Många bra tips här i tråden. Glöm inte se över brandskyddet också. Angående brandvarnare så ju fler desto bättre. Sätt gärna upp extra i rum där ni samt ev. barn sover. Minst en 6kg pulversläckare. Sen är det bra med en brandfilt också.

Se till så det finns en sån där vatten-rinnings-platta under diskmaskinen.

Angående larmföretagen håller jag helt med om föregående inlägg. Har du några vettiga granar så köp ett eget GSM-larm istället (utan månadskostnad!) och koppla det till dem. Då kommer du undan billigare samt får snabbare respons än ett väktarbolag (inga väktare oavsett vad de säger går in i ett hus om de vet att tjuvarna är kvar därinne). Själv köpte jag ett billigt larm från VikingLarm för ca. 4 år sedan. Funkarhur bra som helst, endast 1 falsklarm, men två skarpa då frugan bränt maten :) Smidigt också attfå SMS från larmet ifall det blir elavbrott och man inte är hemma.
 
Redigerat:
  • Gilla
D09
  • Laddar…
swebichon skrev:
Många bra tips här i tråden. Glöm inte se över brandskyddet också. Angående brandvarnare så ju fler desto bättre. Sätt gärna upp extra i rum där ni samt ev. barn sover. Minst en 6kg pulversläckare. Sen är det bra med en brandfilt också.
Vettiga paket med släckare+filt+varnare går ofta att köpa genom hemförsäkringsbolaget till ett bra pris, och ger ibland också rabatt på premien.
De vill väl hellre att man släcker branden än ersätter ett nedbrunnet hus...och det är ju ett vällovligt syfte!
 
D09
Ikea har också ok priser :)

Köpte mina brandvarnare på netonnet, dom kopplas ihop trådlöst och löser ut alla vid larm

Kommer inte ihåg om någon skrivit det men ett bra försäkringsskydd och bra dokumentation på annan plats, t ex bilder etc på någon webbtjänst
 
Kolla hur sopsortingen funkar i din kommun. Vi var tvugna att byta sopkärl då den dåvarande setup inte räckte till.
 
Jag har bott i villa/liten gård i ganska precis ett år nu, huset är gammalt men ganska väl underhållet.

Det som jag inte räknade med var alla smågrejer, som blir massor i slutändan. Jag snittar nog iaf 700:- i månaden på färg/penslar till olika grejer. Samt säkert 1000:- i verktyg per månad. Sen så är det alltid nåt, lite skruv, nån hängränna, lite virke osv hamnar också på säkert 1000:- per månad. Nu är jag inte direkt ohändig, så gräsklippare/trimmrar/slunga/övriga maskiner servar och reparerar jag själv, annars hade det nog fan vart 500:- i månaden där med. Sen hittar man alltid nya saker att göra om eller förbättra, en blandare där, lite tapet där, nån list där, nån ny markis... Det blir nog också minst 1000:- i månaden...

Men fan vad kul det är :D

Edit: Nu gillar jag att forma plåt, men annars hade det vart 15 papp bara i skorstenshuvor...
 
  • Gilla
xdigger och 1 till
  • Laddar…
Det är kul att göra små åtgärder som gör stor skillnad! :)
 
AXS
Inflyttningsfest!

Bjud gärna grannar med, eller ta det en annan dag. Kanske lite kaffe och kaka räcker.
Mina föräldrar bjöd alla grannar på glögg i växthuset(Ja, det var kallt), mycket uppskattat och de fick hjälp med allt möjligt efter det.
 
Se över lösöresbeloppet i hemförsäkringen. Enligt nån artikel jag läste när vi flyttade till hus så har väldigt många alldeles för lågt lösöresbelopp (vilket de inte inser förrän kåken brinner upp). Det ska ju täcka alla kläder, alla möbler, all inredning, all hemelektronik etc.

Lösöresbeloppet påverkar nästan inte föräkringspermien alls heller så det finns inte mycket att tjäna på att snåla där.

När det gäller småsaker som verktyg och såna grejer så är mitt råd att inledningsvis köpa billiga grejer. Nu kommer säkert verktygsmaffian och säger att det är "bättre att köpa rejäla grejer på en gång", men det håller jag alltså inte med om :)
 
xdigger skrev:
. Räkna inte med att fixa allt på en gång, gör en sak i taget och märker ni att ni inte mäktar med, ta hjälp.
Det här är viktigt, ett hus blir aldrig någonsin "klart" utan det är ett evighetsprojekt där man hela tiden måste underhålla saker och hittar nya saker som man vill förändra eller förbättra. Skjut inte upp livet i väntan på att det ska bli "klart", utan försök förhålla dig till huset som något som är i ständig förändring.

Efter ett tag slutar man också störa sig på de där sakerna som man störde sig på i början. Jag har t.ex. fortfarande en eldosa där jag inte kommit för för att sätta ett lock fastän det gått 1½ år och jag har doslock som ligger i ett skåp 10 meter därifrån.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.