jag har en fråga till den som har monterat ett veluxfönster. i monteringsanvisningarna står det skär ett kryss i pappen och vik upp på läkten och häfta pappen på läkten och skär av överbliven papp... men det är ju helt omöjligt om man skall montera ett fönster i ett tak som är färdigt, ta bort pannorna kapa läkten och skära ett kryss i pappen och vika upp.... ni som har gjort detta förstår nog vad jag menar tacksam för svar :)
 
D09
Fick hjälp av grannen när jag fått installerat ett fakrofönster, det som saknades var tätningen ovansida, ja egentligen runt om så det regnade in kan man säga :/

Han tog en remsa ny takpapp, skar hål i pappen ovan och stoppade in remsan och sedan vek upp den mot ovankant fönstret.

Om jag inte minns fel gjorde han likadant med remsor på sidorna och undersida först.

Dvs jobbade nedifrån och upp.
 
  • Gilla
supersnickarn
  • Laddar…
Du behöver inte vika upp pappen på läkten. Såga upp hålet lika stort som fönstret + x och y mm för isoleringsramen. Lägg ströläkt runt hålet. Lägg i isoleringsramen och karmen, skruva fast med de korta skruven i de avlånga hålen, häng i bågen och kontrollera att alla springor är jämna och fönstret fungerar som det skall, skruva fast karmen med de långa skruvarna och ta ur bågen. Häfta fast duken runt fönstret och lägg ut avvattningsrännan, skär ut i underlagspappen och för i rännan, i samma skede skall duken komma under rännan och vikas tillbaka i rännan. Se monteringanvisningen för bättre förklaring.
 
  • Gilla
supersnickarn
  • Laddar…
Tack så mycket, en mycket enkel och konkret förklaring, sådant gillar jag :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.