Det krävs normalt inte bygglov för en friggebod så nära gränsen. Däremot ska grannar höras. Kolla PBL 9 kap 4§.

Vad är det för storlek på den?
 
Jo det står i regelverket att om den står inom 4,5m från gata så krävs bygglov.
Enl. länken i inlägg #3.
 
Det är en helt ordinär friggebod, den är oförarglig i sig själv.

Till alla som engagerat sig i det här vill jag säga att jag inte alls är intresserad av att bråka med någon i detta fallet. Jag förstår också varför de ställt friggeboden där den står.

Detta handlar om kommunikation, eller kanske snarare brist på kommunikation. Jag vill ha en fungerande kontakt med mina grannar, låna ut verktyg, ge ett handtag när det behövs. Det handlar om att vårda sociala kontrakt, och då inte minst att också leva upp till de mer eller mindre tydliga bestämmelser och andemeningar som formuleras i lagar och förordningar. Själv skulle jag inte tyckt att jag gjort rätt om jag varit i grannens kläder och satt upp den här boden utan att tala med dem som bor i vårt hus.

Jag tycker att vi är grannar. De kanske helt enkelt inte tycker att vi är det. Det kan vara så enkelt. Alla människor, praktiskt taget, är känsliga eller socialt sårbara på något vis. Jag trivs med samtal och dialog. Jag gillar inte att bli förbigången. I det här fallet vänder jag mig hit som ett steg i att klargöra för mig själv om grannen faktiskt gjort något formellt fel eller inte. Frågan lyder "är vi grannar?".

Nu tror jag ärligt talat att jag skiter i det här. Jag vill tacka alla som tagit sig tid att läsa, som satt sig in i frågeställningen och delat med sig av erfarenheter och synpunkter.

Erik E
 
Redigerat:
Prata med dom som byggt den, nämn något om boden. Du kanske kan säga att den ser bra ut, så har fått igång kommunikationen.

Kanske också fråga, även om du vet svaret, om det var något problem med avståndet från vägen.
 
hempularen skrev:
Jo det står i regelverket att om den står inom 4,5m från gata så krävs bygglov.
Enl. länken i inlägg #3.
Nyhetsbrevet hänvisar 2008 till förarbete inför nya lagen som kom tre år senare. Jag hittar ingenting om det där i nya PBL.

Förlåt TS för sidospåret!
 
D
Förarbetena till lagen är också en del av den som studeras av olika instanser för att se hur lagen skall tolkas.
 
Redigerat av moderator:
grannen breder väl ut sig på sin egen tomt.med en "birgit friggebod" hu va hemskt. sätt upp en själv till barnen och leka i. köper man hus "kombo" dvs. villa/lägenhet. ungefär samma. i spåttavstånd till granne, får man nog tåla en del. alla är inte lika "gullesnuttiga". finns alltid strebers,besserwissers och jantelag.själv bott i villaområde när var ung. 25 år. stog ut 10.mån. sen sållde. bästa jag gjort, komma ut på landet i frihet
 
peternicklas
Skulle själv vilja att 4,5 m blev lite mindre. Många tomter har inte detta utrymme p.g.a. små tomter. Att kommunen ska tjäna pengar på en närmare placering tycker jag är fel. Varför kunde det inte vara 2m?
 
15 meter, det är ungefär så bred som vår tomt är. Vi har en liten ruta mitt på tomten som vi kan bebygga utan att fråga grannarna. Om den ligger så nära vägen att det ger problem med sikten ska man bry sig, men inte för att en granne 15 meter bort känner sig förbigången.
 
Jag tror att olika kommuner och olika tjänstemän hanterar sånt här olika. Jag vet inte om regelverket är gemensamt, men hanteringen är uppenbarligen olika.

Vi blev tillfrågade när en granne ville bygga ett till hus (större än det första) på sin tomt, fast vi har en granne emellan oss. Vi har alltså 10-20 meter från vår tomtgräns till den tomtgränsen. Han skulle i och för sig bygga nära tomtgränsen och ganska stort.
 
Flöjten5 skrev:
Nyhetsbrevet hänvisar 2008 till förarbete inför nya lagen som kom tre år senare. Jag hittar ingenting om det där i nya PBL.

