Hej

Jag skulle vilja fylla ut min tomt då den har en "konstig" platå som man inte kan göra så mycket med.

Som ni ser på min snabbt ihopslängda skiss i paint :D så är det den blåa ytan som jag vill fylla ut. Det är totalt 40m^3 som skall fyllas.

Hur borde jag göra en stödmur? Jag vill kunna få ut så mycket yta som möjligt och det skall vara så billigt som möjligt. Jag har tittat på massa förslag men tänkte höra med er vad ni säger om detta.

tack på förhand.

Utfyllnad.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Vad har du tänkt som stödmur? Det är en ganska kostsam historia med tex L-block men det blir bra.
Kolla om du behöver marklov också.
 
Hej Stefan,

Det är just det jag undrar vad som är det bästa alternativet. Jag tycker att L-stöd känns säkrast och att det blir minst risk för att massorna rasar ner till grannen. L-stöden skulle kosta ca 1000kr/m men då detta är på baksidan av huset så blir det svårt att få dit dom. andra alternativ jag tittat på är Benders Megastone och garbioner.
 
Hur stor är höjdskillnad på slänten som redan finns till din "platå"? Om du placerar en mur/L-stöd ute på släntkrön och fyller upp på din sida så är det stor risk att slänten som ligger på tomtgränsen inte klarar det ökade jordtrycket och allt rasar in på grannens tomt.
 
va säger grannen om dränering och ev. ras även om du gör all gjutning och armering själv kostar det mer än smakar. får aldrig tillbaka pengarna vid ev. försäljning.. gräv eller borra efter berg istället hitta fixpunkter för altan. eller enkla pelare. om inte svetsa dragstag från husgrund och flytande plintverk
 
Idag är det ca 1m till platån som synes på bilden. Sedan är det nog 1.5m ner till grannen precis vid tomtgränsen. Hur vet jag hur mycket tryck slänten klarar av? Jag trodde att L-stöd skulle vara det säkraste alternativet men det kanske blir för tung för slänten så att de börjar "kana" ner mot grannen. Vad tror ni om att ställa Gabioner längs slänten och sedan fylla på bakom/ovan blir det mindre tryck då jämfört med L-stöd?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.