Vi fick slutfakturan på 8 sidor från rörmokaren - totalt blir det 140 000:- PLUS kökspannan på 23000:- ! Det uppskattade priset ex. panna låg på 95000:-... Vi har inte blivit meddelade några fördyrningar tidigare trots att jag särskilt bad om det vid arbetets början. Är 140 000 kr överhuvudtaget rimligt för följande inkl. allt arbete:

Dalatanken med 4 slingor
El-patron på 6 kW
Exp. kärl 50 l
Rördragningar mellan kökspanna och tank genom mellanbjälklag (avstånd c:a 9 meter)
2 Grundfos-pumpar
Thermomatic K (ist. för laddomat)
Shunt för radiatorerna plus utegivare och styrning
Golvvärmeshunt och pump
Rör, ventiler, nipplar, kopplingar m m
25 m Lunarflex solvärmeledning (ej inkopplad)
En ny radiator 3000x300 mm
5 termostater med montering på gamla radiatorer

Jar redan ställt en fråga kring hur jag kan gå vidare:
http://www.byggahus.se/forum/showthread.php?t=53081

Skulle dock uppskatta mycket om någon/några av er kan bedöma rimligheten i den är fakturan. Jag tycker det är helt åt h-vete rent ut sagt.  :(
 
Är den specad så att man ser vad det är som kostar? Si och så många meter av den rörsorten osv. Och antalet timmar, har du möjlighet att uppskatta hur många timmar som lades ner?

Det låter dyrt, men det är svårt att bedömma då installationen skiljer sig så mycket från den vi gjorde för 6 månader sedan. Vi betalade 98 000 för installation av 35 kW vedpanna med 2 accar, motorshunt, laddomat 21 samt alla rör som kommer till. Det var alltså inklusive pannan, men exklusive eljobbet. Tog en gubbe två dagar.
 
Jobbet är specat till 94 timmar på sista faktura, exklusive en "rabatt" på 36 timmar som jag inte vet varifrån den kommer. Då räknar jag inte med det antal timmar som jag antar ingår i den första ospecificerade fakturan på 62500:-.

Totalt alltså 130 arbetade timmar plus x antal timmar från den första fakturan. El-jobbet med inkoppling gjorde ett elbolag. Jag var dum nog att inte skriva upp men hade heller inte möjligheten eftersom vi båda jobbar heltid.

Materialet på den sista fakturan är specat in i minsta detalj vad det verkar - fakturan löper över 8 sidor. Har svårt att se att det finns så mycket material över till den första ospecificerade fakturan.
 
Mellan tummen och armbågen (pekfingret räcker inte riktigt) så tror jag inte att det är ett orimligt pris.

Jag fick en offert innan vårt pannbyte som slutade på 150 papp som innefattade 100 arbetstimmar (hårdlödning av alla skarvar var förutsättning), inklusive material dock.

Frågan är dock om det är rimlig arbetsmängd. Sedan har du ju fortfarande problemet att de har överskridit sin prisuppgift med mer än 10 % (eller om det var 15% som är gränsen).
 
Kasch skrev:
Totalt alltså 130 arbetade timmar plus x antal timmar från den första fakturan. El-jobbet med inkoppling gjorde ett elbolag. Jag var dum nog att inte skriva upp men hade heller inte möjligheten eftersom vi båda jobbar heltid.
130 timmar + eventuell tid på första.. det är ju över 16 dagar.. det låter väldigt mycket?

Alla "vanliga" installationer jag hört talas om har gått på ett par dagar..
min gjorde jag på kanske 20 timmar effektiv tid, och då gängade jag alla rör manuellt, och det tog sin lilla tid.. och jag har aldrig installerat en panna innan..
3-4 timmar av det är el-installationerna..

/Daniel

 
Jag tycker det låter mycket. Visserligen är det VVS hantverkaren som har skrämt mig mest med sina fakturor men detta verkar ändå lite väl mycket.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.