Hej.

Åren går, och nu börjar det kännas rätt.
Jag och min sambo bor i en hyresrätt. Vi är båda runt 30-strecket. Har fasta knegarinkomster och inga lån.

Jag tittar dagligen efter tomter och har så gjort en längre tid. Men om rätt tomt skulle dyka upp så funderar jag på att helt enkelt ta ett banklån och köpa den. Djärvt va? ;)

Nästa steg blir att bygga ett garage, ett stort, minst 80kvm.
Detta bygge bekostas av sparade medel.
Garagebygget ska vara klart på ett år, eller en sommar i praktiken.

När garaget är någorlunda klart saktar jag ned tempot en aning. Köper byggmaterial till huset när jag kommer över nåt billigt och lagrar i garaget.
Röjer vidare på tomten och pysslar med markarbete. Gjuter platta.

Och när tiden känns mogen så tar jag ett lån och köper resten för att kunna föra upp huset till beboeligt skick inom ett år, helst sommar där också.
Kommer se till att ha fyllt kompsaldo, flexsaldo och maximalt med sparad semester inför "dagen D".

Jag snickrar själv, är inte oäven med en hammare. All el gör jag själv då jag är elektriker till vardags. Elmateriel köps till grosspris. Har många vänner jag tror jag kan sätta en hammare eller pensel i handen på.
Köpta tjänster blir då grundarbete och vvs, ev lite "arbetsbyten" där med. ;)

Huset ritar jag själv, har redan börjat. :) Pappa är snickare och har byggt många kåkar, bland annat hans egen som han ritade själv, och en god vän är takstolskonstruktör så jag inbillar mig att jag kan få fram en hyfsad ritning att visa för kommunen och någon arkitekt.
Det handlar inte om något slott, utan i allt väsentligt en vanlig villa för en familj.

Det var väl allt, i stora drag.
Så, fram med träklubban och hamra ner mig på jorden! Jag tror på upplägget, men det är ju ett väldigt stort projekt för en sådan enkel filur som mig, så jag vill inte skena iväg i något som låter orealistiskt. Därför vädrar jag tankarna här.

Fler som gjort lagt upp bygget ungefär såhär?
 
Redigerat:
Låter bra, siktar på något liknande. Har bara kommit till bygglovsansökan än, men sen tänkte jag nog köra markjobb, grund (er) och garage lite lugnt innan vi kastar oss in på själva husbygget.

Problem som jag stött på hittills/eller kan tänka mig:
- att för lån till bara tomt funkade inte, de tog inte tomten som säkerhet. Banken ville att man skulle skaffa byggkredit direkt, innan vi ens hade funderat ut hur vi ville bygga och vad det kan tänkas kosta. Tröttnade på att dribbla med dom och lånade av mina föräldrar istället. Har tagit 8 månader att komma fram till bygglovsansökan och grov budget, har iofs inte stressat igenom detta.
- frågan är om man får börja använda garaget innan slutbesiktning, men för att lagra material kanske det är ok. Tänker nog göra något liknande.
- KA kanske är svårt att hitta om det inte är ett standardbygge.
- miljarder med normer, regler, kontroller att sätta sig in i..

//Björn
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Sixtenblixten skrev:
Har många vänner jag tror jag kan sätta en hammare eller pensel i handen på.
Utgå från att det blir du och pappa som snickrar, och att om polarna kommer, är det en bonus!

Annars hoppas jag verkligen projektet blir av, och att allt ska gå bra.
Vi knackade lösvirkeshus under 2012, nåt av det roligaste jag nånsin gjort, jag hoppas en dag få göra om det. Lycka till!
 
  • Gilla
Workingclasshero och 1 till
  • Laddar…
D09
Sixtenblixten skrev:
Hej.

Åren går, och nu börjar det kännas rätt.
Jag och min sambo bor i en hyresrätt. Vi är båda runt 30-strecket. Har fasta knegarinkomster och inga lån.

Jag tittar dagligen efter tomter och har så gjort en längre tid. Men om rätt tomt skulle dyka upp så funderar jag på att helt enkelt ta ett banklån och köpa den. Djärvt va? ;)

Nästa steg blir att bygga ett garage, ett stort, minst 80kvm.
Detta bygge bekostas av sparade medel.
Garagebygget ska vara klart på ett år, eller en sommar i praktiken.

