(Rätt forumdel?)

I mitt garage och in i jordkällaren har förra ägaren satt upp en kompressor och kylmaskineri som jag vill bli av med. Är det ett gammalt kylskåp som länsats...?

Garagedelen av installationen:
bild.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


I jordkällaren ser det ut så här:
bild(1).JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nu undrar jag:
* Är det farliga kemikalier i anordningen?
* Vågar jag helt sonika såga av rören i garaget och plocka ner hela hyllan? Sladden är ju urdragen, så vad kan gå fel...?!
* Om jag sågar av rören, var gör jag av vätskan som finns där i?
* Finns det någon naturlig dräneringsanordning som jag inte hittat...?

All hjälp mottages tacksamt.
 
Jo, jag skulle också vilja anmäla den här anordningen till tävlingen "Skumma saker förra ägaren gjorde med mitt hus". Hur gör jag det...? :)
 
Det där är ett kylaggregat och det innehåller köldmedium. Klipper du rören lär du bli paff, gasen som strömmar kan hålla ganska högt tryck.
Rådet man ger är att ringa en kylfirma som tömmer gasen, resten kan man riva själv. Är den tom på gas är det bara riva själv. Det brukar finnas mätuttag bakom en mässinghatt, ser ut som en däckventil. Prova trycka lite på pinnen i mitten, kommer det gas ring kylfirma. Kommer inget, skruva bort rören och kör på tippen med det.

Edit: Fungerar maskinen går den sälja, dessa är rejält dyra att köpa nya, finns många pizzerior, jägare eller syltfanatiker som betalar en peng för dessa.
Måste även tillägga att gasen är miljöfarlig och släppet du ut den bryter du förmodligen mot miljöbalken eller nåt. Som företagare är det totalförbjudet att släppa ut, lite osäker på privatperson.
 
Redigerat:
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Tack för snabbt svar!

Aggregatet har inte varit använt på uppskattningsvis minst 5-7 år (jag har bott här i tre år och huset stod tomt i 1,5 år innan inflytt och innan dess var det gamla personer som bodde här). Det är ju möjligt att sätta i sladden och se vad som händer. Hur märker jag om det är tomt på gas, eller vilket tryck som finns i rören?

[video=vimeo;69385864]http://vimeo.com/69385864[/video]

(ursäkta dålig filmkvalitet, det är inte mitt fel utan appleprodukten som jag filmat med...)
 
Redigerat:
Prova starta det. Går det och kyler så ring en kylfirma, eller om du är osäker. Det kan vara freon i den och det ska tas omhand på rätt sätt.
Om den startar och går men inte kyler nåt kan du försiktigt lossa en mässingmutter, pyser det inte så är den nog tom redan.
Men är du osäker tycker jag du ringer en kyltekniker som kollar och tömmer den, tar inte mer än en timme + ev restid.
 
OK, då ska jag testa att starta det.

Skulle tro att det är monterat på 80-talet (huset byggt -82) så det är säkert något som är klassat som miljöfarligt idag som kylmedel!
 
Jorå, det snurrade igång! Blev lite rädd för fläkten, det var bra drag i den. Inte direkt barnsäker installation kan man säga...!

Danfoss 2671 står det på kompressorn(?) och den är på 104L (verkar orimligt, måste betyda något annat?!)

Det bubblar och forsar i rören, se här:
[video=vimeo;69407284]https://vimeo.com/69407284[/video]
 
Det borde stå någonstans på den vad det är för kylmedium. Är den från 80-talet är det troligen freon. Bubblandet i glaset visar att det finns kylmedium kvar i den. Blev förångaren i matkällaren kall också? Ta dit en kyltekniker för att tömma den. Sedan är det bara att riva den.
 
Jag körde den bara ett par minuter, så jag testade inte kylfunktionen. Ska ringa en kylfirma imorrn.

Tack för svaren! Och fort gick det också :)
 
Varför skulle man vilja ta bort en dyr och användbar kylanläggning till sin jordkällare?
 
Köldmedium kokar och du kan bränna dig riktigt ordentligt. Det kommer nog koka direkt i kontakt med luften.
 
cem77 skrev:
Varför skulle man vilja ta bort en dyr och användbar kylanläggning till sin jordkällare?
Hmm, hur menar du nu....? :)

Det är ganska sunkigt i jordkällaren, markradon och jordgolv. Jag har som plan att fixa ventilationen i utrymmet för att få bort fukten och sen kunna använda utrymmet för förvaring av både mat (som inte kräver kylning) och saker. Men jag är å andra sidan öppen för fler användningsområden och idéer också.....
 
Robinvvs skrev:
Köldmedium kokar och du kan bränna dig riktigt ordentligt. Det kommer nog koka direkt i kontakt med luften.
När det är dags kommer ett proffs att få komma på besök. Tack för omtanken!
 
Robinvvs skrev:
Köldmedium kokar och du kan bränna dig riktigt ordentligt. Det kommer nog koka direkt i kontakt med luften.
Utan att veta vilken sorts köldmedium det rör sig om så har jag svårt att tänka mig att man skulle bränna sig, det kokar ju vid rumstemperatur.
Du har rätt i att man ska passa sig, men det eftersom att man kan få köldskador.
Skadorna är iofs ganska likartade vad jag hört, det kanske var det du menade?
 
Precis, blir mer eller mindre samma effekt som brännskador. Köldmedium har ju olika kokpunkter beroende på syfte. Men risken finns för att få "brännskador" som jag gillar o kalla det eftersom det kokar. I skolan sa dom att du aldrig ska röra det eftersom du kan skada dig ordentligt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.