Hej!

Jag och min sambo har blivit erbjudna att privat köpa ett hus av en lite avlägsen bekant. De är ivriga till försäljning och vi vill verkligen bo i byn och med det läget. Dock har vi ett stort aber när det gäller besiktningen av torpargrunden.

Huset är ett utbyggt torp. Utbyggnaden gjordes 1978 och står på en betongplatta. Men den gamla delen står som sagt på en torpargrund. Problemet är att 2003 gjordes en stor renovering golven bröts upp, sand fylldes i torpargrunden. Enligt säljaren som gjorde det själv med hjälp av konsultation av snickarbekanta så har plastning, isolering, materialval osv gjorts enligt konstens alla regler. Sedan detta gjorts har golvvärme lagts på plats och inspektionsluckan tagits bort.

Nu vill då jag och min sambo besikta hela härligheten men så klart går det inte då luckan inte finns. Det finns kanske möjlighet att utifrån ta upp en gammal lucka som sedan lång tid tillbaka är igenmurad. Men detta vill inte säljaren stå för, säljaren tror heller inte att det räcker med bara en lucka för att kunna kontrollera hela grunden pga sanden som fyllts på. Säljaren säger dock att han kan ta bort alla ventilationsgaller så vi har kattgluggarna att kontrollera genom. Men besiktningsmannen vi varit i kontakt med säger att det egentligen inte duger till nått annat än att lukta på luften i grunden.

Så min fråga är alltså vad ni säger om detta. Om vi köper huset och det om två år visar sig att hela grunden är en mögelsamling, kan vi då åberopa dolt fel?

Har ni något tips på hur man skulle kunna lösa detta rent tekniskt? Golvvärmeslingorna ligger över hela torpargrunden så att ta upp en lucka inifrån känns inte genomförbart i nuläget.

Säljaren är väldigt på för en snabb affär och vi vill helst inte missa detta tillfälle. Att pruta mer känns inte i nuläget inte heller genomförbart, efter besikningsresultatet på huset i övrigt kanske...
 
Skriv in i kontraktet att alla ev. Problem med torpargrunden står säljarn för i 10 år framåt.
 
O
Ni är skyldiga att besiktiga grunden... Det är en känd riskkonstruktion så att fundera på dolt fel är väldigt svårt att få igenom... Dessutom så är inte dolt fel någan garanti man kan ta till.... Utan det kan bli förhandlingar och rättegång om det vill sig illa....
 
Men.. Nu är jag ingen expert på grund. För mig låter det minst sagt märkligt att man fyller med sand, och sedan bygger ett träbjälklag på det. Är det verkligen en normal konstruktion?

Det hade känts lite mer normalt om man hade fyllt ut med kapillärbrytande material (inte sand), sedan isolerat och gjutit en normal platta på det.
 
Finns inget utrymme under någon trapp etc som är utan golvvärme? Vi hade samma situation när vi köpte våran gård. Inspektionsluckan fanns inte, då huset e från -28... Hittade ett utrymme, såsom gamla hus brukar vara fyllda med, under trappen till lvervåningen...
 
Eller kanske i botten av ett köksskåp?
 
Skicka in en systemkamera med fjärrutlösare på en planka genom någon av kattgluggarna och bränn av ett gäng foton redan nu. Av sådana bilder borde ni kunna göra åtminstånde en grov bedömning av krypgrundens skick.

Genom att titta i kattgluggarna så kan ni troligen också avgöra var den bästa platsen för att ta upp en inspektionslucka är. Och varför inte ta kostnaden själva för att ta upp luckan? Det kan väl inte handla om mer än några tusenlappar om ni anlitar en hantverkare. Och ni ska väl ändå köpa huset, och då vill ni väl ha en inspektionslucka?
 
Vill inte säljaren öppna en lucka så att man kan krypa in och titta och lukta så skulle jag nog inte köpa huset......
 
Lukten kan skvallra lite, används VP-rör eller likande och sug luft in i en hink eller påse och lukta.
Sen är fotolösningen inte fel, kan göras med en vanlig kompaktkamera.
Firmor som filmar avloppsrör kan ha hjul/band bruken rotbot att skicka in och filma partier.
 
Gissar att köket ligger i den gamla delen?
Annars är det ju ingen enorm operation att framöver budgetera för en åtgärd och göra en koll om ett par år. I bästa fall är det bortkastade pengar för att göra ett hål och bli säker, annars är det något ni ändå gör.
Räknar för egen del med att lägga om bjälklaget pm fem år, så till dess genomtänkt renovering.
 
Köpte jag hus idag så skulle jag ta upp en lucka utifrån utan tvekan!!

Som sagt gör det!
Oavsett resultat så är det lite jobb (eller pengar om ni lejer det) i sammanhanget.

Kommer man in och runt ordentligt så är kameralösningen riktigt bra den med svamp o röta syns ju direkt...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.