Hej,

2010 dränerades mitt hus av en firma på uppdrag av dåvarande ägare. På bilderna som bifogats till "garantisedeln" ser man att dräneringsröret är anslutna till dagvattenbrunnen. När jag tittar i brunnen går det däremot inte att se det -- jag antar att de ligger under vattenytan.

Är det här ett problem? Om ja, vad kan jag göra för att åtgärda problemet?

//Fredric
 
Här kommer en bild. Jag har försökt att "känna efter" i brunnen med en pinne för att se om jag hittar röret, utan att lyckas.

ImageUploadedByByggahus.se1372863134.512537.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Rätta mig om jag har fel, men jag har för mig att det inte är tillåtet att leda ut det i en dagvattenbrunn. Speciellt o. Man bor i tätbebyggt område.
 
Förlåt, jag var otydlig. Det är husets egen dagvattenbrunn, inte kommunens. Det kanske kallas någonting annat när den står på ens egen tomt.
 
Jag kan bara se dagvattnet från stuprören men jag kanske missar något?
 
Hm, jag fick bilden tillsammans med ett utskrivet mejl som kallades "garantisedel". Men när jag tänker efter behöver det där inte vara mitt hus... firman kanske hade exempelbilder i sitt utskick.

Oavsett om det är rätt hus eller inte så syns inget rör i brunnen. Antingen är det under vattenytan eller så är det inte anslutet.

Kan det verkligen vara meningen att man ska undersöka dräneringen så här noga när man köper hus?
 
Nej det tycker jag inte, är det gjort via fackman så finns ju garantien ifrån firman, och försäkringsbolagen krånglar mindre, det finns ju klåpare men har man " nödvändig kunskap" så går detta lika bra, dokumentera gärna hela processen om du kan.
 
Vi ska lägga om uppfarten och lägga sten på en uteplats. Flera firmor som har tittat på jobbet menar att dräneringen är felaktigt utförd - samtidigt vill de ju sälja på oss en omgrävning av dräneringen.

Anticimex, med vilka jag har trygghetsavtal genom försäkringsbolaget, menar att det inte torde vara några problem. De har dock inte varit här.

Jag fått två mobilfoton från den förra ägaren. Bifogar ett.

drän1.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Dräneringsfirman verkar ha grävt tillräckligt djupt. På det andra fotot ser man att de har lagt isolering utanför platonmattan.

- Finns det några sätt man kan kolla dräneringens funktion utan att gräva om den?

- På ytterhörnen i huset (sutteräng) blir det fuktigt när det regnar (varierar mellan (lägst) 58 och (högst) 92 procents-RF). Anticimex menar att det beror på fukt som kommer underifrån. Firmor som har varit här menar att det inte stämmer, efter dränering ska det vara torrt. Wisdom of crowds - vad säger ni här på forumet?
 
I en sk. dagvattenbrunn så samlar man allt dagvatten, dränering, stuprör osv. som sedan leds bort.
Utloppet ur dagvattenbrunnen ska vara lägre än inloppen, alltså så ska rören från dränering och stuprör vara över vattenytan.
Är dessa under vattenytan så betyder det att det står vatten i dessa rör och funktionen är inte riktig.
I botten av dagvattenbrunnen så ska man ha en slammficka som tar upp ev. skräp som kan komma med stuprören m.m.
En viktig funktion med dagvattenbrunnen är ju att man ska kunna rensa dränering eller stuprör m.m. så det ska ju vara lätt att komma åt.
Sen är det ju bra med lite spolbrunnar runt dräneringen för att underlätta kontroll och ev. spolning av dräneringen.

Det är inte så att det är fullt i slammfickan i botten av brunnen?
Kan du kontrollera på fler ställen eller har du inga spolbrunnar eller andra brunnar?

Jag är ingen expert men har fått lära mig den hårda vägen och nu har jag "ordning på torpet" med två dagvattenbrunnar och två rensbrunnar runt huset.
Dräneringen låg tidigare för högt och nu kan jag äntligen sova gott på natten!
 
  • Gilla
Erik9005
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.