Nu heter det ju att kunden alltid har rätt. En person som driver ett företag måste vara beredd på att kunder tjafsar och ställer konstiga krav. Detta gäller särskilt företag som vänder sig mot vanliga konsumenter. Om företagaren inte kan hantera sådana problem på ett vettigt sätt bör denna göra något annat.
 
alf skrev:
Det borde finnas en lista över kunder som kan tänkas ställa till problem för entreprenörer.

Hahaha... Är du entreprenör alf?
Det finns nog ingen kund som inte kan tänkas ställa till problem för entreprenörer.
 
alf skrev:
jag jobbar som hantverkare men är anställd.
upplever ibland att kundens rättt i vissa fal kan överstiga deras förstånd.
det finns folk som lusläser alla lagar och paragrafer.
allt för egen vinnings skull.

Men om hantverkaren i första stund hade följt dessa lagar och paragrafer så hade ju inte kunden haft något att klaga på! Lagarna är ju till att följas och inte kringås av hantverkare som tycker att det kan vara bra att snåla in på vissa saker för att det ska gå fortare att göra jobbet klart.
 
Jag håller med dig Alf, vissa kunder har mer pengar än vett eller så är dom snåla så in i h-e! Nuförtiden så skriver jag alltid in att eventuella ändringar skall påannonseras i ett TIDIGT stadium något som kreti och pleti som inte vet att man inte lägger ett dike med ett dagvatten avrinning EFTER att man har lagt vägen :-X Dessutom så fattar dom inte varför det kostar extra ???
Jag rör inte en muskel om jag ser att dom velar, det kan bli en massa soppa i onödan bara för att dom ändrar sig stup i ett eller är "hemma snickare" (Tack timell ;D)
 
Det finns två typer av hantverkare. Bra och dåliga.

En dålig hantverkare gör antingen ett dåligt utfört jobb eller också gör han ett bra utfört jobb fast han vet att det kanske inte skulle göras just nu eftersom den där grejen ska upp innan egentligen - men det har jag ju inte betalt för att säga till om.

En bra hantverkare har en dialog med kunden och tänker självständigt. Han är inte rädd för att dela åsikter baserade på erfarenhet med kunden, utan använder den till att komma fram till en bra lösning - sen utför han ett bra arbete.

Vad är problemet?

Märker du att det saknas ett dike med dagvattenavrinning vid ett vägbygge - säger inte du till då innan jobbet startar?
 
Vägbyggena (dom riktiga) är inget problem. Det är kunder som har valmöjligheten och som "kommer på" att det är snyggare med en trumma inunder infarten istället för en dagvatten avrinning som kan sättas igen (vilket den stackars kundens alla grannar som är byggmästare helt plötsligt) har påtalat. Det är inte valmöjigheten som är det stora problemet. Det är inte alltför många som ställer till med konstiga problem men dom som gör det gör det med besked. Ofta så är det ogenomtänkta saker som gör det besvärligt. Till ex kunden skulle ha en vall nere vid vägen. Jag påpekade att det kan se lite konstigt ut eftersom hon hade tänkt sig att ha en större häck på den. Det blir overkill med en vall på 3x1.5xgräsmattans bredd. Icke sa nicke. Så när vallen var klar och hon fick se hur det såg så skulle den bort. Isåfall får du vänta för att jag har andra jobb som väntar. Det blev bråk så in i h-vete för att hon går på att kunden har alltid rätt. MRX, Jag vet inte vad du är i för bransch men det måste vara support eller nåt annat som inte kräver arbete. Kunden har inte alltid rätt. Det gör inget om kreti och pleti inte satte sig själv på en piedestal och tycker att dom är ena jävla byggare mm bara för att det står byggherre på lovet. Det går inte att behandla entreprenörer hur som helst. Vi lever på det här och med stor respekt till alla kunder så önskar jag att ni kunde tänka efter före så att inte kunden efter blir lidande. Vi lever på er okunskap om det vi gör. Annars så skulle inte vi behövas. Jag har inte nåt större problem med mina kunder eftersom det mesta finns så att det bara är att planera och att ta sig tid med kunden. Claes, du säger att lagar och regler är till för att följas. Är hela ditt bygge inom bygglovet eller kan du tänka dig att be snickarna att slå upp en carport mot en extra peng? det är inte så ovanligt. Du antar dessutom att det snålas in på saker för att det skall gå fortare. Är du en sån där som springer runt benen på en med expertråd och vet hur man skall göra eller? Som hantverkare gör jag alltid som kunden vill inom vissa råmärken. går det inte så säger jag det. Varken kunden vill ha mig där längre än jag behöver för det kostar pengar samt att det finns fler jobb att göra och det kan vara du som är kunden efter den här strulputten som ändrar sig eller tjafsar om småsaker och då är det inte kul att få vänta. karlXII, en del kunder står på sig och har helt enkelt rätt tycker dom. Du vet säkert precis som jag att det finns en triljard med lösningar och det betyder inte att den första lösningen är fel. Om kunden säger med stadig stämma att "Jag vill att det skall se ut så" då fixar jag det. Men det betyder inte att det blir som dom tänkt sig. Dessutom så är inte kunden alltid villig att betala för sina experiment. Den här kategorin känner man oftast igen men ibland slinker det igenom nån lustigkurre som gör att man vill använda dem som markfyllnad. Om ni sedan har haft oturen att ha med oseriösa hantverkare att göra så kan jag bara beklaga. Vi andra som gör ett bra jobb(enligt mina kunder) får tyvärr lida för andras egenheter. No hard feelings ;)
Snickra lugnt
/A
 
