Hej, ställde en fråga här på forumet nyligen kring att ta bort det inkopplade vattnet från min friggebod och istället sätta en kran på utsidan av huset. Jag tog med mig en bit av slangen o gick till en bygghandel för att köpa rätt grejjer. Kom hem med diverse kopplingar o kom ut till stugan igår kväll för att fixa. Men hur jag än drar åt o hur mycket gängtape jag än använder så blir det inte tätt. Inte några små oförargliga droppar utan ett rejält sprutande, bakåt liksom, ur den blåa delen mot slangen till. Vad gör jag för fel? Eller har jag fått fel grejjer?!

IMAG0782.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Tog bort kopplingen för att kolla i den för att se hur det ser ut. Såhär ska det väl inte vara när den är helt åtdragen?! Den vita ringen inuti ska väl gå ihop. Har jag fått ett måndagsexemplar?! IMAG0785.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Var har du lagt gängtejp? Klämkopplingar tätas utan tejp. Om du har lagt gängtejp på fel ställe, så hindrar det dig att dra ihop kopplingen ordentligt.
 
  • Gilla
Johan a-kök
  • Laddar…
Gängtejpen har jag satt på den svarta delen som går in i den blå. Det står på förpackningen till kopplingen: "OBS!!! endast tätning med gängtejp". Då måste det väl betyda att jag ska ha gängtejp?!
 
Sorry, då pratar jag om något jag kan för lite om. Jag känner inte till den typen av klämkopplingar, men har aldrig sett en klämkoppling som skall ha gängtejp. Men står det i anvisningarna så är det ju rätt.

Du kan ju undersöka lite om tejpen sitter så att den ev. skulle kunna hindra kopplingen att "gå ihop", om du missuppfattat var tejpen skall sitta.

När det gäller klämkopplingar för kopparrör eller PEX, där det aldrig skall vara tejp eller liknande, så kan man råka ut just för att kopplingen blir omöjlig att få tät, om man trots anvisningarna sätter dit gängtejp, eller lin.
 
ullet
Jag har inte satt ihop så många såna där, men upptäckte rätt snabbt att det finns två lägen som slangen kan hamna i. Antingen tar det "stopp" mot den vita klämringen eller så lyckas man pressa in den hela vägen till stoppet som är nästan i mitten av kopplingen. Det är jätteviktigt att få slangen hela vägen in till kanten/stoppet (inte det vita, utan det svarta längre in) för att få det riktigt tätt.
 
På slangsidan ska du inte använda någon gängtejp. Se till så att slangen kommer ordentligt in i kopplingen där det borde sitta en o-ring.
 
ullet
Kan tillägga att jag tycker den klassiska metallkopplingen är lättare att montera och få tät.
 
  • Gilla
MartinM83
  • Laddar…
Det ska sitta en o-ring på insidan i den delen som du stoppar in slangen i.
Mycket viktigt att slangen passerar o-ringen och bottnar i kopplingen! Annars läcker det.
Mät gärna med måttband och markera med tusch på slangen när rätt djup är uppnått.
Sen ska den blåa muttern spännas i botten, först med handkraft om möjligt, alt med ett lätt tag med polygrip eller rörtång, alt en haknyckel om du har.
 
Gängtejpen ska väl sitta på metallgängorna?
 
Dom här är ganska meckiga att montera.
Kan du dra den blå plastmuttern stumt mot den svarta delen så är kopplingen definitivt felmoterad. Sprutar det dessutom vatten bakåt längs slangen så är det med största sannolikhet så att slangen inte bottnat i kopplingen.
Kopplingen tätas med en gummipackning (o-ring har några skrivit, men det är oftast fyrkantigt tvärsnitt på den, så det är egentligen ingen o-ring). Hur som helst, slangändan fastnar lätt mot gummipackningen om man bara skjuter in slangen. Lösningen är att fasa slangändan ordenligt och smörja den med glidex, aldrig tvål eller diskmedel.
En annan lösning som nog inte stämmer med monteringsanvisningen, men som ibland är det enda som fungerar är att ta isär kopplingen försiktigt och vara noga med att notera i vilken ordning delarna satt. Sedan trä på delarna en efter en på slangen så att man är säker på att slangen bottnar i kopplingen. Faran med denna metod är att den räfflade, vita plastringen fastnar för långt ut på slangen och då kläms inte gummipackningen på rätt vis.

Den bästa och snyggaste lösningen är att hiva den fula plastkopplingen och skaffa en PRK-koppling med väggfäste så blir det både snyggt och tätt och tar max en minut att montera rätt. http://www.jula.se/prk-koppling-90-med-vaggfaste-450186

Gängtejpen ska du som sagt ha mellan mässingsbussingen och plastkopplingen, samt mellan bussingen och tappkranen. Inte på några andra ställen!
 
Redigerat:
Tack för alla tips! Nu har jag lyckats få det tätt mellan kopplingen och slangen! :p Däremot droppar det lite mellan metallkopplingen och kranen. Hur mycket gängtejp ska man ha och hur hårt vågar jag dra åt?
 
Du kan linda 6-7 varv, rätt hårt. Gärna 5 varv ytterst, 7 innerst på gängan.
Du ska även linda tejpen i samma varm som du skruvar in gängan, så den medspänns när du drar åt.
Du kan spänna kopplingen tills det är tätt, om det inte blir tätt så lossna och tejpa mer.
 
....det är problemet med gängtejp. Det ser ut som du redan dragit allt i botten så då är det bara att plocka bort, ta bort gängtejpen och linda på ny tejp. Behövs mycket mer tejp än vad man tror. Jag tycker det är mycket enklare att använda lin och pasta, den sväller lite och håller tätt bättre. Men, har du ingen pasta/lin, gör ett nytt försök med tejp men linda på så mycket att du inte drar kopplingarna i botten.
 
Jag brukar lägga på så mycket tejp så att själva gängorna är inte spetsiga längre utan som små kullar. Rätt eller fel har jag ingen aning om :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.