Letar efter en passande avfuktare till källaren.
huset är dränerarat för ett par år sedan. Källaren är på ca 50 kvm.
Kollar man runt så finns det olika prestanda på samma uppgivna rekommenderade kvm.
Duracraft uppger 10 l/dygn och 80kvm, Wilfa säger 10 l/dygn men bara 25 kvm.
Jag förstår att det är volymen är viktigare än ytan. Men samtidigt vill jag maxa ut torkeffekten.
Vad rekommenderar ni?
 
prestandan ändras med temperaturen :). Är det inomhustemp i din källare så stämmer prestandan. Är det en kall källare så minskar antal liter. Viktig att du kan koppla din avfuktare direkt till avlopp så slipper du hålla koll på nivån i behållaren :)
gaia
 
Vi har en Duracraft och den drar ut bra men vi torkar bara tvätten med den oftast. Men när vi kör den på sommaren i källaren märker man att den torkar ut bra. Vi har monterat ett 90 graders avloppsrör så man kan rikta luftströmmen. På så vis kan man ställa den i hallen och rikta den in mot två rum utan att flytta apparaten.
 
Hur upplever du ljudnivån på Duracraften?
 
Rätt låg faktiskt. Vi kör den i källaren så jag tycker inte den stör. Vi har den för 1790 på tretti.se men vi köpte den typ 2006 på Clas Ohlson. Glöm inte att göra rent filtret ibland bara..
 
Beställde en likadan nu. Litar på ditt omdöme. :)
Är det metallfilter eller plast?
 
Det är ett nät, tänk myggnät.

Låt oss hoppas att vi är överens då.;-)
 
Hur har det gått blev du nöjd? Jag körde igång min tork nu i tvättstugan för säsongen.
 
Väntar på leverans. Den skulle kommit in den 18:de till försäljaren.
hade verkligen velat köra igång den nu med den här luftfuktigheten...
 
Fick hem den idag. Kört den i tre timmar nu och det gurglar i den ordentligt. Ska bli kul att se resultatet i morgon bitti.
Ställde fuktigheten på 50%, vad är "normal" fuktighet inomhus?
 
Redigerat:
Beror helt på temperaturen, jag kan kanske komma till 60% i bästa fall i källaren och då vid kanske 16-17 grader. Har den på 65 i tvättstugan för att torka tvätt med stängd ventilation.

Du får berätta hur det gått! Behållaren rymmer 3 liter och den stannar när den är full. Man kan ju koppla slang också om man vill slippa tömma.
 
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Hallfull behållare sen igår kväll.
nöjd med effekten, lite skraltigt ljud dock.
 
Köpte en Appliance för 7 år sen till min 6kvm tvättstuga för att torka tvätt, den fungerar asabra. På vintern fungerar den sämre då jag inte har någon uppvärmning i tvättstugan, men då öppnar jag dörren till allrummet och så torkar det fort ändå, då jag har en braskamin.

Vet inte effekten, men den är inte stor men räcker till mig. Ljudnivån är väldigt låg och piper till lite vid start, jag har lagt slangen till avloppet så jag slipper tömma behållaren eller glömma tömma så den stannar.

Hade jag en fuktig källare skulle jag köpa flera små, min kostade då 1500:- på rea på COOP.
Bättre kvalite/dyrara är förstås bättre, men denna är bäst för mig!
 
Darth Peter skrev:
[bild]
Hallfull behållare sen igår kväll.
nöjd med effekten, lite skraltigt ljud dock.
Är det liksom ett skorrande ljud då kan det vara vattenburken som skallrar har jag märkt, prova att klämma lite på olika ställen för att se var ljudet uppstår.

Är den verkligen bara halvfull på bilden?
Ser ut som om kulan inte flyter på ytan, eller är det en skugga? Den suger ur fukten rätt bra helt klart!
 
Jag rullade bak avfuktaren, så att den står tryckt med filtergallret mot ett cykelhjul. Då tystnade den.
Behållaren är upp och ner på bilden, eller bilden är upp och ner snarare. :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.