av vinden där det var mest svajigt och det blev en ordentlig skillnad faktiskt. Jag tror detta får bli bra. Det blir en hel del extrajobb att fälla ned en sån balk helt klart. Nu känns det helt okej faktiskt och detta får duga helt enkelt.

tack för all hjälp och tips ändå :)
 
Bullebupp skrev:
Det var inte speciellt lätt att hitta en sån där stålprofil här hehe. Nu har jag avlägsnat säkert 700kg sten och sand från ena delen av vinden där det var mest svajigt och det blev en ordentlig skillnad faktiskt. Jag tror detta får bli bra. Det blir en hel del extrajobb att fälla ned en sån balk helt klart. Nu känns det helt okej faktiskt och detta får duga helt enkelt.

tack för all hjälp och tips ändå :)

Jag förstår att det inte är ditt påhitt utan något som gjordes för länge sen, men varför i hela friden "isolerar" man med sand och sten? Verkar vara sjukt dumt. Om det isolerar så är det i så fall enbart mot ljud.
 
släng all gammal isolering. är nog sågspån mm. väger "ton". köp 2-sort. rhs stålprofil ex. 40x60x2, 40x70x2. svetsa ihop på höjd du får då 40x120. eller 40x140 mm. svetsa sen tvärbleck under på cc. 600mm. för skruvning underfrån. borra ett antal hål i sidled växelvis övre och undre profil och skruva i sidled. får 3st bärande väggar i stålet och du får garanterat stumt golv. trä kan aldrig ersätta ett golv på trånga ytor som stål.. sen boxa mellan regelrader med trä. helt ok. annvänd balkskruv. lång borrspets.
 
vectrex skrev:
Jag förstår att det inte är ditt påhitt utan något som gjordes för länge sen, men varför i hela friden "isolerar" man med sand och sten? Verkar vara sjukt dumt. Om det isolerar så är det i så fall enbart mot ljud.
Ja, sand och sten lär ju isolera väldigt dåligt. Men det gör ju även timmer. Men det har ju bra värmelagrande egenskaper. Jag hittade många gamla flaskor, även en tand och ben ifrån älg. Sen är det en ordentlig krok i taket. Och en lucka upp på vinden ifrån köket. Så det skulle kunna ha använts som nån sorts skafferi eller något också.

När jag kommit hit på vintern så är huset väldigt kallt. tar ett dygn att få upp värmen i stommen. Men sen håller sig huset varmt länge. Så det funkar ju i alla fall :)
 
M
Jag undrar om det skulle kunna funka att skruvlima ett stålband, typ 2-3mm tjockt eller så, under golvreglarna så att de tar upp en del av kraften. Det är ju på undersidan som sträckningen blir längst, och därmed krafterna högst.

Hur kan man beräkna krafterna som blir?
stålband.png
 
Om förstärkning skall monteras bör det ske på sidan om bjälken och så hög som möjligt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.