Elliott skrev:
Den här kategorin känner man oftast igen men ibland slinker det igenom nån lustigkurre som gör att man vill använda dem som markfyllnad
:) :) :)

Visst är det så att det finns gråskalor. Och strulputtar.
Vilken värld vi lever i....
Tur att man inte är hantverkare. ;)
 
???
"Claes, du säger att lagar och regler är till för att följas. Är hela ditt bygge inom bygglovet eller kan du tänka dig att be snickarna att slå upp en carport mot en extra peng? Är du en sån där som springer runt benen på en med expertråd och vet hur man skall göra eller? "

Det jag svarade på Alfs inlägg var att Alf vill svartlista kunder för att de kan lagen. Jag svarade då att jag tycker att hantverkaren självklart skall följa lagen, det är ju inte kundens fel att hantverkaren gjort en genväg (för vilket ändamål det än vara) eller? Jag har inte utgett mig för att vara en som har expertkunskaper inom byggeriet, och anlitar jag hantverkare så gör jag det för att de har kunskapen inom det området. Det jag förväntar mig är dock att de även har kunskap om vilka lagar och regler som följer inom det området eftersom jag själv inte har det samt att dessa lagar och regler även följs.

Skulle jag sedan själv uppföra ett bygge, så skulle jag inte be snickarna att slänga upp en carport på sidan om, utan ett sådant bygge vill jag ha på papper för att kunna dra av vid senare försäljning.
 
Jag är också företagare och jag kan hålla med om svarta listor på kunder. Jag är även hantverkarkund ibland.

Vad jag vinngiver mej om när jag är entrepenör är att alltid ha skriftliga överenskommelser. Vill någon ha en ändring får de ett mail om kostnad, tidsåtgång, när det kan göras samt om det påverkar något annat. Det framgår också att innan jag gör något så måste de godkänna skriftligt. Detta görs ibland genom att mailet skrivs ut och signeras (inte så svårt).

Detta har sparat MYCKET pengar för mej. Jag har även haft en VD för en kund i luren som satt och skrek sej hes och berättade att allt var mitt fel och han undrade hur dum jag var som kunde bygga som det byggts. När jag sedan skickat dokumenten som utväxlats mellan hans underlydande och mej där det framgick att jag avrått metoden men att de velat ha det som det byggdes så fick jag tom en tilläggsbeställning av honom samma dag på en ombyggnad så att det byggdes som jag ville göra från början. Han har visserligen inte pratat med mej sedan dess och hans underlydande var också sur på mej men de medgav att jag hade rätt.
 
anders64> om du är ute på arbetsplatsen och kunden vill göra en omedelbar ändring , hur gör du då ?

skriver du ett dokument på plats?
 
Fredrik.engdahl skrev:
anders64> om du är ute på arbetsplatsen och kunden vill göra en omedelbar ändring , hur gör du då ?

skriver du ett dokument på plats?
Det finns alltid möjlighet att skriva ner vad man kommit överens om på en bit papper som båda signerar eller att man bekräftar med ett mail samma kväll.
Det behöver inte vara så märkvärdigt.
 
jobbar själv som snickare och vi skriver ner på papper om kunden vill ha extra arbete utfört av oss och sen får dom skriva under
 
Precis så gör jag också även om jag jobbar i en annan branch. På plats noteras vad som ska göras och om det är möligt en uppskattad kostnad för detta. Denna kan vara väldigt grov typ att det tar 2-4 timmar och att materialet kostar 1-2 000. Eller 20-40 timmar och 10-20 000 Sedan signerar jag och beställaren. Denna notering behåller jag. Vill beställaren ha en kopia så skriver vi två likadana eller tar en kopia.
Tre saker är viktiga.
1.Om något blir dyrare än uppskattat så informeras beställaren och får kvittera detta skriftligt på samma sätt.
2. När jag sedan kommer med min faktura med dessa noteringar som bilagor på alla överenskommelser så är det aldrig några diskussioner om betalning.
3. Om vi kommer överens om en billigare lösning gör jag på samma sätt.
 
Jag jobbar precis som Anders64 i en annan bransch där det är ett självklart förfarande och precis som påpekas är det alltid viktigt att så fort kunden vill göra några ändringar och tillägg så ska det dokumenteras och vara tydligt för både beställaren och företagaren. Särskilt inom hantverkarbranschen då kunden många gånger är "okunnig" och kanske inte inser omfattningen eller kostnaden för ändringar eller tillägg är det särskilt viktigt. Har kunden fått information som dessutom finns dokumenterad så är det svårt att i efterhand komma och klaga på tillkommande kostnader och hantverkaren slipper onödiga problem. Som påpekats räcker det med några korta meningar på en pappersbit som bägge partera skrivit under.
 
Finns det svarta listan för hantverkare så borde det verkligen finnas en för kunder.
Det är för lätt för oseriösa kunder att strunta i att betala enligt överenskommelse och avtal.
För att få betalning kan man behöva gå till tingsrätten, vilket innebär att företag kan riskera konkurs på grund av att det tar alldeles för lång tid att få betalt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.