Har precis renoverat färdig en gammal stuga byggd cirka 1875 uppe vid Vänern. Bor i Malmö och ägarkonstellationen är sådan att ingen av de andra vill/kan renovera eller hålla på med underhåll allt för ofta. Därför satsade jag/vi på Beckers Perfekt i Falu rödfärgs ton och deras grundfärg samt även deras olja för nederdelen av fasadträt. Beckers Perfekt-Alkro Bestå & Demideck var de som vann Folksams stora test runt 2010 och jag förstår ärligt talat inte tjusningen med en matt, ful färg som färgar av sig på kläder och allt. 14 nya fönster av märket Rehau - Nordic design plus (PVC fönster) blev det också, med ett ytterglas som heter Restover. Dvs lite vågigt för att efterlikna gammalt glas. De är förvånansvärt naturtrogna både in och utvändigt, tar hellre en öl, tänder grillen än att spendera semestrarna med slipa-kitta-måla....
 
  • Gilla
spaceas
  • Laddar…
Målar själv med Falu röd då jag gillar kulören, känslan och uttrycket men har ställt mig frågan (nu provocerar jag lite); vad skyddar slamfärgen mot egentligen? Inte är det fukt i alla fall... eller? Får ibland för mig att man stryker på den av rent estetiska skäl. Finns väl någon anledning att man målade huvudbyggnaden med linoljefärg förr i tiden.
 
Jag håller faktiskt med dig, tro det eller ej. Jag vurmar för det gamla och traditionella, men bygger man nytt eller totalrenoverar ska man använda moderna och underhållsfria material. Men, det förutsätter att det är miljöer som inte är känsliga. Alla moderna fönster ger fasaden ett annat uttryck som oavsett glas ändå inte ser ut och känns som gamla fönster, det handlar också om dofter och ytan hos materialen, allt bildar ett helhetsintryck (nej, det är inget "Kirschteigercitat") Slutligen är det också kostnader och goda miljöval som får mig välja återvinning och renovering före riva ut och byta ut.
Har man dessutom slamfärg från början så finns inget val, alla myter om att man kan borsta bort slamfärgen och måla över med moderna akrylater o dyl kan verkligen ställa till det, antingen lossnar färgen eller så ruttnar träet eftersom virken har kunnat andas i 50 år och plötslig blir det inkapslat. Tro mig, jag har testat på några ytor.

Slamfärg färgar inte av sig de första åren
 
Alkyd färg, slipper du både mögel och inplastning.

Måla nyss mina nya vindskivor med cuprinol fasadlasyr efter läst folksamtestet.

Behövde dock 3 strykningar för att få helvita.
 
MathiasS skrev:
Frean98's första länk gav ju ett tydligt svar på tal iaf. Billigare och mindre jobb med rätt sorts färg....
Konstigt nog utgår den, ditt och frean98's resonemang från att fasaden upphör att existera om 50/60 år. Det kanske den gör också med plastfärger när den ruttnat bort där bakom, men slamfärgade paneler håller betydligt längre än så. Mina är nu 90 år gamla och i mycket fint skick. Har även sett äldre slammade paneler än så.
Det enda bekymret är att spikarna från den tiden rostar och brädorna lossna ibland, man får då dra en ny galvad bredvid så sitter den säkert i 90 år till.
Men visst är det en fråga om underhåll, få träprodukter klarar av att kontinuerligt utsättas för fukt utan att kunna torka däremellan.
 
Det är nog ingen som antar att fasaden upphör att existera. Träguiden har väl bara valt en i sitt tycke lämplig beräkningsgrund. Man måste ju sätta något intervall.

När farsan målade om sitt hus fanns möjlighet att inspektera hur det ser ut efter 40 år och där såg det nytt ut på baksidan trots att luftspalt saknas på flera fasadytor. Målat med Demidekk där i några omgångar.

Tycker diskussionen blir lite svartvit här. Det är väl uppenbart att det går att måla med båda sorters färg utan att fasaden tynar bort på ett par år.
 
  • Gilla
tompaah7503
  • Laddar…
Y
Men som jag nudå. En bondgårdsbyggnad. Tagit otroligt mycket stryk mot solsidan så ska byta mot ny panel.
Slamfärg på byggnaden nu

Ska jag köra slam överallt. Eller passapå att modernisera färgvalet på den nya väggen?
- Eller tar all färg lika mycket stryk av solen.
 
Mikael_L
dengroth skrev:
Målar själv med Falu röd då jag gillar kulören, känslan och uttrycket men har ställt mig frågan (nu provocerar jag lite); vad skyddar slamfärgen mot egentligen? Inte är det fukt i alla fall... eller?
Jag håller med dig.
Slamfärgen (Falu röd) ger lite UV-skydd, that's it.

Ja och så får man ju färg på sitt hus också. :)

Vi har en grå slamfärg på huset, jag hyser inga illusioner om dess förträfflighet. Det krävs takfötter som skyddar fasaden mot regn i möjligaste mån och det kommer att bli ommålning med relativt täta intervaller.
 
Yrrol skrev:
Men som jag nudå. En bondgårdsbyggnad. Tagit otroligt mycket stryk mot solsidan så ska byta mot ny panel.
Slamfärg på byggnaden nu

Ska jag köra slam överallt. Eller passapå att modernisera färgvalet på den nya väggen?
- Eller tar all färg lika mycket stryk av solen.
Du kan inte blanda. Det ser otroligt apart ut. Färgerna upplevs väldigt olika nära varandra. Antingen slamfärg överallt, och då får du måla om solsidan lite oftare (kanske) eller annan färg (som aldrig kommer att se ut som traditionell rödfärg, men som kan funka ändå). Den matta lystern och kulören hos röd slamfärg går inte att få fram med moderna färgbaser och pigment. Det blir alltid grällare.
 
Det är mkt snack om plastfärger här, försvann inte de på 70-80 talet? rimligtvis är väl inte Beckers Perfekt - Alkro Bestå - Demidekk plastfärger? om jag får vara med i 40 år till så skall jag skriva om hur mitt hus reagerat och hållt sig med Rehau Nordic plus PVC fönster och Beckers Perfekt genom åren......................
 
Ozzypojken skrev:
Det är mkt snack om plastfärger här, försvann inte de på 70-80 talet? rimligtvis är väl inte Beckers Perfekt - Alkro Bestå - Demidekk plastfärger? om jag får vara med i 40 år till så skall jag skriva om hur mitt hus reagerat och hållt sig med Rehau Nordic plus PVC fönster och Beckers Perfekt genom åren......................
Bindemedlen är fortfarande gjorda av plast. Alkyd som är en polyester alltså en flytande härdplast samt akrylat som är en flytande polymerplast.
 
Y
Någon kemist som kan säga vilket tillägg som är bäst: kopparsulfat eller bensalkonklorid? Vad är skillnaderna?
 
  • Gilla
multix och 3 till
  • Laddar…
Gruvberget skrev:
Jag vurmar för det gamla och traditionella, men bygger man nytt eller totalrenoverar ska man använda moderna och underhållsfria material.
Varför det? Det visas ju hela tiden att moderna material har problem. Det är säkert några av de moderna materialen som kommer visa att de är bra, men varför chansa när vi VET att de gamla funkar?
(Och att det inte finns underhållsfria material vet du nog om du tänker efter.)
 
Johan Gunverth skrev:
Inte särskilt vettigt, typ olagligt.
Om man nu vill blanda i olja så kan man väl iaf ta 32-68 olja. :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.