M
Varför tror alla att det är så himla dyrt att kyla med en LL värmepump (typiskt svenskt!) ? Vi har typ 300kr månaden ökad förbrukning när vi kör den på sommaren. Det ger os 20-21c innomhus istället för 30c. Dessa 300kr är ju ingenting att bråka om i jämförelse med komforten. Dessutom torkar den ur luften så att vi slipper kvalmig luft, speciellt sensommar/höst när det regnar som mest.
 
Många bra förslag, markiser har jag funderat på eftersom det hjälper, men det stora problemet är egentligen att fasaderna har mycket sol på sig, så att "bara" ha markiser för fönstren hjälper antagligen inte tillräckligt, och då är det som sagt billigare och enklare att installera ett sepparat AC-aggregat på övervåningen.

Poängen med att utnyttja luftpumpen på nedervåningen är dels att den är billig i drift, samt att den redan finns på plats, dessutom renar den luften väldigt bra och det är ett stort plus (lite astma/allergi i familjen, och när pumpen är av i någon vecka märks det faktiskt, så vi vill gärna ha den på).
Alltså har vi sval luft "by default" på nedervåningen, och tänkte bara hitta en fiffig lösning på luft-flödet så man ändå utnyttjar det till övervåningen.

Ska försöka hitta någon lokal ventilationsfirma som kan komma över och ge råd & rön, jag tror inte man ska ge sig in i undertryck/övertrycks meck helt själv, det kan ju bli fel.
Men personligen så lutar det åt en enklare "utblås uppe för undertryck, passiva ventiler (med pollenfilter osv) nere" - lösning.
 
Det finns ju luftvärmepumpar med 2 st inneagg oxå.
 
Har du något ställe där du kan ta hål i bjälklaget utan att det ser för illa ut och du inte får en massa problem med ljudspridning? Isåfall kanske du helt enkelt kan sätta in ett rör med en rörfläkt i som går från ett frånluftsdon placerat strax under taket på övervåningen till ett tillluftsdon (helst placerat i golvhöjd) på nedervåningen. Jag körde den lösningen när jag hade datorn på en hylla under taket i en oventilerad klädkammare. Fick ner temperaturen från drygt 40 till ca 25 grader kring datorn.
 
Bor i radhus med platt tak, och somrarna har varit närmast olidliga. Köpte markiser och sedan har jag inte funderat på problemet med värme. Hade länge tänkt att köpa en llvp med dubbla utblås och ha ett även på övervåningen, men valde bort det efter markisköpet, det fick bli en med ett utblås, och den klarar att hålla undervåningen huttrigt kall :) (och hela huset varmt på vintern)

Har även en takkupol på toan som jag öppnar, det hjälper givetvis till, men markiserna löste problemet helt. Köpte dom på Rusta för omkring 5-600 kr styck, billig lösning då jag bara har 4 fönster där uppe. Mina svarta Rustamarkiser går in på 4:e året nu. De håller färgen och inget rangel i konstruktionen. De är lite meckiga då det inte har någon genomföring, jag får öppna fönstret för att hala upp/ned dom, men det tar kanske 20 sek, så det kan jag leva med och sommartid är de mest nere, ger även extra mörker i sovrummet vilket är skönt när det vankas sovmorgon.

Apropå markiser så var jag på väg att köpa en ny till altanen, men nöjde mig med att gå igenom och smörja upp den gamla samt beställde bara nytt tyg. Fungerade klockrent och var plättlätt att byta.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.