Finns flera trådar på ämnet men har inte lyckats hitta svar på mina fågor, så skapar en ny.

Har en knuttimrad friggebod som jag ska isolera golv och tak på, för att "jämna ut" temperaturen mellan dag och natt på sommaren. Eventuellt kommer ett element ställas in för att kunna ha gäster sen vår och tidig höst, kommer dock inte värmas under vinter och väggarna kommer förbli oisolerade (45mm virke i väggar).

Golvet: Stugan står på plintgrund så jag kommer åt att isolera underifrån.
Min tanke är att lägga isoleringen (mineralull) direkt under golvplankorna och därefter cellplastskiva som hålls på plats av en regel/bräda.Låter det bra? Dvs ingen vindpapp eller ångspärr.

Taket:
På råsponten ligger idag underlagspapp och takpapp. Jag antar att jag därmed behöver ventilera mha en luftspalt mellan isolering och råspont? Tips på hur jag skapar en luftspalt och håller vindpappen på plats när jag isolerar taket inifrån?
Är det ok att använda en tunn skiva cellplast närmast råsponten och lämna 20mm luftspalt mellan cellplast och råspont, för att därefter lägga mineralull under cellplasten? Det skule hjälpa mig att skapa luftspalten, men cellplasten tillåter kanske inte fukten att vandra upp i luftspalten och ventileras bort?
Finns bättre sätt för isoleringen av taket?Ångspärr har jag hört att jag inte ska ha givet att stugan normalt inte kommer vara uppvärmd.
mvh,
Emil
 
Huruvida det kommer göra någon skillnad när du ändå inte isolerar väggarna vet jag inte så det ämnet lämnar jag därhän. ;) Vad jag däremot vill rekommendera är att du läser på dig om cellulosaisolering. Jag isolerade min friggebod med det. Det är dyrare men ska enligt uppgift framför allt vara betydligt bättre än mineralull på att hantera fukt. Den låter fukten vandra på ett helt annat sätt och därmed är den bättre i en byggnad som inte kommer vara normalt uppvärmd utan där temperaturskillnaderna är stora och återkommande. Enligt uppgift från företaget som tillverkar den isolering jag använde så behövdes heller ingen luftspalt, vare sig i väggar eller tak, av samma anledning, inte heller någon plast på insidan. Tydligen har den oftast bättre isoleringsvärde också.
Uppgifter om cellulosaisoleringens egenskaper ovan är inget jag enkelt kan ange källor för utan det har varit läsande på internet och snackande med branschfolk som gett mig denna uppfattning. Låter det intressant så kolla upp själv om det kan vara något för dig. En fördel som jag faktiskt har egen erfarenhet av däremot är att cellulosa KLIAR INTE! (y) Dammar rätt rejält och är lite knöligt att såga (jag körde med fogsvans) men kliar gör det inte. :)
 
Tack för svaret!
Har sett noteringar om fördelen med cellulosaisolering (och linisolering) även på andra ställen, ska läsa mer. I mitt fall har jag dock underlagspapp och ytpapp på råsponten, dvs fukten tar sig inte vidare upp genom råspont som jag antar att det kan göra om man har exvis takpannor. Kan det verkligen vara så att luftspalt ändå inte behövs?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.