När garaget är någorlunda klart saktar jag ned tempot en aning. Köper byggmaterial till huset när jag kommer över nåt billigt och lagrar i garaget.
Röjer vidare på tomten och pysslar med markarbete. Gjuter platta.

Och när tiden känns mogen så tar jag ett lån och köper resten för att kunna föra upp huset till beboeligt skick inom ett år, helst sommar där också.
Kommer se till att ha fyllt kompsaldo, flexsaldo och maximalt med sparad semester inför "dagen D".

Jag snickrar själv, är inte oäven med en hammare. All el gör jag själv då jag är elektriker till vardags. Elmateriel köps till grosspris. Har många vänner jag tror jag kan sätta en hammare eller pensel i handen på.
Köpta tjänster blir då grundarbete och vvs, ev lite "arbetsbyten" där med. ;)

Huset ritar jag själv, har redan börjat. :) Pappa är snickare och har byggt många kåkar, bland annat hans egen som han ritade själv, och en god vän är takstolskonstruktör så jag inbillar mig att jag kan få fram en hyfsad ritning att visa för kommunen och någon arkitekt.
Det handlar inte om något slott, utan i allt väsentligt en vanlig villa för en familj.

Det var väl allt, i stora drag.
Så, fram med träklubban och hamra ner mig på jorden! Jag tror på upplägget, men det är ju ett väldigt stort projekt för en sådan enkel filur som mig, så jag vill inte skena iväg i något som låter orealistiskt. Därför vädrar jag tankarna här.

Fler som gjort lagt upp bygget ungefär såhär?
När mitt bygge starta försvann nästan alla händiga vänner, förutom farsan och morfar. Nu har du iofs ett yrke som säkert gör dig mer eftertraktad ;)

Se så era sparade kapital räcker till handpenningslånen m.m för hela paketet så du inte fastnar där.
jag körde aldrig på byggkreditiv då banken var riktigt omständig med detta. T ex pengar efter kvitto.
Hur gör man en snabb bra affär då?

Jag hade garage klart när jag byggde huset vilket var guld värt, men det fanns redan där.
Skulle nog satsat på en större container istället, som du isolerar och delar av för mat, kyl frys etc och andra för bygget. När ni fått klart huset har ni nära till nästa bygge ( garaget ) .
Köpte även en lite större tält ( typ mindre container ) som jag hade mycket material i och det höll förvånansvärt bra trots att det köptes för några tusenlappar. Till slut så slarvade jag dock med att ta bort en större sjömängd som blivit en inklump och väldigt tung och iofs rasade det inte ihop men böjdes innåt så jag skrotade det när vi flyttade in.

Jag ritade också själv, lämnade det sedan till en konstruktör som tog fram dimensioner på limträbalkar etc och gjorde en k-ritning, guld värd.

Har ni mycket markarbete så kan det vara lönt att räkna in ett köp av beg grävmaskin som du säljer när ni är klara.

Har ni barn så blir det tufft med tiden men det kan ni redan isåfall ;)
Har ni inte barn så finns ju en risk att det blir så med tanke på att hus kan ta lite tid o bygga. Blir det så är risken också att ni halverar eran byggpersonal som istället passar ungen.

Ta mycket kort under byggtiden, ovärderligt att kunna backa i tiden :)
Likaså avsätt tid för pauser t ex mellan vissa byggövergångar så ni vårdar varann också

Jo just det, det där med att lagra byggmaterial tycker jag är lite överskattat ( av egen erfarenhet ) det ligger till slut i vägen, går sönder osv och kräver en massa hantering och upptar viktig yta.
Hade jag gjort om så hade jag satsat stenhårt på leta material till de byggmomenten som man är på och nästa kommande, jag fyllde ett garage på 36m2 på nolltid, sen skulle materialet som jag gjorde en bra deal på ut, givetvis längst in, man kantstöttar. Repar, välter, tappar osv och blir vansinnig. Jag skulle hellre satsat stenhårt på ordning och reda på verktygen och hitta ett bra flöde/ logistik på materialet. Visst, det är kanon och köpa billiga grejor men det kanske tar så mycket tid att hantera att man inte gör annat, likaså med verktygen.
 
