Hej,

Detta ämne har säkert skrivits spaltmeter om men det är inte så lätt att hitta bland alla trådar så jag skriver en ny tråd.

Vår Automower 230 har fungerat klockrent i 4 år. Det har nästan aldrig hänt tidigare att vår "Elvis" hamnat utanför arbetsområdet under dessa år. Nu i veckan har något plötsligt hänt. Elvis syns arbeta normalt kanske bara 20-30min men så stannar alltid den utanför begränsningskabeln och signalerar "Utanför arbetsområdet".


Vad är den troligast felorsaken. Kan det vara någon sensor, eller mjukvara eller annat?
Vad tror ni?

jokomoko
 
Redigerat:
det är stopbrytaren som är trasig
när det är löskontakt i stopbrytaren och den kör över begränsningsslingan ca 27cm som den ska och skakas eller stöter mot något så blir det som om någon tryckte på stop o lägger igen lyckan igen men då konstaterar den att främre slingsänsorn är utanför o medelar utanför arbetsområdet i normala fall backar den därifrån o fortsätter
 
  • Gilla
Bachram och 1 till
  • Laddar…
Tack Goodyear :) - låter precis som detta är felet.
Är stopbrytaren något man kan köpa & byta själv tror du, eller måste man in till en serviceverkstad?
 
Det går att byta själv om du är normalhändig. Artikelnr 577 59 23-01 för ett kit som motverkar liknande problem i framtiden. Kostar 350-400:- ungefär. Verktygen du behöver är en 5 mm insex och en Torx T20-mejsel samt avbitartång. En platt mejsel och papper/rengöringsdukar för gammalt fett skadar inte, och har du tryckluft för renblåsning är det ett stort plus.

Dock MÅSTE du se till att fuktsäkra tornet där displayen sitter, det måste öppnas för att komma åt kontakten till brytaren. Har du en 2008 är det troligen tätat med fett, det är ett silikonfritt specialfett. Finns i mindre tuber, själva använder vi patroner och fogpistol, men en patron räcker till ganska många maskiner.

Är det en nyare klippare så har du en gummilist och den får du inte återanvända, utan den SKA bytas.

Var noga med att montera tillbaka taggbrickorna till lyftsensortornen när du monterar tillbaka karossen, de är superviktiga.

Själva jobbet tar en halvtimme-timme beroende på hur smutsig klipparen är.
 
  • Gilla
Bachram och 1 till
  • Laddar…
Wow - detta Forum är fantastiskt!
Tack så mycket Nonkan. Måste kolla exakt vilken årsmodell jag har (runt 2009)
 
T
Jag lånar tråden. Jag köpte en ny AM 220AC för ca 1,5 mån sedan.
De första veckorna hade jag den utan hus och den fungerade klockrent, men ibland efter jag byggt ett hus till den så hittar jag den bredvid huset utanför slingan och felmeddelande utanför arbetsområde.

Jag har sett en gång när han söker efter guide slingan (bara guiden för att hitta hem) och han är nära väggen av uset så blir det fel när han ska docka och krockar med väggen och börjar backa in i häcken och utanför arbetsområdet.
gul: begränsningsslinga
Röd: guide
svart: sökvägen och styrning mot dockning
grå: när han balla ur och backa in i häcken.

Namnlös.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Ändra i inställningarna så den endast följer guide in, när den kommer från det hållet och ska docka har den fått direktkontakt med laddstationen och då får det inte finnas nåt i vägen.
 
T
Han ska vara inställd på bara guiden. Men för säkerhets skull, hur gör jag?
 
I menyn "följ slinga in" ska fördröjning guide 1 vara satt till 0, då kommer den inte söka efter laddstationen alls utan börjar direkt att leta efter guiden. Fördröjning begränsningsslinga sätter du till 99 vilket betyder att funktionen är avstängd.
 
T
Ok. Det är så jag har inställt. Men kan det vara så att han tar hjälp av guiden till nån meter ifrån stationen och sen tar stationen över?
 
TACK!!! Löste mitt problem med Utanför Arbetsområdet på min 220 AC 2010. Gjorde mig tokig innan jag hittade svar och trodde först inte att det kunde vara så lätt då brytaren och sladd verkade vara hela.

Enligt webshoppen där jag köper mina reservdelar så är det ett problem för 90% av maskinerna från 2010-2011.

http://www.shop.myautomower.de/epag...ectPath=/Shops/62046560/Products/AM-577592301

Outside working area error is in many cases caused by a faulty stop switch and/or cable
 
  • Gilla
lillePer
  • Laddar…
Hej. Är det någon som provat att löda dit en ny brytare. Eller får man inte bort felkällan då? Tänkte slippa öppna och täta om. //Peter.
 
B Bergalindgren skrev:
Hej. Är det någon som provat att löda dit en ny brytare. Eller får man inte bort felkällan då? Tänkte slippa öppna och täta om. //Peter.
Den kabeln går in i tornet som inte behöver ny tätning.
 
Johan Gunverth Johan Gunverth skrev:
Den kabeln går in i tornet som inte behöver ny tätning.
Ok. Jag läste tidigare svar i tråden och förstod det som att det måste fuktsäkras efter? Har inte följt kabeln än så det kanske syns när jag tittar närmare.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.