D09
Klurar på om jag lagt för glest med bärlinan under bjälkarna i vedbod :/

Bjälkarna är cc60 och sen 2 balkar som löper längsgående. Sen sitter det en bärlina mot väggen också

Hur många plintar hade ni lagt på en vedbod som är 7x2,3m?

Inser att ved väger en del he he
 
Har några kubik i boden, längst in några år gammalt. Beställt ett par till i slutet på sommaren, är det bara att flytta fram det gamla? Mest björkved lite bland... Blir/blivit för torrt annars?
 
  • 1372808828816.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
kysan skrev:
Har några kubik i boden, längst in några år gammalt. Beställt ett par till i slutet på sommaren, är det bara att flytta fram det gamla? Mest björkved lite bland... Blir/blivit för torrt annars?
Brännvärdet försämras med tiden men det är ju inte så farligt. Du kan inte öppna ett hål i väggen så du kommer åt den gamla veden utan att flytta den?
 
Håller på och planerar ett pannrum i ett hus jag ska flytta till.
Det blir ett nybyggt pannrum. Har tänkt att ha vedboden vägg i vägg med pannrummet.
Tänkte därför att ha en lucka/låda i väggen.
Gångjärn i underkant.
Vicka ut den så att lådan hamnar i vedboden.
vedlucka2.jpg

Fyll lådan med ved och vicka tillbaka den så veden hamnar i pannrummet.
vedlucka1.jpg

Vad tror ni om det?
Känns smidigare än att ha en dörr som som ska stå öppen under tiden man bär in ved...
 
  • Gilla
D09
  • Laddar…
Vill eller kan man bara ta in lite ved i taget är det väl en vettig lösning. Själv skulle jag satsa på att ta in veden pallvis.
 
Så du ska springa runt varje gång du ska lägga in?
 
Jag förstår inte riktigt? Varför inte bara hiva in veden genom en lucka?
Det där låter ju jätte omständigt:surprised:
 
Låter som en lysande ide, då kan man ha rent och snyggt i pannrummet samtidigt som man har nära till veden.
Jag hade byggt den ganska stor så det räcker till flera inlägg.
Denna lösning förutsätter att du kan kasta veden in i luckan så det spar tid, och att du når veden när du ska lägga in den i pannan utan att sträcka på dig.
Kul när man kan planera från början.
Hur löser du problemet med fuktig ved i källaren?
 
Blir ju samma sak som att lägga in det genom en lucka i väggen.
Är inte alls omständigt, vik ut luckan, fyll upp med ved från vedboden, vik in luckan och du har veden i pannrummet.
Man får försöka göra den så pass stor så det räcker för 2-3 ilägg i pannan...
Ta in veden pallvis är inget alternativ då jag inte har maskin hemma.


Vi får se, det kanske är att gå över ån efter vatten. Göra en lucka och ha en liten vedhäck på insidan som man fyller är väl enklare...
 
Redigerat:
Luckan tar ju en del plats, men när du planerar från början så har du möjligheten att få till det riktigt bra.
Funkar det dåligt är det ju inte värre än att du tar bort luckan.
Det är bra att ha veden nära till pannan, men när veden börjar sina blir det en viss sträcka till luckan, då kan det vara bättre med en vagn.
Fortsätt tänk, jag gillar iden, och det ena utesluter inte det andra.
Pallar i rummet för vedförvaringen du kan rangera fram till luckan.

Nu gillar jag balla lösningar, men......."KISS" Keep it simple stupid En vagn är liksom enklast, dock inte bäst.
 
Redigerat:
Pannrum kommer ligga i markplan så veden ska inte ner i nån källare.
Behöver bygga ut för pannrummet, så jag får en gavel som blir ca 4-4.5 meter bred med kanske 3.5m nockhöjd. Hade tänkt atta bara förlänga den och bygga vedbod, glest golv och glespanel på väggarna.

Ja, visst ska man hålla det så enkelt som möjligt...
 
2-3 ilägg är ju minst 0,5m3...
 
3 ilägg = 600 liter i Frölingen...

Ja, det kanske blir lite för stor låda.
Är nog kanske enklare att bygga en låda på insidan av väggen och en lucka att kasta in igenom.
Är så jag gör i nuvarande huset. Öppnar ett källarfönster och kastar ner i en låda på insidan av väggen.
 
Redigerat:
Jag tycker det var en rolig idé med luckan men som workingclasshero funderade så skulle en vagn vara enklare. Varför inte kombinera det? En rubust vagn som rymmer i alla fall två ilägg som man kan skjuta fram och tillbaka genom väggen. Man kan välja att sätta på gavlar som täcker hålet i väggen om man vill det ELLER använda vagnen på vedbodssidan så att man drar den till lastplatsen och sedan skjuter in den i hålet i väggen.

2013-07-05 11-40-40.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
smurfen72 och 4 till
  • Laddar…
D09
image.jpg Lite mer ved som ska hem :) verkar aldrig ta slut ha ha :p
 
  • Gilla
xdigger
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.