Hej!

Vi har nyligen köpt bostadsrätt och vill renovera badrummet.
I nuläget är det plastmatta och kakel på väggarna. Allt ska rivas och badkar etc ska bytas ut.

Vi ligger på bottenvåning och badrummet är ca 6m2
Vi kommer köpa klinker och kakel och alla badrumsmöbler själv. Så vad jag undrar är vad arbetskostnad kan ligga på?
Jag kan inget om sånt här och vill inte bli lurad. Förstår att det kan röra sig om stora summor.

Vi känner dessutom en kille som renoverar badrum. Dock vill vi inte använda oss utav honom för hela jobbet. Men sparar man in en slant ifall han river ner allt (och eventuellt monterar ihop badrumsmöblerna) och någon annan sen tar vid för "grov"jobbet?
Vi kommer inte vilja flytta runt ledningar, elgrejer eller så. Däremot vill vi ha duschkabin ist för badkaret som är där nu. Toalettstol ska bytas men vara kvar där den är, likaså tvättstället.
Vi ska inte ha golvvärme eller något sådant.

Vet att det är svårt att estimera och vet inte om jag fått med alla "väsentliga" uppgifter, men vad tror ni kloka människor att vi ska räkna med? Inväntar ett par offerter... bor i Norrköping.
 
När vi renoverade vårt badrum så slutade arbetskostnaden + en hel del material efter ROT på runt 85.000:-
Då ingick flytt av ett avlopp + all VVS, flytt av lamputtag + golvvärme inkl JFB samt allt material som ligger under det man ser. Vi rev ingenting själv utan lät samma firma göra allt för att undvika att firmorna kan skylla på varandra om något blir fel.
Vi köpte kakel, klinkers samt all "inredning" själv, allt annat fixade firman som gjorde jobbet.

Vad är anledningen att ni inte ska ha golvvärme? Kakel upplevs som kallt även om det håller rumstemperatur och golvvärme kostar inte mycket extra.
 
Vi har haft klinker/kakel tidigare och jag har aldrig upplevt att det upplevs kallt faktiskt. Det har liksom aldrig slagit mig att vi borde ha golvvärme av den anledning. Känns mer som något som kan behövas i hus men kanske har fel, och i och med att vi ska vara på botten våning så kanske vi ska fundera om där.

Fick lite frågor av en när jag bad om offert; går vattenrör till grannarna? Är det stålreglar? Betong?
Han sa också att om vi ska byta ut badkar mot 90x90 dusch så måste vi byta brunn. Stämmer detta?

Erkänner ju att detta är helt nytt område för mig... hur tar jag reda på denna info (antagligen hos Riksbyggen?)? Och finns det någon standard när man tänker bostadsrätter?
 
Brunnen ska bytas om den är äldre än ett visst årtal (1990 tror jag). Jag hade bytt oavsett då just golvbrunnen är badrummets svagaste länk (oftast) och inte kostar många kronor.
Ska de lämna offert så är min åsikt att de måste komma ut på plats och själv undersöka. Annars är det lätt att det blir tillägg p.g.a. felaktiga uppgifter.
3 av 4 företag vi tog in offerter från var på plats för att själv undersöka samt att vi kunde visa hur vi ville ha det.

Vad gäller golvvärme så låg vårt badrum på 2:a våningen d.v.s. vi hade värme från bottenvåningen. Vi valde ändå att lägga in det eftersom det är en liten kostnad och när det väl är renoverat så är det så dags.
Det är inte alls dumt att ställa sig på ett varmt golv i badrummet :)

Vad gäller bostadsrätter så kräver de flesta att styrelsen godkänner renoveringen innan den påbörjas.
Det är ansvarsfrågan i en BRF som kan bli lite jobbig (föreningen har ansvar för stommen medans den boende har för resten). Begär ett skriftligt intyg från styrelsen att en renovering är godkänd och vad de kräver för att godkänna den.

Ha också all korrespondens och avtal med byggfirman skriftligt.
Finns en hel del tips på vad som ska stå i kontrakt e.t.c. på nätet. Bara att söka och läsa (färdigställandetid, vad som ingår och inte ingår, ev. ändringar under byggtiden, vad som händer vid ej förutsägbara händelser e.t.c.)
 
