Jag behöver köpa trämjöl, alltså väldigt fint fördelat trä. Var köper man det?
 
Borde inte sågverk ha de?
 
Jag kan skicka min fulla dammsugarpåse mot porto:D

Skämt åsido, kolla med ett snickeri som slipar mycket.

Vad ska du ha det till?
 
Jag behöver laga ett slitet trägolv. Fick ett tips om att man kunde blanda med (gammaldags) lack och på så sätt få en pasta som blir hård.
 
Tack för tipset om Ages spackel. Men om man ska fylla igen springorna mellan t ex tiljor så blir det väldigt dyrt. För övrigt, på Theofils får väl inte privatpersoner handla?
 
AndreasElin skrev:
Tack för tipset om Ages spackel. Men om man ska fylla igen springorna mellan t ex tiljor så blir det väldigt dyrt. För övrigt, på Theofils får väl inte privatpersoner handla?
Sprickorna mellan tiljorna skall du överhuvudtaget inte fylla med någon form av härdande spackel. Där måste du använda nåtningsmassa som är flexibel så den kan röra sig när plankorna sväller och torkar över året. Biltema har den billigaste:
http://biltema.se/sv/Bat/Kemikalier/Tatning-och-Natning/Natmassa-254706/
 
Helioz skrev:
Sprickorna mellan tiljorna skall du överhuvudtaget inte fylla med någon form av härdande spackel. Där måste du använda nåtningsmassa som är flexibel så den kan röra sig när plankorna sväller och torkar över året. Biltema har den billigaste:
[länk]
Hm. Jo, jag har hört det där också. Men jag vet också personer som har använt lack eller möjligtvis trälim tillsammans med trämjöl och fyllt igen springorna.
 
AndreasElin skrev:
Hm. Jo, jag har hört det där också. Men jag vet också personer som har använt lack eller möjligtvis trälim tillsammans med trämjöl och fyllt igen springorna.
Tänk bara på att springorna i golvet har uppkommit pga de stora rörelserna i tiljorna, vilka kommer fortsätta i framtiden. Vill du ändå testa med trämjöl (det kan säkert hålla ett par år) så använd ett vattenfast trälim, annars får du problem när du skurar.
 
Men hur funkar det med lackningen om man använder nåtningsmassa? Det står ju uttryckligen att man inte ska lacka över den?

Förövrigt, i den här tråden

https://www.flashback.org/t956128

rekommenderar något ett "speciellt lim". Vad kan det vara för lim? Jag provade vanligt trälim med slipdamm och det funkade, men det sjönk väldigt mycket och väldigt lång tid för det att torka. Jag har också provat latexfog. Funkade ganska bra om inte springorna var för stora, då sprack det efter tag.

Hur funkar det med slipdamm och tjära?
 
Redigerat:
AndreasElin skrev:
Men hur funkar det med lackningen om man använder nåtningsmassa? Det står ju uttryckligen att man inte ska lacka över den?

Förövrigt, i den här tråden

[länk]

rekommenderar något ett "speciellt lim". Vad kan det vara för lim? Jag provade vanligt trälim med slipdamm och det funkade, men det sjönk väldigt mycket och väldigt lång tid för det att torka. Jag har också provat latexfog. Funkade ganska bra om inte springorna var för stora, då sprack det efter tag.

Hur funkar det med slipdamm och tjära?
Man maskerar golvet och nåtar efter lackning. Alternativt används dyrare överlackningsbara nåtmassor som Bostik Simson MSR BC, Sikaflex 290-DC eller Novatech Tec7. Dessa är en kombination av nåtmassa och lim vilket även är det som rekommenderas i flashbacktråden.
 
Det är nästan som PL400, lite mindre lösningsmedel. Misstänker att den bli beige när den torkat.
 
Problemet med vanligt trälim är ju att det är helt omöjligt att slipa. Sist jag provade fick jag hälla på rödsprit, slipa och ta bort överflödet med en spackel. Måste ju finnas något lim som går att slipa utan att det förvandlas till en seg massa.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.