Några funderingar till:

1. Vilken diameter på sågklingan är vettig? Det varierar ju en hel del ser jag...
2. Vad innebär "max sågdjup/höjd 45/90 grader resp 90/90 grader"? Kan man inte såga samma djup oavsett vinkel på klingan???
3. Vad heter funktionen som gör så att man kan vinkla klingan 45 grader åt båda håll?
4. MÅSTE man ha ett teleskophandtag om man tänker sig att gera lister, foder och diverse brädor som inte är bredare än 100-120 mm? Tänker mig att jag mest sågar i lodrät riktning...

Behöver bli mer kunnig om detta för att kunna avgöra vad jag behöver..
 
1 beror helt på vad man ska göra med klingan.
2 skillnaden är hur grovt man kan kapa igenom vid respektive vinkel allts vid snedställning av klingan
3 gering heter funktionen
4 nej det behöver du inte.men finns ju ingen större anledning att välja det sämre alternativet tycker jag
teleskopen använder du bara när du behöver den.
ska du bara kapa 25x150 så klarar alla sågar av det skulle jag tro.
problemet blir om du vill gera 6"x"6 då blir det lite problem...men jag antar att du inte hade tänkt dej använda den så?
 
Skulle aldrig köpa en såg utan teleskop/slide. Även om man inte behöver bredden vill man kunna styra hur bladet tar sig igenom träbiten.
 
  • Gilla
Drömhus2012 och 2 till
  • Laddar…
MathiasS skrev:
Skulle aldrig köpa en såg utan teleskop/slide. Även om man inte behöver bredden vill man kunna styra hur bladet tar sig igenom träbiten.
Du menar att du vill kunna sänka ner klingan utan att såga, och sen köra den rakt horisontalt genom ämnet? Varför vill man kunna det?
 
Stefan Bengtsson skrev:
Du menar att du vill kunna sänka ner klingan utan att såga, och sen köra den rakt horisontalt genom ämnet? Varför vill man kunna det?
Med slide så kan man t ex dra sågen genom materialet och därmed få renare snittyta.
 
Mikael_L
angus77 skrev:
Några funderingar till:

1. Vilken diameter på sågklingan är vettig? Det varierar ju en hel del ser jag...
När jag ska frakta sågen vill jag att klingan är så liten som möjligt.
När jag ska lagra undan sågen vill ajg att det är så liten klinga som möjligt.
När jag ska betala ny sågklinga vill jag att klingan är så liten som möjligt.
När jag ska betala för själva sågen vill jag att det är så liten klinga som möjligt.

Vid alla andra tillfällen vill jag ha så stor klinga som möjligt.
 
Stefan Bengtsson skrev:
Du menar att du vill kunna sänka ner klingan utan att såga, och sen köra den rakt horisontalt genom ämnet? Varför vill man kunna det?
Ja jag brukar ofta backa igenom materialet på ett par millimetersdjup för att sedan såga utifrån och in. Då slipper jag fnas.

Men bortsett från det så tappar man ju oerhört mycket funktion om man bara kan kapa 120mm brett eller vad det kan bli utan slide....
 
MathiasS skrev:
Ja jag brukar ofta backa igenom materialet på ett par millimetersdjup för att sedan såga utifrån och in. Då slipper jag fnas.

Men bortsett från det så tappar man ju oerhört mycket funktion om man bara kan kapa 120mm brett eller vad det kan bli utan slide....
Det köper jag. Men om man bara ska kapa saker som går fint utan slide (vilket TS säger att hen ska), så går det ju liksom inte att ritsa millimeterdjup. I det läget känns det som att sliden mest är ett ställe till som det kan glappa på.

Jag har själv en såg med slide, och tänker inte skaffa någon utan. Men jag tänker att det måste ju finnas någon fördel med sågar utan, annars skulle de ju inte tillverkas. :confused:

Bortsett från det så håller jag ju med om att man som hemmafixare absolut ska ha en med slide. Det kommer ju alltid att komma nåt läge när det behövs.
 
  • Gilla
MathiasS
  • Laddar…
Stefan Bengtsson skrev:
Men jag tänker att det måste ju finnas någon fördel med sågar utan, annars skulle de ju inte tillverkas. :confused:
Allt annat lika så lär väl en "slidelös" bli/vara billigare.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.