Har idag en befintlig altan under tak på ca 5x3 meter, och vill bygga ut den för att få ett soldäck, och glasa in den delen vi sitter nu.
Den är byggd med 3st bärlinor på 195x45, och golvreglar på 95x45, se bilder nedan.

Vi tänker bygga ut den till ca 6x8 meter istället, samma höjd som tidigare, ca 45cm
Hur hade ni byggt vidare på denna? Vilka virkesdimensioner hade ni använt? Avstånd mellan plintar?

Hade ni fortsatt med golvreglar på 95x45, och bärlinor på 195x45?

bild_1.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
bild_2.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
bild_3.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jag hade börjat med att isolera det befintliga golvet ordentligt, annars kommer det att blåsa kallt om fötterna på våren.
 
Givetvis, det ska göras också, men kanske inte först. Det gör jag när jag rivit bort den gamla trallen från altanen, och innan jag börjar lägga på ny trall.
 
skiss_20130626.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Lite bättre skiss på det tänkta bygget...
 
Nu har jag kommit lite längre i mitt skissande, och såklart stött på lite mer frågor.

Altanen är ca 8x6 meter, höjd 46 cm.
Har lagt in 195x45 som bärlinor, och 145x45 som golvreglar, cc 60cm.
Trappan är tänkt steghöjd 145+28, plansteg 360mm
Den delen som är röd i regel-modellen är min befintliga altan idag som jag tänkt utgå ifrån.

* Hur kraftig behöver den yttre bärlinan vara, och ska jag sätta de yttre plintarna i den istället?

* Hur ser fördelningen av plintarna ut tycker ni, behöver jag fler? Placera annorlunda?Ligger på ungefär 2meter mellan plintarna nu, kan jag utöka det avståndet och slippa en plintrad på bärlinorna?

* Hur stort uthäng kan jag ha på en 195x45 utan att det blir svajigt? (se översta frågan)

* Hur fäster jag trappan ihop med den yttre bärlinan, har idé-torka.
Ska jag bygga den som ett separat regelverk och fästa ihop med övriga reglar innan jag lägger
trallen?

* Gjuta egna plint, eller köpa färdiga?

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
  • Gilla
Dahlgren79
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.