Hej, jag har en 3-kammar brunn på landet som jag ska flytta. Den är konisk och gjord i plåt (tror jag, kan vara nån plast också). Min granne har en liten grävmaskin som jag ska använda när jag lyfter och min undran är hur gör man det bäst? Vad använder man för att lyftet med grävmaskin ska gå smidigt? Att slå remmar under och runt verkar vanskligt. Finns det någon smart lösning till detta?
 
Jag förutsätter nu att den är gjord i glasfiberarmerade polyesterplast.

När du frilagt brunnen borde det gå att fylla gropen med vatten, så brunnen flyter upp och det blir lättare att få lyftslingor under den.
 
Har inte glasfiberbrunnarna lyftöglor på utsidan? Har den inte det så är troligen hålet mindre diameter på än på övriga brunnen vilket gör att du kan stoppa ner en bjälke eller balk på längden och sen få den horisontellt och därmed fast nere i brunnen.
 
Får jag fråga varför ni ska flytta den?
Boka tömning innan ni ska flytta den så väger den ju inte mycket.
Då kan ni sticka ner en balk som ni sen lyfter i.
 
Brunnen är från -78, vet inte om den har lyftöglor men det ser jag när jag gräver fram den. Det hade ju varit det bästa. En balk är en bra idé men brunnen består av 3 st kammare så det är om man kan fästa den ovanför dem på något sätt. Får kolla när jag har den framför mig.

Jag ska bygga ut stugan där tanken ligger så jag behöver flytta den ca 5 meter åt sidan. Ja, jag hade tänkt att tömma den innan flytten.
 
Hur är avloppet i övrigt?
Surt och behöva uppgradera till ny tank om ett par år om du lagt ner jobb på att flytta den gamla:)
 
  • Gilla
JAP-Tina
  • Laddar…
Tänk på att du behöver göra en anmälan alternativt nytt tillstånd (beroende på kommun) när du flyttar trekammarbrunnen. Precis som MTech säger kan det vara idé att kolla avloppet i övrigt. Ifall brunnen är från -78 kanske kommunen har synpunkter på detta. Det är inte heller säkert att hemförsäkringen täcker en ev. sprucken brunn ifall du som "icke fackman" flyttar den, så fundera på att kanske lägga några kronor på att låta en erfaren grävare flytta brunnen. Lycka till!
 
  • Gilla
larsson r
  • Laddar…
Jag hade helt klart övervägt att köpa en ny brunn. Du får ett komplett paket för 14000:-. Den stora kostnaden i en avloppsinstallation borde vara grävandet, och som Mtech säger så vore det ju trist om du skulle behöva ersätta brunnen inom 5-10 år och därmed ta grävkostnaden en gång till. Jag skulle också tro att du tappar med än 14000:- i försäljningspris på huset om du skulle behålla befintlig brunn.
 
  • Gilla
larsson r och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.