Läste i nya GDS-tidningen om hur man kan/borde göra om man lägger klickgolv i en källare med betonggolv. Såhär resonerar dom. Först lägger man en 5mm tjock foam(selitac)....sen byggplast...sen 5mm foam igen...och sen lägger man golvet på det....ska tydligen ge både lite "isolerande" effekt och även tåla fuktvandring........vad tror ni om detta??....det är ju ljusår billigare än att lägga blå platon och ger kanske en liite varmare känsla......
/
M
 
uppåt i listan.....:D
 
Ingen som har erfarenhet av Selitac-plattan? Är själv sugen på att använda den ovanpå en Icopal Fonda-matta, 3 cm cellplast (om jag får tag på s200 de närmsta dagarna, annars skippar jag nog den) och sen selitac (2 lager - om det inte blir cellplast)+laminat.
 
uppåt igen..??
 
ingen som har lagt detta??...Ebeco har samma foam.......
/
M
 
ingen golvläggare här?
/
M
 
Detta är inte riktigt vad du frågar om, men jag har lagt 5 mm Selitac under ett laminatgolv. Detta var dock inte i nån källare utan på ett undergolv av trä. Till detta fungerade det riktigt bra. Vi har än så länge en kall källare under och golvet känns inte lika kallt som rummet intill.

Jag la det framförallt för att jämna ut så mycket ojämnheter under laminatet som möjligt. Den isolering som blev var mest en bonus.
 
Är det ingen som vet något om konceptet?
Eller är Platon den enda lösningen folk vågat testa sedan 2007?

Jag är lite fundersam över hur mycket ventilation det blir mitt under ett (ej mekaniskt ventilerat) platon-golv.
Lika fundersam är jag över flödesfördelningen under ett fläktventilerat platongolv.
är den nära noll borde denna lösning funka...

http://gds.se/kallare/skont-golv-i-kallaren
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.