Brunnen sitter väl ofta inte på rätt plats för en dusch om det varit badkar tidigare. Och som sagt om brunnen är äldre än tidigt 90 tal så måste den bytas.

Om du vill ha ett eluttag i badrummet så måste det finnas en jordfelsbrytare, antingen för hela lägenheten eller för badrummet.
 
hempularen skrev:
Om du vill ha ett eluttag i badrummet så måste det finnas en jordfelsbrytare, antingen för hela lägenheten eller för badrummet.
Och om du ändå väljer att installera elgolvvärme gäller samma krav på JFB.
 
Eftersom vi inte har tillgång till lägenheten förrän 1 augusti så tänkte jag att jag försöker göra så mycket förarbete som jag kan. Så jag inser ju att det kan bli ett annat pris när de väl är ute och tittar på det.
Skickade bilder till den ena och hoppas att det ska ge någon sorts fingervisning...

Usch, det är verkligen hur mycket som helst att tänka på (för att inte tala om dyrt!) inför badrumsrenovering!
Får försöka få tag på ritningarna av badrummet också, så att jag kan besvara resterande frågor (vattenrör till grannar osv) samt få ett godkännade från dem. Ringer dem nu!

Kan en och samma person fixa allt som behövs fixas i badrummet (kakel, klinker, byta brun osv) eller får man räkna med flera olika personer (elektriker, plattsättare osv)?
 
Åtminstonde elektriker är tvunget att ha en separat. Det finns enstaka firmor som har ett upplägg med behörig elektriker i samma firma. Det blir lagligt så länge den som gör elen är anställd i samma firma där den behörige är anställd.

Sedan finns det gott om firmor som fuskar och gör el helt utan behörighet, det finns flera exempel här på forumet på folk som råkat ut för sådant. Bortsett från att det kan bli farligt så är det kriminellt att dra el utan behörighet.

Det är ofta bäst att även VVS görs av en VVS firma, det blir ofta olika fel och regelbrott när någon annan ger sig på VVS, men det är lagligt (reglerna finns att läsa i "säkert vatten", finns på nätet, är lättläst). Bostadsrättsföreningen kan ha regler om att ex. VVS måste dras av en certifierad firma. Eller att plattsättningen måste göras av en BKR ceritfierad firma. Kolla med föreningen i förväg. Föreningen måste ge tillstånd till ombyggnad av badrummet. När det gäller VVS så förekommer det föreningar som kräver att arbetet måste göras av en speciellt utvald VVS firma. De kan ställa det kravet eftersom VVS innebär ingrepp även i delar som är föreningens ansvarsområde.
 
Hade ett samtal med dem nu och fastighetsförvaltaren jag pratade med sa att vi inte behöver något speciellt godkännande från dem för att renovera badrummet. Däremot sa han att föreningen står för brunsbytet.

Han talade också något om stålreglar/betong och sa att om det är stålreglar så finns det numera ett krav för vilket avstånd de ska ha mellan varandra (om jag förstod det rätt) och om de inte har det avståndet, så måste det också åtgärdas och detta ska vi stå för själva. Är det verkligen så?

Att man inte kan sånt här bättre!!

En annan fråga; Vad i ett badrum kan man göra själv och ändå få det godkänt? För att täta vet jag att det krävs någon med våtrumscertifikat och då elektriker så klart. Men annars?
 
hempularen - tack! ska in och läsa där :)
 
Lavelii skrev:
En annan fråga; Vad i ett badrum kan man göra själv och ändå få det godkänt? För att täta vet jag att det krävs någon med våtrumscertifikat och då elektriker så klart. Men annars?
Om inte föreningen har några speciella krav så kan du faktiskt göra precis allt utom elen själv.

Det finns inga lagkrav på behörighet när det gäller exempelvis VVS. Dock gäller det att arbetet görs korrekt (fackmannamässigt, enligt branschregler osv) annars kan det bli dyrt vid en framtida skada pga exempelvis minskad/utebliven försäkringsersättning. Detta är nog extra viktigt att tänka på i en bostadsrätt. I en villa förstör ett klantjobb maximalt villan. I en bostadsrätt kan avsevärt mer än den egna lägenheten drabbas.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.