Förlåt TS för sidospåret!
Det står i förarbetet till ursprungliga pbl 1987 att inom 4,5 meter från gata och parkmark (allmän platsmark) så krävs bygglov. Tror det var en kommentar från departementschefen. Sen har detta inte använts i de flesta kommuner förrän för några år sedan, när Boverket tog med det i ett allmänt råd...
 
Precis, det är ett råd. Ingen tvingande paragraf för kommunerna. Kommunen kan nöja sig med att ge ett muntlig OK till friggeboden.
 
Det förklarar vad som står i lagen och i förarbetena... Detta är bindande.
 
De verkar ha ändrat texten igen, http://www.boverket.se/Vagledningar...v--anmalan/Bygglov/Bygglovsbefriade-atgarder/

"Det har diskuterats om en friggebod får uppföras inom 4,5 meter från allmän plats gata/park utan bygglov. Frågan är om man med gränsen även avser gräns mot allmän platsmark och om kommunen kan vara granne som ger sitt medgivande. Enligt en dom från mark- och miljödomstolen krävs inte bygglov för en komplementbyggnad som placeras närmare en gräns mot parkmark än 4,5 meter, om det finns medgivande från aktuell granne det vill säga kommunen. Domen har vunnit laga kraft. (Mark- och miljödomstolen i Växjö, mål nr 3730-119) (jfr prop. 2006/07:122 sid. 49)"

Tänk dock på att en dom från mark- och miljödomstolen inte är prejudicerande... Detta kan ändra sig igen!
Just nu står en kommentar i förarbetet mot en dom i mark- och miljödomstolen och ingen vet hur detta kommer att landa...
 
obo skrev:
Det är en helt ordinär friggebod, den är oförarglig i sig själv.

Till alla som engagerat sig i det här vill jag säga att jag inte alls är intresserad av att bråka med någon i detta fallet. Jag förstår också varför de ställt friggeboden där den står.

Detta handlar om kommunikation, eller kanske snarare brist på kommunikation. Jag vill ha en fungerande kontakt med mina grannar, låna ut verktyg, ge ett handtag när det behövs. Det handlar om att vårda sociala kontrakt, och då inte minst att också leva upp till de mer eller mindre tydliga bestämmelser och andemeningar som formuleras i lagar och förordningar. Själv skulle jag inte tyckt att jag gjort rätt om jag varit i grannens kläder och satt upp den här boden utan att tala med dem som bor i vårt hus.

Jag tycker att vi är grannar. De kanske helt enkelt inte tycker att vi är det. Det kan vara så enkelt. Alla människor, praktiskt taget, är känsliga eller socialt sårbara på något vis. Jag trivs med samtal och dialog. Jag gillar inte att bli förbigången. I det här fallet vänder jag mig hit som ett steg i att klargöra för mig själv om grannen faktiskt gjort något formellt fel eller inte. Frågan lyder "är vi grannar?".

Nu tror jag ärligt talat att jag skiter i det här. Jag vill tacka alla som tagit sig tid att läsa, som satt sig in i frågeställningen och delat med sig av erfarenheter och synpunkter.

Erik E
Enligt vår erfarenhet är det inte många som är som du. Och precis som du så är en av de saker som jag retar mig mest på våra grannar är just bristen på kommunikation, det är aldrig roligt att behöva komma i efterhand och "gnälla" om grannen har ställt till med något som orsakar olägenheter. Och detta gnäll leder ofta ändå till att grannen skiter fullständigt i vad man säger för deras åsikt är från början "på min tomt gör jag vad jag vill" om det nu inte gäller bygglovspliktiga saker.

Jag tillhör också dem som tycker att man bör hålla en flytande dialog hela tiden, och de få gånger vi hittar på saker som på något sätt påverkar en granne brukar jag ha som regel att gå in och prata med dem, just bara för att hålla dem informerade, för även om det är på min tomt det händer saker så kan det ju vara av anlägenhet för dem också, speciellt om man bor i tättbebyggt område med smala tomter. Men detta är tyvärr inte ömsesidigt, även om jag hade hoppats att mitt beteende hade smittat av sig...

/S
 
  • Gilla
KB81
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.