Sen kan det vara så att vattenpumpen drivs av kamremen och då har du troligtvis mer problem men jag vet inte så jag kan inte svara exakt.
 
Kikade lite på Mondeo -01 och det verkar vara kamkedja men är inte säker till 100%
 
När jag läser detta så dyker ett antal frågor upp i mitt huvud:
1. Vad är grundorsaken till att den kokade?
2. Hur varm blev den?
3. Varför stannade den?
4. Varför blev den helt torr?

Jag gissar att vattenpumpen gått vilket ger svar på fråga ett och fyra. Risken är dock att du fått en spricka någonstans i block eller topp som tömt den på vatten, men då borde du sett detta i backspegeln?
Svar på fråga två kan du få genom att t.ex. kolla om det trängt ut olja mellan motorblock och topp eller om du såg om nålen slog i botten på tempmätare? (Motorer tål ganska/väldigt höga tempar innan de ger upp)
Jag hoppas att svaret på fråga tre är att någon säkerhetsfunktion slagit av den.
 
Ta en bild på det som är kvar så får vi se.
Om du råkar ut för något i framtiden så in till kanten och slå av och snabbt öppna huven då sjunker temperaturen snabbt.
Kör jag i krypfart så brukar jag öppna huven då får man in lite som kyler men det gäller att man stänger den innan man får upp fart spärren kan lossna det hände min far på motorvägen i 110 km/h huven vek sig som ett asplöv över framrutan.
 
  • Gilla
D09
  • Laddar…
Här är ett exempel på en ny vattenpump till ford mondeo.
http://www.skruvat.se/Vattenpump-P27476.aspx
Man kan snurra på hjulet för att de om det sitter fast eller om axeln glappar.
Det finns även en skiss att klicka på under stora bilden, pumpen är nog rätt lätt att lossa.
Personligen tyckte jag den var lite dyr och hade nog köpt den någon annanstans om det blir aktuellt.
 
För att enkelt testa om något har gått snett med motorn kan man lossa alla tändhattar och köra motorn på startmotorn. Har du en jämn gång/ljud är kompet lika på alla cylindrar, har du däremot en ryckig gång kan det vara problem.

Man kan även öppna kylarlocket och kika efter luftbubblor. Gör det när motorn är kall, annars kan du bli skållad!
 
Redigerat:
Mikael_L
Hur har det gått med fååården?
 
sblixten skrev:
När jag läser detta så dyker ett antal frågor upp i mitt huvud:
1. Vad är grundorsaken till att den kokade?
Kö-körning lät det ju som. Ok, det är inte kö-körningen i sig som är grundfelet, det är väl oftast gammal kylare som tappat många flänsar och kanske är igensatt av smuts så den kyler för dåligt när man kör i köer. Om man då inte brukar köra i köer så märker man det inte förrän man fastnar i en trafikstockning.

När vi åkte till landet före midsommar så var det nåt stopp på E4 en bit söder om Tierp. Vet inte hur länge vi satt i kö men vi passerade två bilar med kokad motor innan vi kom fram till stället där olyckan varit (de plockade bort avspärrningen precis innan vi kom fram).
 
Nerre skrev:
Kö-körning lät det ju som. Ok, det är inte kö-körningen i sig som är grundfelet, det är väl oftast gammal kylare som tappat många flänsar och kanske är igensatt av smuts så den kyler för dåligt när man kör i köer. Om man då inte brukar köra i köer så märker man det inte förrän man fastnar i en trafikstockning.

När vi åkte till landet före midsommar så var det nåt stopp på E4 en bit söder om Tierp. Vet inte hur länge vi satt i kö men vi passerade två bilar med kokad motor innan vi kom fram till stället där olyckan varit (de plockade bort avspärrningen precis innan vi kom fram).
Kanske kan stämma på väldigt gamla bilar där det ej finns fläkt eller att den ej har en egen motor.
Så som bilar varit konstruerade i många år så finns det en motor som driver fläkten när termostaten säger till.
Visst kan det fortfarande vara som du säger att det är saknade flänsar eller igensatt kylare som är problemet, men jag tvivlar.
 
Även om fläkten går så kyler en dålig kylare dåligt. Att bilar kokar vid kö-körning är inget ovanligt alls.
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Eller så har elfläkten varit trasig en längre tid utan att man märkt något. Ganska vanligt. Sedan när det blir trafikstockning kokar den.
 
Nerre skrev:
Även om fläkten går så kyler en dålig kylare dåligt. Att bilar kokar vid kö-körning är inget ovanligt alls.

Nä men inte vanligt heller, stockholm är baserat på köer och man ser inte nån stå där så ofta.
Oftast beror det på otur det händer helt plöstligt att vattenpumpen havererar och då kommer det direkt.
Mer vanligt är nog att det pågått en längre tid och man fått flera indikationssignaler.
Bilen läcker ut kylarvatten om än lite så man måste fylla på mer och mer frekvent.
Termostaten är aldrig bytt, dålig vämre på vintern eller att den har låst sig i stängt läge och man får problem på sommaren.

Eller att elfläkten inte fungerar alls man märker inget när man kör eftersom fartvinden kyler men tempen går upp i kö som man plötsligt hamnar i.

Och många vet inte hur man ska hantera detta under färd och bara kör på till den går upp mer och mer och till slut står på rött.

Nu är nog inte kylaren TS problem eftersom multiremmen är av.
 
Jag var kanske lite otydlig: Det är om man sällan kör i köer som det plötsligt kokar när man för ovanlighets skull hamnar i köer.

Den som kör i köer för jämnan kommer att se på temperaturmätaren att kylaren börjar bli dålig och kommer att byta den mycket tidigare. Men den som främst kör korta sträckor eller mest landsvägskörning kommer att få sämre och sämare kylare utan att märka det. Förrän man plötsligt hamnar i en lång bilkö...

Det är ungefär som med slitna däck. Kör man mest på barmark märker man inte att däcken är för dåliga förrän man hamnar på is.

Så grundproblemet är väl "eftersatt underhåll".
 
Upptäcker man att nålen börjar krypa uppåt så ska man slå på full värme i kupen då cirkulerar det genom värmepaketet och tempen kan sjunka lite, att också öppna fönstren är valfritt.

Det är även bra att öppna huven men farligt man kan glömma det när det släpper och så kör man så i hög hastighet, den ska inte kunna släppa säkerhetsspärren men det har hänt.
 
Och så kan det ju vara ide att stanna bilen och låta den svalna en stund om den kommer väldigt nära rött.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.