Jag har en nybyggnation som jag skall lägga parkettgolv i men funderar på att förbereda för en braskamin. Vad bör jag tänka på? Lägger jag stenplattor under, där jag tänker att kaminen skall stå eller brukar det ingå någon täckplåt för golvet när man köper? Hur skyddas väggen mot värmen? Jag är helt novis då jag ärvt en halvfärdig sommarstuga men är vid god vigör haha! Hur svårt kan det vara?!
 
  • Gilla
Betsy Navesson
  • Laddar…
D09
Kolla så underlaget/ bjälklaget bär där den ska stå.

Finns skyddsplåtar att ställa under så dom täcker t ex 20 cm på sidor och 30 cm framför men det är monteringsanvisningar på den kamin du köper som styr vad som behövs. ( anpassningar till brandskyddsregler )

Glöm inte bygganmälan till kommunen och sotarbesiktningen :)

Tror du kan gå in o kolla på brandskyddsföreningen.se också.
 
Chilla, du kan kapa upp golvet efteråt med lämpligt verktyg, en fein eller sänksåg eller klinga och stämjärn.
Om du inte vet vad du vill ha för kamin så kan du bli begränsad om du gör för liten förberedelse, alternativt får för stor plåt.
 
Egentligen borde du först bestämma dig för vilken kamin du skall ha.

Dels kan tyngden kräva förstärkning av bjälklaget som D09 skriver, och dels så kräver olika kaminer olika avstånd till brännbara byggnadsdelar.

Det kan även vara bra att fundera över var skorstenen hamnar, och titta efter hur det ser ut på vind och tak med takstolar och ränndalar.

Ett skydd på golvet kan enklast vara en plåt med tunn glasfibermatta under som värmeisolering, en glasskiva (väldigt inne men passar kanske inte i en gammal stuga) eller klinker.
Klinker under kaminen tycker jag är snyggast, och med lite planering kan den läggas så det blir i nivå med parketten. Snyggt och lättstädat :)
 
  • Gilla
D09
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.