Hej!
Jag har ett klinkersgolv på min balkong som är från 60-talet och börjar se trist ut och tänkte lägga nytt ovanpå.Befintliga plattor är i storlek 10x10cm sitter bra fast och skall lägga 33x33 ovanpå.Har rengjort med högtryckstvätt och när jag lägger nya plattan på så guppar den lite dvs det är inte helt plant.Måste jag lägga på någon utjämning (vad isåfall) eller räcker det om fixen fyller ut för ojämnheter?Tilläggas att balkongen används aldrig det är mer ett uppsnyggningsarbete


Mvh Carl-Fabian
 
Det man ska ha i åtanke är att en fuktspärr från 60-talet inte kommer va ok så länge till.
Sen antar jag att du köpt frostsäkra plattor?
Fixen tar ojämnheter men se till att det är ordentligt fyllt under för att få så lite vatten stående som möjligt.
 
Har man fuktspärr på balkong?

fixa du på och lägg dina plattor Carl -Fabian
 
Tack för svar
Blev lite konfunderad ang. fuktspärr,skulle det vara något som man stryker ut på gamla klinkersplattorna typ badrums
fuktspärr.Det blir ju å andra sidan 2 lager klinker som väl bör skydda mot nedträngande fukt
 
Fuktspärren ligger i balkongen. Först är det en gjuten botten sen fuktspärr (oftast asfalt) sen kommer ett tunt lager cementbruk som plattorna är lagda i.
Klinkern är inte vattentät på nåt sätt.
Prova att lägga på ett lager, det kan fungera och det kan va bortkastade pengar.
 
Hej Stefan
Ok då förstår jag var fuktspärren finns,men förstår inte hur en frostsäker platta kan släppa igenom vatten då skulle ju plattan spricka vid frysning om vattenupptag fanns i den?Jag provar att lägga ovanpå då det inte är någon kostnad att tala om 8kvmx69kr/kvm samt fix och fog vilket blir ca 1000kr
 
en vanlig klinkerplatta absorberar fukt och lämpar sig inte för utomhusbruk, det finns klinker som har mindre vattenabsorption, kallas oftast för frostsäker som funkar.
Granitkeramik (rätta namnet är egentligen porslinsplattor) absorberar 0,1% så den är utmärkt för utomhusmiljö
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.