Ska ordna lite belysning i trädgården brevid två träd. El finns framdragen till en dosa, men därifrån till de två träden där jag ska sätta markspot är det 40 resp 50 m. Jag har funderat på att installera ett 12 v system både för enkelheten men även för att, vintertid, smidigt kunna byta ut markspoten mot slingor i de träd som ska belysas. Anledningen är att slingor troligen gör sig bättre på vintern än markspot.

Jag kan enkelt installera 12 v transformatorn precis brevid dosan 50 m från träden, men det känns som 50 m 12 v ledning är aningen för långt med tanke på förlusterna. Min tanke är att dra 230 v fram till en av punkterna som ska belysas för att därifrån dra 12 v systemet. Frågan är hur man gör överkopplingen mellan dessa två system smidigast. 12 v transformatorn har en stickkontakt. Allra helst skulle jag vilja placera övergången gömd under marken då det är rätt öppet runt träden och jag helst inte vill se en ful kopplingslåda. Några förslag på lösningar?

Räcker det med att gräva ned det gula kabelröret 25-30 cm under gräsmattan?
 
Förlägningdjupet av 230V-kabeln låter lite grunt, ner mot 50 cm skulle ju kännas tryggare. Tex E.ON förlägger aldrig grundare än 45. Det finns ju kabel som man kan förlägga i mark direkt utan gult skyddsrör men med ett kabelmarkeringsband över och då kan man göra kabelschakten lite smalare: Viktig om man av hänsyn till gräsmattan inte vill köra ut med en maskin och istället ska handgräva hela sträckan.
Det finns säkert 12/24V-transformatorer som är konstruerade för att förläggas i en brunn under marknivån men en snygg låda över mark ger nog bredare möjligheter vid val av transformator.
Snickra ett litet miniatyrhus, rött med vita knutar, och ställ in transformatorn i det. Detta kan ju kombineras med en laddstation till Automowern och ett utanpåliggade eluttag.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.