Är ny på det här med totalrenovering, skulle vilja få tips om bästa tågordningen för de olika jobben.

Allra först tänkte jag riva bort golvmattor för att kolla status under. Sen låta golven vara och ta dem sist. Är det smart?
Tänkte sedan börja med badrum inkl lite flytt av väggar där (här då undantag: ta golv också).
Sen kök, där vissa skåp ska bytas samt spis, kyl, fläkt.
Ska man låta kolla av all el i detta steg, kanske? Vill även få in en jordfelsbrytare.
Sen måla/tapetsera alla övriga rum.
Till sist nya golv? (badrumsgolvet görs dock direkt)

Hur låter detta?

Eller är det smartare att göra saker och ting i en annan ordning?
Jag ska inte bo i huset under tiden (iallafall inte förrän badrum och helst kök är klart).
Alla tips om vad jag bör tänka på tas tacksamt emot! :)

Ska tillägga att avloppet är nygjort tillsammans med grannar enligt konstens alla regler och vatten finns i form av borrad brunn på 36 m. Diskmaskin ska in också i köket. Folk har bott där permanent hela tiden (fast utan diskmaskin och med liten tvättmaskin). Kommer att bo där ensam.
 
Redigerat:
Riva upp alla mattor först känns ju smart. Sen borde du se över och komplettera elen (om det behövs) som ett av de första stegen. Du kan ju behöva riva/spåra för el. Dubbelkolla vattenrören, skönt att ha nytt om man ändå håller på och river.

Om du skall totalrenovera, kontrollera allt noga. Det är inte kul att hitta en rutten syll eller ngt när man precis är klar, oftast mycket enklare att fixa i samband med renoveringen då man kan öppna upp väggar och golv. Passa också på att byta sånt som skall bytas snart (fönster, dörrar och annat. Det är jobbigare sen....

Jag gjorde två missar i min renovering. Avvaktade med bytet av två fönster som jag skall byta nu. Betyder att smygar och foder måste göras om igen... Sen visade det sig att jag har drag i golvet på ett par ställen. Och att öppna ett par brädor runt ytterväggarna och komplettera isoleringen hade ju varit enkelt i samband med renoveringen, att göra det nu är ju kört... Däremot är du ju svårt att hitta detta om fet inte är en vinter under projektet....
 
  • Gilla
skogsstjrna
  • Laddar…
Det är sant, mycket trist att hitta sånt i sluttampen. :(
Jag tror i nuläget inte att det är aktuellt att fixa fönster och dörrar, men ska ta en extra titt på det när du nu nämner saken. :)
Det lär ju hinna bli höst innan allt är klart iallafall, så några höststormar kan ju komma väl till pass i det här läget.
Tack för att du nämnde vattenrören, det får bli där i början ihop med badrum och kök.

Men att lägga in golven som sista grej, är det bäst? Då slipper man ju skydda dem hela tiden med plast/papp. Tänker t.ex. på köksunderskåp och platsbyggda garderober, som ska dit på några ställen pga snedtak, vilket är bäst - att ha nya golvet under dessa också (bygger ju lite (lågt i takhöjd) men ger ju en plan bra yta, eller att bara lägga golvet fram till skåpen?
Vet ännu inte om det ska in golvvärme i köket, men kanske. Det är ju rätt skönt att gå på och man vistas ju mycket i köket.
 
Ta golven sist skulle jag säga (anledningen har du ju nämnt).

Jag lägger däremot alltid golvet under skåp, det är ju bara att göra sockeln lägre. Du kanske vill ändra om några år. Om du skall skruva sockeln i ett flytande golv, borra ett större hål i golvet och skruva i undergolvet för att förhindra spänningar/springor.
 
Ok, tack för det tipset!
 
Vi har helrenoverat vårt torp under flera år. Vi har varit tvungna att gå in i tak, väggar och golv för att reparera och jag kan säga att det blir smutsigt! Det är inte isolering under golven, utan torv, jord och annat bråte. Måste du ner i grunden så skulle jag rekomendera att göra golven först :) däremot så behövs ju inte ytfinishen göras först, den har vi oftast gjort sist, fast innan listerna förstås ;). I vårt hus så hade några golvbalkar vittrat sönder av fukt, inte helt ovanligt när man har en gammal torpargrund. Nu har vi just sålt vårt hus och låter köparen fortsätta men hade vi gått vidare i renoveringen så hade vi satt av tid och kollat av golvet ordentligt under golvplankorna och då åtgärdat detta först eftersom vi vet hur eländigt skitigt det blir. Tråkigt att behöva göra om allt :) underarbetet är ju det viktigaste och i gamla hus krävs tyvärr mängder av det! Fast man lär sig grymt mycket och det är väldigt spännande att se vad som gömmer sig under.
 
Redigerat:
Oj, det hoppas jag att inte jag drabbas av. Lever i tron att grunden är okej, det känns så när man går på golvet, ingen svikt, dålig lukt eller annat. Tyvärr finns ingen ingång att ta sig in och se efter. Får tillträde 1 augusti, blir spännande att se vad som finns när man börjar rota i saker och ting ...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.