Tjena.
Har beställt en rund badtunna som kommer levereras i dagarna och ska monteras i altanen som håller på att byggas. altanen är ganska hög så jag kommer bygga en sorts ram som ställs på gjutna plintar på berget och ska sedan sticka upp ca 40 cm från trallen. Har 2 frågor som jag skulle behöva ha hjälp med.

1.
Tänkte att jag skulle isolera både tunnan och locket för att spara in på uppvärmningstid och att värmen håller sej kvar i karet längre.
Men då locket är välvt och tunnan är rund med lutande väggar kan jag inte använda mej av frigolit som limmas på och att på nåt sätt fästa sten/glasull på är jag tveksam till då det suger upp vatten om det skulle läcka in.
någon som vet hur man kan isolera en rund tunna?

2
tänkte sätta panel runt tunnan, dom 40 centimetrarna som sticker upp men har lite svårt att se hur jag ska fästa panelen runt tunnan, Har gört om någon som limmat på en PEM slang i ovankant som dom sedan fäst panelen i men iom att min tunna har lutande väggar så om jag lägger panelen dikt an uppe så kommer jag ha gissningsvis 10 mellan panel och tunna i nederkant om panelen ska vara lodrät.
Hur ska jag göra för att fästa panelen i nederkant?

Hoppas jag inte var för oklar i min beskrivning.:)

mvh
 
Jag gjorde vårt ramen mångkantig
(sexkantigt om jag inte minns fel) till den runda poolen. Sedan gjorde jag en sarg som kapades utefter den runda kanten. Fäste isoleringen i den kantiga ramen och fick en luftspalt. Viktigaste isoleringen är nog locket. Styrofoam eller dylik cellplast som får flyta på ytan.

Packing peanuts av ett hydrofobt material är väl en annan lösning.
 
  • Gilla
elis
  • Laddar…
1. Cellplast i tunna skivor (1-2 cm) borde du kunna böja och limma. Flera lager på varandra för att få önskad totaltjocklek.
Till det välvda locket, skär ut tårtbitar och limma intill varandra.

2. Med en något konisk form som din tunna har, får du helt enkelt hyvla panelen något smalare i ena änden, så passar den.
 
Ja. göra en hexagon eller oktagon form som isoleras och sedan sänks den runda badtunnan ned i den, det skulle ju fungera. Jag har låst fast mej vid att den var tvungen att vara rund.
Angående locket så visst har jag funderat på att försöka forma frigolit och limma fast det i locket men då det har en konisk rund form så kommer det innebära flera dagars "klipp o klistrande" och jag är inte ens säker på att slutresultatet blir så bra.

Har funderat på polyeuretanskum (fogskum) som sprayas i och sedan limma något form av våtrumsmatta, pressening eller dyligt under.
Hade även denna tanken till restan av badtunnan i början men det stöp på att jag det blir så dyrt att köpa på sej lådvis med sprayburkar för att det ska räcka och att ta dit en firma som utför sådant (oftast på hela hus) kändes lite .. tja, fel.
 
Är det bara tätt så går det kanske att göra en fyrkantig frigolitlåda att sänka ner badtunna i....locket blir svårast...det måste vara 100% vattentätt matrl för annars kommer det in vatten i frigoliten/cellplasten vilket gör att isoleringsförmågan försvinner.....
 
badtunna.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Allting blir lite lättare med en bild :)
Så här ser den ut.,
Och som synes så är det inte många raka linjer på den vilket gör det svårt att använda frigolit.
 
Till inbyggnadsbadkar kan man köpa inverterade frigolit/cellplastformar men de är nog helt modelanpassade. Att få en custom variant kräver nog 3D skanning eller bra CAD underlag. Har du frågat leverantören vad de rekommenderar?
 
fredl skrev:
Till inbyggnadsbadkar kan man köpa inverterade frigolit/cellplastformar men de är nog helt modelanpassade. Att få en custom variant kräver nog 3D skanning eller bra CAD underlag. Har du frågat leverantören vad de rekommenderar?

Jepp och det har han ingen större erfarenhet av. Så jag får, med eran hjälp försöka lista ut det själv :rolleyes:
 
Blå styrofoam ska inte ta åt sig fukt. Det köpte vi att ha under poolen. Vet inte hur tunt man kan köpa det.

Spabad är ofta skumisolerade mellan karet och formen. Jag tror ändå att det enklaste är att göra en ram så att du gör en isolerad låda att sänka ner den använd ett bra lim och fogskum på alla skarvar. Frågan är ju hur du tänker använda karet? Vårt första la-z-spa med 2kW elpatron drog drygt 300 kWh i månaden med 37 grader under maj till september. Ska du inte använda det året runt kanske avancerad isolering är overkill.
 
Kan du inte ha lös cellplast som du häller ner mellan tunnan och ramen?
Angående locket; jag gjorde mitt av två st stora cellplastskivor som jag formsågade och la ovanpå tunnan (spänns fast med överdraget).
20130414_163226.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
magnusj skrev:
Kan du inte ha lös cellplast som du häller ner mellan tunnan och ramen?
Angående locket; jag gjorde mitt av två st stora cellplastskivor som jag formsågade och la ovanpå tunnan (spänns fast med överdraget).


Jo, det hade fungerat fast nu har jag ju redan köpt ett lock och vill gärna försöka isolera det.
Finns inga större förpackningar av isolerskum att köpa?
 
Polaren kom med ett förslag nu angående mitt isoleringsproblem.
Han nämnde Thermoreflect också kallad Nasa isolering.
Detta är ju böjbart och skulle fungera bra att isolera både lock och tunna med.
Dock så låter allt lite bra för att vara sant
:rolleyes: så jag undrar om någon har testat denna isoleringen?

Info hittade jag här
http://www.wiedland.se/thr/
 
Så, då är det dags för panel och jag har fortfarande inte löst problemet med isoleringen. DSCN2006.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ett alternativ är vanlig stenull men jag är rädd att det kommer bildas massor av kondens på insidan då den kommer stå med vatten i då jag har reningsfilter.

Ett annat alternativ är PU skum men jag vill helst kunna lyfta upp tunnan om det uppstår något problem som måste fixas till. Belysning, anslutningar etc etc.

Någon som har synpunkter eller andra förslag?
 
Gällande isoleringen så tänker jag genast på Armaflex - Används ju inom industrin som isolering på rör och liknande, borde gå att skära ut och limma på karets undersidan.

Armaflex Manual

Vart man köper det som konsument vet jag dock inte.
 
Hur gjorde du ? Har samma funderingar :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.