  • Gilla
Workingclasshero och 2 till
  • Laddar…
Tänk på att från det du söker och får bygglov, har du bara två år på dig att starta bygget och fem år på dig att slutföra det (apropå att gjuta platta och samla på sig byggmaterial.)
 
Jag tycker också att det hela låter vettigt.

Jag hade också övervägt att ta ledigt från jobbet utan lön för att bygga på huset.

Med tanke på att ni båda är i reproduktiv ålder så hade jag satt igång med en gång. Om ni får barn så har ni ungefär 80% mindre tid för att bygga och dessutom mindre pengar att röra er med. Så sätt igång att spara pengar, semester och kompsaldo redan nu och försök köpa tomt så snart som möjligt.

Och se till att ni båda är med på båten, annars är det inge kul!
 
  • Gilla
Käcke och 1 till
  • Laddar…
pelpet skrev:
Och se till att ni båda är med på båten, annars är det inge kul!
Detta kan inte nog understrykas, och ska ni involvera föräldrar så gäller det även att de är införstådda med vad som kommer krävas.
 
När ni flyttar från lägenheten så slipper ni en stor kostnad. Så det kan vara värt att hitta en modell där det sker tidigt. Men ni slipper också ställtider. Resor, gömma verktyg etc.
 
  • Gilla
D09
  • Laddar…
eleson skrev:
När ni flyttar från lägenheten så slipper ni en stor kostnad. Så det kan vara värt att hitta en modell där det sker tidigt. Men ni slipper också ställtider. Resor, gömma verktyg etc.
En ytterligare jobbig meningslös kostnad är ju fastighetskatt, vilket man får betala på tomtmark och hus under uppförande, men har fritt på nybygge under ett antal år.
Åkte själv på 10 000kr i sådan rolig skatt då kommunen drog ut på bygglovshandläggandet och försenade hela skiten.. näst efter byggfelsförsäkringen så var det de mest bortkastade pengarna under hela bygget.
 
  • Gilla
mariatherese
  • Laddar…
Låter som ett upplägg likt mitt. Jag byggde garaget först för att ha som ett förråd under resten av byggtiden. Gjorde det klart förra året efter att tomten var grovplanerad. Nu i år gör jag klart själva huset utvändigt. I september kan jag sätta på bergvärmen. Sedan återstår allt invändiga arbete och ska ta ca 1 år att färdigställa. Total byggtid ca 3 år. Gör allt själv förutom el, vvs och plåt.

Mina barn är stora idag, med småbarn hemma hade det inte funkat. Mina "kompisar" lyser med sin frånvaro. Ingen erbjuder sig att frivilligt komma och hjälpa till. Dom kanske kommer dragandes när det hela är klart. Min sambo samt min mamma är där och plockar och städar så ofta dom kan samt fixar med fika mm. Mycket viktiga för bygget!!

Huset 230 kvm, garaget 70 kvm

Kör igång och lycka till
 
  • Gilla
Byggmarodören och 1 till
  • Laddar…
ullberg
En sak man ska ha i åtanke är att man måst få huset i ett så pass gott skick att det går att slutbesktiga innan man får flytta in, dvs inte bara du, utan också komunen, ska tycka det är "tillräckligt bra" för att bo i. Ett fenomen som ställer till det något i mina egna "bygga sakta-planer" (de som sökte bygglov innan nya reglerna slapp fundera på detta, synd att inte jag var igång då. Jag skulle gärna veta vad som klassas som tillräckligt färdigt för att kunna få ett (interimt) slutbesked, men har inte riktigt hitta någon tydlig info kring det...

Detta har nämnts för garaget ovan, men jag tror det kommer vara en större grej för huset....

/U
 
Om man bara ska bygga en (sommarstuga/garage) så "tror" jag att mycket är enklare och billigare, kolla upp det.
1 köp tomt
2 bygg friggebod
3 bygg garage/sommarstuga
Nånstans här kan det hända fantastiska saker...........
4 du har lärt dig massor för att bygga ett fantastiskt hus!
5 köp bara hem det du behöver för stunden, annars blir det en jäkla röra, när stommen är uppe kan du i viss mån lagra saker inne medans huset torkar ut, ta det lugnt så blir det inget fusk eller rötskador.
6Lev och njut!
7Jag sitter nu i ett fantastiskt hus på 180kvm alldeles själv, känns lite stort ;-)
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.